Street marketing; misschien heb je er ooit over gehoord of er van gedroomd dit zelf succesvol te implementeren. Wie weet lees je dit en denk je “street… wat!?”. Street marketing is een vorm van guerrillamarketing, waarmee je op een ludieke manier jouw klanten bereikt, hen kan inspireren, raken of enthousiasmeren.
Merken als McDonald’s, Coca-Cola en Ikea hebben hun toevlucht al genomen tot deze vorm van marketing om met succes impact te genereren. Logischerwijs beschikken zij over grote marketingbudgetten waarmee je groots kunt uitpakken. Laat je hierdoor echter niet afschrikken! Guerrillamarketing ligt in het bereik van iedere ondernemer; je hebt slechts een beetje creativiteit nodig. Wij gaan je daarbij helpen. Blijf lezen en ontdek de geheimen van street marketing.
- Wat is Street Marketing?
- Voorbeelden van Street Marketing
- Street Marketing en relatiegeschenken?
Street Marketing
· Wat is Street Marketing?
Street marketing is het inzetten van de straat om bekendheid te geven aan een bedrijf. Deze marketingtechniek maakt vaak gebruik van beperkte middelen om zoveel mogelijk publiciteit te bereiken. Hiervoor kun je een stedelijk element een totale transformatie geven of het juist subtieler aanpakken. Hiervoor heb je uiteraard wel de benodigde vergunningen nodig.
Doordat street marketing zo opvallend is, gaat deze vorm van marketing vaak viral op sociale netwerken. Een simpele lokale actie kan dan ook uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen!
· Voorbeelden van Street Marketing
Ikea verfraait de straten
Bij Ikea zijn ze experts op het gebied van interieur en … straatmarketing! Zoals je in de video kunt zien, zijn er verschillende gelegenheden waarbij ze de straten gedeeltelijk opnieuw hebben ingericht om de aandacht te trekken met een aantal van hun producten.
McDonald’s en haar gigantische koffie
McDonald’s is ook zo’n merk dat bepaalde kansen niet misloopt. In dit geval zie je hoe een stedelijk element van een bouwplaats is omgebouwd tot een gigantische koffie. Vooral in de Verenigde Staten waar alles big, bigger, biggest is, is deze ludieke actie heel toepasselijk!
Promotie voor Skyfall door Coca-Cola
In dit geval heeft Coca-Cola niet enkel een klein gedeelte genomen om wat decoratie toe te passen of een onopvallend element uit te lichten. Coca-Cola heeft gedeelte van een treinstation gebruikt om een James Bond-film te promoten. Creativiteit op een hoger niveau!
Nike en haar “bank”
Nike’s marketing is altijd gericht op het sportpubliek. Daarom zullen straatacties altijd dienen om beweging aan te moedigen. Een bank waar je niet op kunt zitten of een loopband die een roltrap blokkeert zijn enkele voorbeelden van dit merk.
Nivea en zijn reclamebord onder de zee
Niet alle street marketing hoeft letterlijk op straat plaats te vinden, bewijst Nivea. Zij gebruikten de zee als decor voor hun campagne.. Het gerenommeerde merk wil niet alleen reclame maken, maar klanten er ook aan herinneren om voor de gezondheid van hun huid te zorgen. Om deze reden hebben ze deze marketing toegepast onder water, zodat snorkelaars er aan herinnerd worden om ook zonnebrandcrème op hun achterlijf aan te brengen.
Douchen met Sprite op het strand
Een van de reclameclaims van Sprite is dat zij je in de zomer helpen om af te koelen. Wat is een betere manier om het weer te geven dan door een paar douches op het strand te zetten? Een zeer beruchte actie die zeker niet onopgemerkt bleef bij liefhebbers van de zee.
· Street marketing en relatiegeschenken?
Een vreemde combinatie? Nee hoor! Promotionele merchandise en promotie artikelen lenen zich perfect voor street marketing. Jouw zichtbaarheid wordt groot, zonder dat je een hoge investering moet doen.
Van rugzakken bedrukken met logo, tassen, take-away bekers… elk object dat comfortabel kan worden vervoerd op de straat past perfect binnen street marketing. Nog niet overtuigd? We geven je graag wat voorbeelden ter illustratie (en inspiratie!)
Hier is het eerste voorbeeld; de Burn-campagne van een merk dat afslankproducten verkoopt. Zij hebben deze reclame rugzakken zo ontworpen dat ze passen bij hun bedrijf. Zodra de rugzak gesloten is, geeft het jou het gevoel een veel strakker lichaam te hebben.
Een ander zeer creatief voorbeeld is die van Panadol, een medicijn tegen hoofdpijn. Zij hebben originele rugzakken ontworpen die heel duidelijk passen bij het probleem waar hun klanten mee lopen!
Deze twee voorbeelden zijn niet alleen zeer goede street marketing campagnes, ze zijn ook op grote schaal gedeeld op sociale netwerken en er is veel commentaar op gegeven in veel blogs. Het is duidelijk dat om dezelfde verspreiding als deze twee campagnes te hebben, een flinke dosis creativiteit nodig is, maar ze vertegenwoordigen zonder twijfel een zeer effectieve vorm van reclame.
Volgens een marktonderzoek van het “Advertising Specialty Institute” heeft 29% van de consumenten in Europa een gepersonaliseerde tas of rugzak. 89% van deze consumenten herinnert zich het bedrijf dat het aan hen heeft gegeven en heeft het gemiddeld 7 maanden gebruikt. Deze gegevens geven je een idee van de grote impact van een campagne met gepersonaliseerde tassen of rugzakken.
Kun jij niet wachten om na het lezen van dit blog zelf aan de slag te gaan met street marketing? Kijk gerust in ons assortiment aan relatiegeschenkjes om zo inspiratie op te doen. Kies een product dat past bij jouw doelstelling en ga voor een grootste impact! Neem voor vragen gerust contact op met onze klantenservice.