Je hebt dorst. Wat doe je dan? Je loopt naar de kraan, opent deze en vult een glas met vers, schoon drinkwater. Misschien is een glas niet genoeg, dus vul je een tweede. Voor ons is het hebben van veilig water vanzelfsprekend. We denken er misschien niet eens over na. Toch is dit voor miljoenen mensen in de wereld niet het geval. Sterker nog; er heerst een serieuze watercrisis.
Zo blijkt uit onderzoek van water.org dat vandaag de dag 771 miljoen mensen – 1 op de 10 – in hun eigen huis geen toegang heeft tot veilig water. Daarnaast heeft maar liefst 1,7 miljard mensen – 1 op de 4 – heeft geen toegang tot een toilet. Zij moeten hun behoeften buiten doen. De watercrisis heeft een negatieve invloed op de gezondheid en het levensonderhoud van meer dan een derde van onze wereldbevolking. Dat moet veranderen en daar kun jij bij helpen. Gift Campaign heeft namelijk een assortiment aan duurzame relatiegeschenken opgenomen waarbij 2% van de opbrengst naar de organisatie Water.org gaat. Wie deze non profit organisatie precies is, waar ze voor strijden en om welke relatiegeschenken het gaat, lees je in dit artikel!
- Wat is de wereld watercrisis?
- Water.org
- WaterCredit Initiative®
- Hoe kun jij bijdragen?
- Duurzame relatiegeschenken
De watercrisis oplossen
· Wat is de wereld watercrisis?
De wereldwijde watercrisis is een crisis die enorm veel impact heeft. Ze laat zich uitdrukken in talloze cijfers en schokkende feiten. Volgens een rapport van het World Economic Forum is de watercrisis het 5e wereldwijde risico in termen van impact op de samenleving. Laten we een aantal van die feiten samen doornemen:
- Bijna 1,5 keer de bevolking van de Verenigde Staten leeft zonder een huishoudelijke wateraansluiting. Deze mensen, met name vrouwen en kinderen, moeten tijd besteden om water te halen, in plaats van te werken of naar school te gaan of voor hun gezin te zorgen. Dit maakt dat vrouwen in deze gebieden minder kansen hebben in het leven en zij onevenredig zwaar getroffen worden door deze crisis. Het houdt de vrouwen opgesloten in een cirkel van armoede.
- Meisjes en vrouwen over de hele wereld besteden samen ruim 200 miljoen uur aan het verzamelen van water. Naast de tijd die ze in dit verzamelproces stoppen, moeten ze ook nog naar de verzamelplek toe. Dit komt neer op nog eens 266 miljoen uur extra tijd per dag.
- Een ander schokkend gevolg van de watercrisis is dat er dagelijks 6.000 kinderen sterven door een ziekte die te maken heeft met watervervuiling, zoals diarree. Dit komt neer op gemiddeld vier kinderen per minuut, oftewel een kind per 15 seconden. Dit blijkt uit onderzoek van UNICEF.
- Zoals we net al hebben aangegeven, hebben maar liefst 1 op de 4 mensen in de wereld geen toegang tot een toilet. Zij zijn dagelijks uren bezig om een geschikte plek te zoeken om hun behoeften te doen. Een toilet is hiervoor essentieel, want hiermee voorkom je de verspreiding van ziektes. Daarnaast biedt een toilet privacy en voor velen ook veiligheid (denk aan jonge, kwetsbare kinderen). Het (trieste) feit is dat er wereldwijd meer mobiele telefoons zijn dan wc’s.
· Water.org
Gelukkig zijn er talloze organisaties die met hun initiatieven bijdragen aan het oplossen van de watercrisis. Een daarvan is Water.org, een wereldwijde non-profitorganisatie die zich inzet om water en sanitaire voorzieningen in de wereld te brengen. Zij willen water veilig, toegankelijk en kosteneffectief maken. Water.org geeft mensen toegang tot veilig water en sanitatie middels betaalbare financieringen, zoals kleine leningen.
Deze non-profitorganisatie is in 1990 opgericht door Gary White, destijds onder de naam WaterPartners International. In 2009 ontmoet Gary White de wereldberoemde acteur Matt Damon bij een meeting op een internationale top over wereldwijde armoede. Ze besluiten hun krachten te bundelen en samen te werken onder de naam Water.org.
Uiteraard kunnen twee mannen alleen geen wereldwijd verschil maken. Daarom werkt water.org samen met maar liefst 149 lokale partners wereldwijd, waarmee ze werken met het zogeheten WaterCredit Initiative®. Dit is een programma waarbij er kleine leningen worden verstrekt aan degene die toegang nodig heeft tot een betaalbare financiering en deskundige middelen om water in huis te krijgen en een toilet. Tot nu toe zijn er al 8.900.000 leningen verstrekt via WaterCredit, waarbij meer dan 40 miljoen mensen in maar liefst 17 landen toegang hebben gekregen tot veilig water en sanitaire voorzieningen. Bijvoorbeeld in landen als Uganda, Bangladesh, India, Brazilië, Mexico en Peru.
