Wat is rebranding? Ontdek de definitie en onze tips. Merken veranderen: ze groeien en ontwikkelen. Waar denk je aan wanneer je het woord rebranding of herpositionering hoort? Wat houdt het precies in en wat komt er allemaal bij kijken? Dat is waar we met dit blogartikel dieper op in zullen duiken. De ins en outs omtrent rebranding, wanneer het noodzakelijk is om dit process te ondergaan als bedrijf of merk.
Wat is rebranding? De definitie.
Rebranding is een initiatief waarbij de identiteit van een bedrijf of merk compleet her-ontworpen is. Dit is om de manier waarop een merk wordt waargenomen door consumenten en zakenpartners te beïnvloeden door de gehele essentie te her-designen. Simpel gezegd: Rebranding is het creëren van een compleet nieuwe look & feel van een al gevestigd bedrijf of product/service. Vaak door behoefte aan betere focus om bij te dragen aan de strategische doelen van een bedrijf.
Daarbij is echter wel een verschil tussen het concept van rebranding en herpositionering afhankelijk van het niveau waarop het zich plaatsvind binnen een bedrijf.
Herpositionering: De merknaam blijft, maar strategie, producten, merkcommunicatie, diensten gaan een proces van aanpassing en verandering door om diverse genoemde redenen.
Rebranding: Technisch gezien, kun je het pas een rebrand noemen wanneer de merknaam verandert. De complete essentie en identiteit van een merk gaat door een verandering heen. Het is een verandering van perspectief, de visie en strategie van een bedrijf. Uiteindelijk gaat het om de positionering vervangen door de nieuwe focus van het bedrijf.
Er is geen specifieke benadering van hoe een bedrijf het rebranding process aanpakt. Dit kan een complete transformatie zijn zoals het gehele concept van het bedrijf veranderen, een nieuwe richting gaan met het product of de service waar het bedrijf bekend om staat. Maar rebranding kan ook zo kleinschalig en gemakkelijk zijn als het veranderen van een logo.
Wat is het doel van rebranding?
Rebranding kan zich vormgeven door het veranderen van de naam van het bedrijf, een logo her-design, een update voor het merkimago of bijvoorbeeld het includeren van trendy nieuwe industriekenmerkende woorden om de laatste trends te mee te pakken.
Het voornaamste doel van een rebranding initiatief is om een merk of bedrijf anders te laten overkomen op potentiele consumenten. Maar er zijn vele andere redenen waarom een bedrijf het idee op tafel legt. Het kan zijn dat erherpositionering nodig is om het bedrijf te updaten omdat het oud en gedateerd aanvoelt. Of misschien wil het bedrijf een nieuwe doelgroep bereiken, het bedrijf breidt uit naar nieuwe markten of het is in het process van een overname of aquisitie. Er zijn dus diverse redenen waarom een bedrijf het proces doorgaat.
Daarnaast kan het ook zijn dat een bedrijf of merk een nieuw merkimago presenteerd voor voor reputatiemanagement. Of om zich apart te zetten van de competitie in de sector waar ze actief zijn. Wat hier dan ook snel bij komt kijken is het feit dat sommige bedrijven dit marketingconcept misbruiken. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die zichzelf voordoen als duurzame, milieuvriendelijke entiteiten omdat het een populaire trend is. ( zie ons artikel over greenwashing).
To rebrand or not to rebrand
Rebranden is niet iets waar je zomaar in moet stappen. Er zijn altijd risicos. Denk altijd serieus na over waarom je zou willen rebranden. Neem een voorbeeld aan Airbnb, die na een logo verandering hebben uitgevonden dat het niet zo makkelijk is om een succesvolle rebranding door te gaan.
Het proces kan ingewikkeld en duur zijn voor een bedrijf. Maar als het succesvol is uitgevoerd, kan dit de mogelijkheid geven om een revitalisering te zijn voor een bedrijf. Om zich beter af te stemmen op de behoeften van consumenten en zakenpartners. Daarnaast is het onvermijdelijk in de wereld van vandaag, dat bedrijven zich voortdurend aanpassen aan de dynamische veranderingen van de digitale wereld. Zo blijven zij, competitief in hun respectievelijke sector.
Tijd om te rebranden:
- Een snel ontwikkelende markt: Concurrentie zal altijd veranderen, om bij te blijven zal jouw bedrijf ook mee moeten gaan in modernisering en ontwikkelingen in de markt.
- Een nieuwe positionering: wanneer de merknaam en visie van het bedrijf niet meer weerspiegeld worden in het beleid. Je wil het nieuwe beleid en strategie merkbaar maken.
- Overname en fusies: Een aquisitie van een bedrijf, of samengaan met een ander bedrijf. Er zal sprake zijn van het overbrengen van een duidelijke boodschap. Om te laten zien waar jouw bedrijf voor staat.
- Reputatiemanagement: Dit zal een drastische reactieve actie zijn wanneer een bedrijf reputatieschade heeft opgelopen. Een goede stap om met een schone lei te herstarten.
- De lancering van nieuwe producten en diensten: Bedrijven kunnen door de jaren heen nieuwe producten en diensten lanceren, een groei in het portfolio.
- Nieuwe management: Nieuwe CEO betekent grote veranderingen, een nieuw pad voor het bedrijf. Het is een kans om het merk, nieuw leven in te blazen.
- Differentiëren: Om uit te blinken in jouw sector moet je niet te veel lijken op de competitie.
Waar moet je op letten bij het rebranden van jouw merk.
Is er besloten om te rebranden? Voordat je verder gaat, is een goede voorbereiding cruciaal om een succesvol rebrandingsproces door te gaan. Neem de volgende factoren mee in het proces voordat de beslissing wordt genomen om te rebranden:
- Hoeveel gaat het kosten: Stel de vraag, hoeveel gaat een rebranding ons kosten en wat zal het ons opleveren? Start met een invetarisatie: van de website, tot de marketingstrategie, tot de implementatie van de nieuwe visuele identiteit.
- Tijdsinvestering: Hoeveel tijd ben je bereid om te stoppen in het proces van rebranding. Hoe groot is het team dat hieraan zal werken, komt er een derde partij zoals een agency bij helpen. Er zal een mix van ervaring en kennis uit het bedrijf nodig zijn.
- Hoe zal de reactie zijn op een rebranding: Neem jouw zakenpartners, medewerkers en ook klanten mee in het proces. Laat hen input geven. Dit kan gedaan worden door hen mee te nemen via de social media, nieuwsbrief, blogartikelen en bijvoorbeeld door merchandising. Zo creër je ook transparantie en loyaliteit.
- De essentie van het bedrijf: Om succesvol te rebranden moet er goed vastgelegd zijn, wat er zal veranderen. De essentie van het merk: wat is de missie en visie, waar sta je voor en wat maakt jouw bedrijf uniek.
Als al deze aspecten besproken zijn, ondersteund zijn met een goed plan en er een realistische planning neergezet is, is het belangrijk om deze beslissing goed over te brengen aan de rest van het bedrijf. Zo geeft een planning, iedereen een goed beeld over wie er bij betrokken is en wat er verwacht wordt van iedere partij.