Veel bedrijven voorzien hun werknemers van werkkleding. Of het nu gaat om een compleet uniform, poloshirts, accessoires zoals petten of lanyards… Uw medewerkers moeten in hun dagelijkse werkzaamheden op de een of andere manier geïdentificeerd kunnen worden met uw merkimago.
In dit artikel leggen we 9 voordelen uit van het uitvoeren van deze actie, die uw bedrijf op verschillende vlakken kunnen helpen. Blijf lezen!
- Praktisch
- Identificeren van personeel
- Werken aan merkidentiteit
- Reclame-effect
- Gevoel van verbondenheid
- Beter imago voor klanten
- Onderscheid van rollen
- Veiligheidscriteria
- Economische criteria
Voordelen van bedrijfskleding
· Praktisch
Het eerste en een van de belangrijkste criteria is bruikbaarheid. We kunnen dit om verschillende redenen zien. Ten eerste kan de kleding worden ontworpen voor de werkomgeving (bijvoorbeeld een vest met handige zakken voor werknemers die reparaties uitvoeren). Zo beschikt de werknemer over het benodigde materiaal om zijn taken naar behoren uit te voeren.
Houd er ook rekening mee dat u niet meer hoeft na te denken over “wat moet ik naar mijn werk dragen?” door direct de oplossing te bieden. Zo voorkomt u ook dat uw persoonlijke kleding slijt.
Ook worden ongelijkheden en verschillen binnen het team vermeden, omdat iedereen dezelfde kleding draagt.
· Identificeren van personeel
Fundamenteel in bepaalde contexten. Als de zaak erg groot is en het personeel vanwege zijn taken voortdurend onderweg is, kan het voor de klant erg vervelend zijn om het personeel te moeten vinden en om hulp te moeten vragen.
Als de apparatuur overeenkomt met de huisstijlkleuren, verloopt de interactie soepeler en verbetert de dienstverlening.
Voor evenementen zoals concerten, festivals en andere shows is de implementatie hiervan uiteraard essentieel, samen met de juiste accreditatie.
· Werk aan merkidentiteit
Deze merchandising is een geweldige kans om aan het imago van uw bedrijf te werken. Kies de juiste kleuren om over te brengen of u een jong en dynamisch merk bent, of een serieus en formeel merk, of een merk dat zich richt op een jonger publiek.
Zorg ervoor dat het ook bij het logo past, zodat het kledingstuk in het oog springt en zonder woorden iets over uw bedrijf vertelt. Mocht u hulp nodig hebben met dit onderdeel, dan nodigen wij u uit om ons artikel over de betekenis van kleuren te bekijken.
· Reclame-effect
In aansluiting op het vorige punt willen wij u eraan herinneren dat bedrijfskleding op haar beurt een promotioneel element is. Degenen die het dragen, worden echte ambassadeurs van het bedrijf en wanneer ze door derden worden gezien, kunnen ze worden gebruikt voor directe reclame.
Afhankelijk van de esthetische lijn waaraan u hebt gewerkt, kan het zelfs een goed idee zijn om deze als onderdeel van uw marketingstrategie aan uw klanten weg te geven. Dit helpt ook om het volgende punt te promoten.
· Gevoel van verbondenheid
Wanneer je een T-shirt van je favoriete muziekgroep draagt, laat je zien dat je bij die ‘gemeenschap’ hoort. Dat wil zeggen dat het zich identificeert met de waarden en activiteiten van die groep.
Daarom geldt hetzelfde principe voor de werkomgeving. Als uw bedrijf bijvoorbeeld duurzaamheid promoot, zullen derden die zich met deze waarde identificeren, zich prettig voelen bij het dragen van kleding met uw logo.
· Beter imago voor klanten
Het dragen van een uniform straalt professionaliteit uit. Vertrouwen ontstaat wanneer je ziet dat er een georganiseerd team achter je staat. Dit zal dus resulteren in een beter imago voor de klant, aangezien het dragen van normale kleding juist het tegenovergestelde effect kan hebben: verwaarlozing, wanorde en een gebrek aan specifieke waarden die het bedrijf definiëren.
· Onderscheid van rollen
Als we verdergaan met het beeldgedeelte, is het mogelijk dat dit, vanwege het aantal werknemers en de behoefte aan een duidelijke organisatie, een hulpmiddel kan zijn om rollen te onderscheiden.
Op deze manier kan elke afdeling andere kleding dragen, waardoor het gemakkelijk is om te zien wat elke werknemer doet.
Terugkomend op het punt van identificatie: het kan voor zowel andere medewerkers als cliënten heel handig zijn als ze de rol van de persoon gemakkelijk herkennen.
· Veiligheidscriteria
Het is belangrijk om te onthouden dat er beroepen zijn die bepaalde risico’s met zich meebrengen en dat het daarom verplicht is om over de juiste uitrusting te beschikken. Reflecterende vesten, helmen, gereedschap en andere accessoires moeten deel uitmaken van de werkkleding.
Op deze manier wordt niet alleen het bovenstaande bevorderd, maar wordt ook de veiligheid vergroot en wordt er beter voor de werknemers gezorgd.
· Economische criteria
Ten slotte zijn er verschillende economische criteria om te overwegen:
- Goedkoop: Gepersonaliseerde kleding is voordelig, vooral als u grote hoeveelheden koopt.
- Winstgevendheid: Door het om te kunnen zetten in een reclameobject, zal het economisch rendement opleveren dankzij de klanten die het zal aantrekken.
- Hogere omzet: Werk aan uw merkimago en straal vertrouwen en professionaliteit uit. Zo bouwt u aan de loyaliteit van uw klanten.
Dit zijn de voordelen van het dragen van kleding op het werk. Bent u op zoek naar kleding voor uw team? Bekijk dan onze catalogus met bedrijfskleding bedrukken.
Wordt deze praktijk in uw bedrijf toegepast? Welke voordelen heeft het volgens jou? Wij lezen het graag!