Coca-Cola. Voor velen is dit merk bekend door het verfrissende drankje welke jij waarschijnlijk ook wel eens (of honderd keer) hebt gedronken. Dit merk is al jaren succesvol en is in de loop de tijd flink geëvalueerd tot hoe ze nu is.
Velen van ons associëren dit merk met het woord «happiness». Goed gedaan door Coca-Cola, want hier zit jarenlange marketing achter. Daarnaast heeft Coca-Cola ook altijd hard gewerkt aan het genereren van steengoede gepersonaliseerde merchandise. Als bedrijf gespecialiseerd in relatiegeschenken en merchandise, zijn wij dan ook gefascineerd door dit succesvolle bedrijf. Daarom nemen wij je vandaag mee in de wondere wereld van Coca-Cola en hun merchandise. Wil je hier dus meer over weten? Lees dan verder!
- Een lesje geschiedenis over Coca-Cola
- Coca-Cola en het woord “happiness”
- Het succes van de Coca-Cola merchandising
Het succes van Coca-Cola merchandising
· Een lesje geschiedenis over Coca-Cola
Het eerste Coca-Cola-product werd in 1886 gemaakt door de apotheker John Pemberton. De naam is afgeleid van de extracten van cocabladeren en kolanoot (in het begin de ingrediënten van dit drankje, later werden ze vervangen). John’s idee was om een siroop te maken om spijsverteringsproblemen op te lossen en tegelijkertijd extra energie te geven.
Het groeide al snel uit tot een succes. Daarom dacht de toekomstige ondernemer al snel na over hoe hij dit op grote schaal kon verkopen. Daarom sloeg hij in 1891 de handen ineen met apotheker Asa Candler. Zij richtten The Coca-Cola Company op. Een paar jaar later zouden ze het merk registreren.
Tijdens zowel de twee wereldoorlogen als de Grote Depressie van ’29, bleef The Coca-Cola Company financieel standvastig. Met succes komt ook concurrentie, zie hier de geboorte van Pepsi. Zij slaagden er in het leiderschap van op bepaalde markten weg te nemen. Na wat ups en downs door het nemen van slechte beslissingen op advertentieniveau en veranderingen in de productformule wist Coca-Cola toch weer terrein te winnen. Nog steeds zijn ze favoriet bij de consument.
· Coca-Cola en het woord “happiness”
Coca-Cola maakt echt gelukkig, blijkt uit onderzoek van twee psychologen. Aan het merk hangt ons brein automatische directe positieve associaties. Dit komt daadwerkelijk door de slimme campagnes die Coca-Cola inzet om het merk structureel te combineren met dingen die ons blij maken.
Deze resultaten zijn indrukwekkend omdat het een overweldigende triomf is voor het bedrijf. Maar waarom? Wat is het geheim achter deze ijzersterke positionering?
Dat zit hem in een woord; consistentie. Smaak blijkt namelijk van ondergeschikt belang te zijn. Niet voor niets prikkelt Coca-Cola het beloningscentrum in het brein pas echt als mensen kunnen zien welk merk ze drinken (McClure et al., 2004). Daarnaast speelt Coca-Cola met haar campagnes al jaren in op geluk, wat de kracht van herhaling laat zien.
· Het succes van de Coca-Cola merchandising
Voetballen, koelers, tassen, petten, bekers, luidsprekers… Coca-Cola heeft in de loop van zijn meer dan 100-jarige geschiedenis een breed scala aan gepersonaliseerde merchandising verkocht. Het succes van alle merchandising in de afgelopen decennia is zo groot geweest dat er zelfs een Coca-Cola Collectors Club is opgericht. Deze organisatie richt zich op het delen van de passie voor deze gelicentieerde producten. Deze club organiseert events, waarbij verschillende leden met elkaar in contact komen en zo verzamelde Coca-Cola items kunnen uitwisselen.
Opgemerkt moet worden dat achter dit alles een weloverwogen strategie schuilgaat. Volgens de voormalige CEO van Coca-Cola Italië, Fabio Albanese, is het noodzakelijk om de verschillende manieren waarop een bedrijf zijn waarden communiceert met succes te integreren. Het gebruik van merklicenties in producten zou geen gebruikelijke manier moeten zijn om geld te verdienen, maar een manier om zich te positioneren in bevolkingsgroepen die onder omstandigheden onbereikbaar zijn.
Het bedrijf heeft aan een zeer zorgvuldig gekozen groep aan organisaties rechten toegewezen om het Coca-Cola imago te mogen gebruiken. Dit heeft een grote impact op het imago. Door deze keuze te maken houdt Coca-Cola de touwtjes zo veel mogelijk in eigen handen.
Wat vind jij van het succes van Coca-Cola met zijn gelicentieerde artikelen? Heb jij er ooit eentje in je bezit gehad? Mocht je geïnspireerd zijn geraakt door het verhaal van Coca-Cola en haar merchandising, vergeet dan niet dat ook jijzelf deze stap naar succes kunt zetten! Wij helpen je graag met het merchandising gedeelte. Neem gerust een kijkje in ons uitgebreide assortiment aan merchandise die je kunt bedrukken met jouw eigen logo. Mocht je vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.