· WaterCredit Initiative®
Veel financiële instellingen in ontwikkelingslanden boden geen leningen voor water en sanitaire voorziening aan mensen in nood. Water.org heeft kennis en de juiste middelen naar deze instellingen gebracht om hen aan te tonen waarom dit belangrijk is. Met succes, blijkt dus uit de voorgaande genoemde cijfers. Maar hoe werkt het WaterCredit Initiative® precies?
Het WaterCredit Initiative® is een van de eerste microfinanciering tools die zich inzet in de water- en sanitatie sector. Allereerst identificeert water.org een regio waar mensen toegang tot water en sanitatie nodig hebben. Vervolgens wordt gekeken naar instellingen binnen deze regio’s waarmee kan worden samengewerkt. Dit proces gaat zeer zorgvuldig. Is er eenmaal een partnership tot stand gekomen, dan nemen deze partners de leningen voor water en sanitaire voorzieningen op in hun aanbod. Water.org ondersteunt hen door technische assistentie te bieden, maar ook de juiste middelen.
De mensen in nood in deze specifieke regio’s maken vervolgens gebruik van deze kleine, betaalbare leningen. Bijvoorbeeld om een kraan of een toilet in een huis te plaatsen. In eerste instantie moet er dus geïnvesteerd worden. Echter scheelt het voor deze mensen een hoop tijd per dag waarin ze niet naar schoon water hoeven te zoeken. Deze tijd kan besteed worden aan het vinden van een baan. Dit helpt weer bij het terugbetalen van de lening. Elke terugbetaalde lening kan vervolgens weer worden uitgeleend aan een ander gezin dat veilig water of sanitaire voorzieningen nodig heeft.
Dit initiatief is zeer succesvol want uit cijfers blijkt dat maar liefst 99% van de leningen die zijn verkregen via het WaterCredit Initiative® is terugbetaald. Van de kredietnemers is 88% vrouw. Bekijk hieronder een video over drie vrouwen die zijn geholpen via dit initiatief. Je kunt nog veel meer inspirerende verhalen lezen door te klikken op deze link.
· Hoe kun jij bijdragen?
Wil jij als bedrijf graag (meer) maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dat kunnen wij bij Gift Campaign alleen maar aanmoedigen. Er zijn diverse stappen die jij hiervoor kunt zetten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te doneren aan Water.org (let op: alleen mogelijk in $). Hierbij kun je kiezen om eenmalig of juist maandelijks te doneren. Communiceer dit vooral ook naar de buitenwereld, aangezien dit bijdraagt aan een positief imago. Een andere optie is door een inzamelingsactie te starten of deel te nemen aan een al bestaande inzamelingsactie. Ook dit draagt bij aan jouw imago. Uiteraard kun je ook cause marketing implementeren in het marketingplan voor 2022. Wil je dit samen met water.org doen? Ga dan naar deze link voor meer informatie. Tot slot kun je besluiten duurzame relatiegeschenken te kopen waarbij 2% van de opbrengst naar water.org gaat. Dit is waar wij om de hoek komen kijken.
· Duurzame relatiegeschenken
Ben jij van plan dit jaar relatiegeschenken uit te delen? Bijvoorbeeld aan je zakenpartner, als promotie artikelen op een evenement of juist voor eigen gebruik als merchandise op kantoor? Je kunt dan kiezen voor duurzame relatiegeschenken uit ons assortiment. In principe zijn alle relatiegeschenken binnen onze milieuvriendelijke categorie geschikt. Wil je echter specifiek bijdragen aan het oplossen van de watercrisis? Dan adviseren wij je onze producten aan die gekoppeld zijn aan water.org. Onze collectie hiervan is uitgebreid. Zo hebben we mutsen, waterflessen, caps, tassen, rugzakken, notitieboekjes, en rpet paraplu’s met logo in ons assortiment opgenomen waarbij 2% van de opbrengst naar water.org gaat.
Een ander groot voordeel van deze producten is dat ze gemaakt zijn van rPET. Deze materiaalsoort bestaat uit gerecycled plastic, afkomst uit de door de consument gebruikte en ingezamelde plastic flessen. Zodra deze zijn verzameld en gesorteerd worden ze onder strenge regels gemaald en gewassen. Eenmaal schoon, wordt het plastic omgesmolten tot de materiaalsoort rPET. Deze materiaalsoort laat een lagere CO2 voetafdruk achter, bespaart flink op water en bevordert het gebruik van plastic.
Neem gerust een kijkje in ons assortiment en neem voor vragen gerust contact met ons op. We hopen dat dit artikel je heeft geïnspireerd om bij te dragen aan het oplossen van de watercrisis. Elk initiatief helpt! Ga voor meer informatie naar water.org.