Vraag jij je als ondernemer af waarom je een relatiegeschenk zou geven aan een klant? Veel bedrijven twijfelen wat de nut en noodzaak is van relatiegeschenken. Het kost immers geld, tijd en moeite. Daarnaast doe jij als bedrijf misschien al voldoende aan PR en marketing. Wat is dan het doel van een relatiegeschenk? Wij leggen je graag uit waarom het geven van een relatiegeschenk een must is.
Wat zijn relatiegeschenken?
Laten we bij het begin beginnen. Wat is precies een relatiegeschenk? Volgens de Van Dale is de betekenis van een relatiegeschenk als volgt: ¨een cadeau dat je aan zakenrelaties aanbiedt¨. Wanneer is iemand precies een zakenrelatie¨? We spreken van deze term wanneer je refereert naar een persoon of een bedrijf die je kent omdat je er al zaken mee hebt gedaan. Dit is dus iets anders dan een potentiële klant. Voor een potentiële klant kun je cadeautjes weggeven in de vorm van promotie artikelen of goodies. Terug naar het woord ´relatiegeschenken´, dit zijn dus cadeautjes die je weggeeft aan een zakenrelatie. Het soort cadeau je weggeeft hangt af van meerdere factoren. Ten eerste is je persoonlijke smaak natuurlijk belangrijk. Daarnaast kan de branche waarin je werkt een belangrijke factor zijn. En ook hoe lang je al zaken doet met elkaar. Wil je een meer praktisch of juist een leuk cadeau geven? Mag het cadeau ook wat persoonlijker zijn of juist puur professioneel? Voldoende vragen om te beantwoorden alvorens je het juiste relatiegeschenk hebt gevonden. Bij ons kun je gelukkig een zeer breed assortiment vinden met voor vrijwel ieder wat wils.
De psychologie van de wederkerigheid
Achter het geven van een relatiegeschenk zit een belangrijk psychologisch element: het principe van wederkerigheid. Dit principe is ontwikkeld door dr. Robert B. Cialdini. In zijn boek Influence: The Psychology of Persuasion benoemt hij zes verschillende principes van het overtuigen. Deze principes kunnen een klant of zakenrelatie aanzetten tot het kopen van jouw product of dienst. Het principe van wederkerigheid speelt in op dat wij mensen onbewust geprogrammeerd zijn om ´schulden´ te willen terug te betalen. Heeft iemand ons iets gegeven? Dan voelen wij ons verplicht iets terug te geven. Krijgt een zakenrelatie dus een relatiegeschenk van jou, dan is deze waarschijnlijk geneigd om bij jou iets te kopen of een dienst af te nemen uit gevoel van ´schuldbetaling´. Laat je bij ons de relatiegeschenken met logo bedrukken? Dan wordt de ontvanger iedere keer dat hij het cadeau ziet herinnerd aan jouw naam.
Wat is het perfecte relatiegeschenk?
Het perfecte relatiegeschenk bestaat natuurlijk niet. Dit hangt van allerlei factoren af. Wel kunnen we je zo goed mogelijk adviseren om tot een origineel bedrijfscadeau met logo te komen. Allereerst is het goed je te bedenken wat het doel is van het relatiegeschenk. Wil je dat de ontvanger het gebruikt op kantoor, op reis, thuis of op een evenement? Belangrijk is het hierbij om je in te leven in de ontvanger. Gaat hij of zij het doel begrijpen en waarderen? Denk je dat je met dit relatiegeschenk je doel haalt? Ook is het goed te kijken naar het verrassingseffect. Zo kun je met kerst relatiegeschenken weggeven, maar dit is een moment waarop je zakenrelatie hoogstwaarschijnlijk meer cadeaus ontvangt. Je verrast je zakenrelatie waarschijnlijk meer door het relatiegeschenk op een ¨random¨ moment in het jaar te sturen. Tot slot kun je je ook laten inspireren door populaire relatiegeschenken die altijd van harte welkom zijn. Zo kun je bij ons notitieboekjes bedrukken met logo of laat tassen bedrukken met logo. Laatstgenoemde item zorgt ook nog eens voor meer zichtbaarheid van jouw merk wanneer de ontvanger de tas op publieke plekken gebruikt.
Zijn relatiegeschenken aftrekbaar?
Relatiegeschenken vallen in de categorie gemengde kosten. Deze kosten hebben niet alleen een zakelijk, maar ook een persoonlijk karakter. Dit wil zeggen dat het zakelijke deel aftrekbaar is, maar het persoonlijke deel niet. Deze scheiding zelf aanbrengen is vrij lastig, daarom zijn er regels bedacht. De regel is dat 80% van de uitgaven voor relatiegeschenken aftrekbaar zijn en de overige 20% wordt aan het einde van het boekjaar fiscaal gecorrigeerd en weer opgeteld bij de winst. Heb je veel gemengde kosten? Dan kun je overwegen een vast bedrag te corrigeren. Ben je ZZP-er, een eenmanszaak of VOF? Dan is het vaste bedrag van € 4.500 te corrigeren. Wij adviseren je om de relatiegeschenken op een aparte grootboekrekening bij te houden voor meer duidelijkheid. Wanneer de totale kosten per persoon niet meer zijn dan € 227 (exclusief btw), mag je de btw verrekenen. Hierbij geldt wel een regel, waarbij je jezelf het volgende af moet vragen: ¨als de ontvanger het geschenk zelf zou hebben gekocht, zou deze dan recht hebben op aftrek?¨. Is het antwoord ja, dan mag je de btw aftrekken, bij een nee mag dit niet. Eerder al schreven we over dit topic. Wil je dus meer weten over of relatiegeschenken aftrekbaar zijn? Dan verwijzen we je graag naar dit blog.