Het succes van een advertentiecampagne met behulp van een promotieartikel (PTO) hangt sterk af van de keuze van de gadget. En de bedrukking die erop van toepassing is. Maar in de wereld van relatiegeschenken zijn er verschillende druktechnieken om een logo of afbeelding op een specifiek product te kunnen drukken en het is niet altijd gemakkelijk om te kiezen.
Daarom zijn we hier om jou te helpen de juiste keuze te maken. Na het over borduren te hebben gehad, willen we een stap terug doen om u te vertellen over digitale transfer. Dit is de nieuwste vorm van digitaal printen.
Wat is digitale transfer?
Digitale transfer is een van de meest populaire methoden voor het afdrukken van kleurenlogo’s. Hiermee krijg je een ongelooflijke fotografische kwaliteit. In de praktijk bestaat het uit het overbrengen van een logo, een afbeelding, van papier naar stof. Maar hoe werkt het precies?
Allereerst moet het logo digitaal worden gedrukt op een speciale thermo-adhesieve film genaamd “transfer”, met behulp van het CMYK- of vierkleurenproces, niet te verwarren met het RGB-kleursysteem, een “additief” kleurmodel gebaseerd op drie fundamentele kleuren.
Vervolgens wordt het logo bedekt met een witte laag die er direct op wordt gedrukt. Vervolgens de lijm toe te voegen om de bedrukking aan het artikel te laten hechten.
De laatste stap van het proces is het aanbrengen van het logo door het over te brengen op het item. Hiervoor wordt het vel papier, op het bedrukte product geplaatst dat vervolgens in een hittepers wordt geplaatst. Hierbij zal het logo gedurende 12-15 seconden onder een hoek van ongeveer 160º geperst. Zodat de kleur van de film op het product kan worden overgebracht. Als het is afgekoeld, blijft er een fotografisch mooi resultaat over.
Het doet een beetje denken aan het proces dat we hebben gezien voor sublimatie. Met het verschil dat bij sublimatieprinten de bedrukking direct op de stof is aangebracht. Hierdoor zal de inkt deel zijn van het product, omdat de materiaal de print op zal nemen.
Waar gebruik je digitale print voor?
Deze druktechniek is perfect om te gebruiken op al deze gadgets waarvan het afdrukgebied plat is. Zoals in het geval van promotionele t-shirts en sweatshirts. Let er echter op dat bij het wassen, temperaturen boven de 40º niet aan te raden zijn, vermijdt daarom heet wassen voor producten met digitale transfer. Daarnaast is het altijd beter om ze binnenstebuiten te wassen.
Andere reclameproducten die met deze techniek te bedrukken zijn: tassen en rugzakken, notitieboekjes, petten en paraplu’s. Vooral als deze zijn gemaakt van een van de volgende materialen:
- Polyester
- Katoen
- Softshell
- Polyurethaan (PU)
- Nylon
- Karton
Voordelen
- Fotokwaliteit: het is in staat afbeeldingen van hoge kwaliteit met een uitzonderlijke resolutie te produceren.
- Het printproces is vrij snel, vooral in vergelijking met zeefdruk, omdat ze veel kleurontwerpen in één keer kunnen reproduceren.
- Maakt high-definition afdrukken mogelijk, zodat u zowel eenvoudige als complexe afbeeldingen kunt maken.
- Kleuren zijn helder en levendig.
- Kleuren zijn niet beïnvloed tijdens de overdracht.
- U hoeft het logo niet in vectorformaat te hebben.
- Het is een full colour print: er zijn geen kleurbeperkingen en ook tinten zijn mogelijk.
- Het stelt je ook in staat om een langdurig eindresultaat te verkrijgen,
- Groot afdrukgebied, in verhouding tot de grootte van het gekozen product.
Nadelen
- Vereist een plat oppervlak, dus kan niet worden gebruikt op promotieartikelen zoals glazen of mokken.
- Het maakt geen gebruik van pantone-codes, dus u moet het logo of de afbeelding
- De afwerking is vinyl, dus sommige mensen zullen het misschien niet leuk vinden
De kostprijs van digitale transfer lijkt misschien hoog, in vergelijking met andere druktechnieken, maar het biedt eigenlijk een betaalbare prijs met een uitstekende beeldkwaliteit, omdat het bijvoorbeeld veel handiger is, zowel qua prijs als kwaliteit, om de transfer te gebruiken in vergelijking met een vierkleuren zeefdruk.
Digitale transfer is perfect voor kleine oplages, omdat het een hoge productiesnelheid heeft voor een paar eenheden. Om deze reden kunnen al die kleine bedrijven die kleine evenementen organiseren en dus een bescheiden hoeveelheid promotiegadgets nodig hebben, maar zeer kleurrijke afbeeldingen hebben, deze techniek gebruiken om boeiende merchandisingartikelen te creëren die de aandacht trekken zonder een erfgoed uit te geven.
Dit alles maakt het tot een relatief goedkope, eenvoudige en hoogwaardige bedrukkingsmethode.
Heeft u deze druktechniek al eens gebruikt om uw promotie artikelen te personaliseren? Heeft u twijfels of vragen? Is er iets dat je niet begrijpt? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder!