Voor vrijwel iedereen kwam de coronacrisis als een enorme klap. Ook voor ondernemers. Het roer moest 360 graden om. Van dagelijks op kantoor naar massaal vanuit huis werken en van zakelijke contracten on hold, tot aan faillissementen. We werden gedwongen om flexibel te zijn en direct te handelen naar de nieuwe situatie. Afhankelijk van je branche is het vinden van nieuwe klanten een uitdagende opgave. Daarom is het des te belangrijker te investeren in loyale zakenpartners en klanten. Dit is niet eenvoudig. Daarom helpen we je graag op weg. Lees hier onze vijf tips over hoe je zakenrelaties kunt onderhouden tijdens corona.
Tip 1: Vertrouwen wekken
Vrijwel iedere communicatieprofessional beaamt: non-verbale communicatie is belangrijker dan hetgeen je met woorden zegt. Een goede handdruk, elkaar in de ogen aankijken en een warme glimlach zijn aspecten die bijdragen aan het wekken van vertrouwen. Dit gaat lastiger vanachter een scherm. Het voelt meer statisch, soms is de verbinding traag of werkt deze helemaal niet. Met creatief denkvermogen kun je alsnog investeren in vertrouwen: zelfs vanachter een scherm. Hoe? Door bijvoorbeeld een relatiegeschenk te sturen op een onverwachts moment. Dit is een attent gebaar en komt als een verrassing. Je kunt dit relatiegeschenk prima koppelen aan een van de digitale meetings. Laat bijvoorbeeld een mok bedrukken. Hierbij kun je de persoonlijke boodschap toevoegen om binnenkort (digitaal) een kop koffie te drinken. Op deze manier speel je in op de actualiteit, maar behoud je ook het persoonlijke. Tegelijkertijd is jouw naam weer top-of-mind.
Tip 2: Focus op het positieve
Juist in moeilijke tijden is het belangrijk om ook positief te blijven. Dit is een feit. Volgens een onderzoek van het tijdschrift Cardiology met daarin 230.000 proefpersonen bleek de optimist een lager risico te hebben op ernstige hart-en vaatziekten. Een andere recentelijke studie van de Universiteit van Harvard onder 13.000 personen geeft aan dat wie hoopvol leeft niet alleen fysiek, maar ook op psychologisch en sociaal gezonder is en beter presteert. Klinkt logisch. Alleen hoe doe je dit juist wanneer alles zo negatief lijkt? We helpen je graag op weg. Kijk naar wat er wel goed gaat op zakelijk vlak. Was er een (kleine) meevaller binnen een zakelijke samenwerking? Vier dit! Is er niets veranderd, wat wil zeggen dat er ook geen achteruitgang is geboekt? Juist nu is dit een hele prestatie en ook dat mag gevierd worden. Dit kan op talloze manieren. Stuur bijvoorbeeld een attentie naar de desbetreffende klant in de vorm van een relatiegeschenk. Dit kun je zo persoonlijk maken als je wilt. Is je klant een groot fan van de horeca? Laat dan bijvoorbeeld een mooie wijnset, snijpank of schorten bedrukken met logo. Wij weten zeker dat de ontvanger het cadeau met een glimlach opent. Een klein lichtpuntje in deze toch wel donkere tijd.
Tip 3: Toon meer begrip
Ondanks dat het goed is om positief te blijven, is het ook niet vreemd wanneer dit nu niet altijd lukt. Wellicht heeft ook jouw klant hier moeite mee. Veel ondernemers zien hun omzet dalen. Dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Toon daarom begrip richting je (loyale) klant. Bijvoorbeeld wanneer een betaling of levering even op zich laat wachten. Door juist nu solidair te blijven en empathie te tonen, versterk je de vertrouwensband. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Probeer daarentegen zelf waar mogelijk je verplichtingen wel zo veel mogelijk na te komen. Hiermee wek je vertrouwen, wat weer samenhangt met onze eerste tip. Dit wil zeggen: betaal je leveranciers, partners en freelancers zo snel mogelijk. Lukt dit niet? Communiceer hier dan duidelijk, eerlijk en bijtijds over.
Tip 4: Denk vooruit
We benoemden het al eerder: positief denken is juist nu belangrijk. Hoe uitzichtloos deze situatie ook lijkt, het houdt een keer op. Het is belangrijk om dan direct in te kunnen spelen op de situatie. Wees daarom paraat, samen met je klant of zakenpartner. Blijf flexibel, realistisch maar durf ook groots te denken. Wat zijn jullie gezamenlijke dromen en doelen? Welke stappen kunnen jullie nu en straks na de crisis zetten om deze te bereiken? Denk vooruit, samen met de klant! Zo creëren jullie een positief toekomstbeeld en motiveren jullie elkaar.
Tip 5: Vergeet je eigen team niet
Tot slot willen we je een heel belangrijke tip meegeven: investeer in je eigen personeel. Ook voor hen is dit een spannende en onzekere tijd. Besteed aandacht aan hen. Vraag en luister naar hoe het nu met ze gaat. Want naast jouw medewerker zijn ze thuis ook nog vader, moeder, huisgenoot of alleenstaande zonder collegiaal gezelschap. Je ziet elkaar nu niet dagelijks meer. Des te belangrijker dus om digitaal goed zicht te houden op je team. (Video)bel, mail of chat met hen. Zorg voor een gelukkige werkomgeving, want dit straal je ook uit naar buiten. Je raadt het al: dat merkt ook de klant!
Diverse studies, waaronder die van Ben Tiggelaar, naar thuiswerken tonen aan dat de productiviteit van je medewerker thuis vaak wat beter is dan op kantoor. Wel missen medewerkers de samenwerking en het gevoel van sturing. Hiervoor kun je regelmatige update gesprekken inplannen. Binnen deze gesprekken kun je zowel privé als werk gerelateerde onderwerpen bespreken. Geef je medewerker het gevoel dat ze alles kunnen bespreken en er geen drempels zijn. Merk je dat het niet zo goed gaat met je medewerker? Vraag wat jij kunt doen als leidinggevende om hem of haar te helpen. Zorg uiteraard ook voor de juiste thuiswerk benodigdheden. Hierbij kun je twee vliegen in één klap slaan. Laat bijvoorbeeld muismatten of notitieboekjes bedrukken. Essentiële items om mee te werken en zo voelt de ontvanger zich meer onderdeel van het bedrijf.
Zorg ook voor voldoende ontspanningsmomenten. Zoals een (digitale) vrijdagmiddagborrel. Ideaal om de week relaxed af te sluiten. Of stuur eens in de zoveel tijd een relatiegeschenk aan je personeel om hen te verrassen en je blijk van waardering te uiten.