Dit jaar kleurde de Eiffeltoren in de nacht van 30 september op 1 oktober roze om deze borstkankerbewustmakingsmaand te lanceren. Roze Oktober is een kans om informatie te geven over de opsporing van deze ziekte, maar ook om geld in te zamelen voor onderzoek. Geschiedenis van het roze lint, acties, gepersonaliseerde goodies, races, conferenties, donaties. Wij vertellen je alles over deze editie.
Wat is Pink Oktober?
Van 1 tot 30 oktober bundelen gezondheidswerkers, instellingen, NGO’s, verenigingen en gewone burgers over de hele wereld hun krachten om een gemeenschappelijk doel rond borstkankeronderzoek te ondersteunen.
Wist je dat borstkanker een van de grootste doodsoorzaken bij vrouwen is? Daarom staat de maand oktober in Nederland al jaren in het teken van de strijd tegen borstkanker. Om te voorkomen en te informeren, is het ook mogelijk om fondsen te werven voor medisch en wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek redt levens! Hoe eerder deze ziekte te vinden is, hoe sneller de behandeling kan worden toegediend en genezing kan plaatsvinden. Kanker kan in 9 van de 10 gevallen worden genezen.
Het is om deze reden dat de maand oktober al 27 jaar in het teken staat van de strijd tegen deze ziekte. Naast preventie en voorlichting helpt het ook geld in te zamelen voor medisch en wetenschappelijk onderzoek.
Tegen de ziekte is screening essentieel en helpt levens te redden! Borstkanker kan in een vroeg stadium worden ontdekt door middel van mammografiescreening. Als de diagnose op tijd wordt gesteld, hebben vrouwen een kans van 9 op 10 om de ziekte te genezen.
De historie en symboliek van het roze lint
Nadat ze haar zus, moeder en grootmoeder had zien vechten tegen de ziekte, was Charlotte Haley de eerste ontwerper van het borstkankerlint, dat oorspronkelijk perzikkleurig was. Op 60-jarige leeftijd maakte ze in haar eetkamer haar eigen linten om uit te delen in supermarkten. Dit trok de aandacht van Evelyn Lauder, vice-president van het bekende merk Estée Lauder, die een samenwerking met Harley wilde aangaan. Ze weigerde dit omdat het merk te commercieel was.
Hierna veranderde Evelyn Lauder eenvoudig de kleur van het lint in bubblegumroze (waarbij eventuele juridische stappen van Harley was vermeden). En het was in 1993 dat de stichting voor de strijd tegen borstkanker van haar symbool het lint maakte dat vandaag het embleem is. De roze kleur is gekozen omdat het destijds een erg modieuze kleur was. En natuurlijk vanwege de associatie met het vrouwelijke publiek, een symbool van zoetheid.
In Frankrijk richtten Estée Lauder Companies France en Marie Claire in 1994 het tijdschrift Le Cancer du Sein, Parlons-en! “. Vervolgens is deze gelijknamige vereniging in 2003 opgericht en in 2020 omgedoopt tot Ruban Rose.
Wat te doen met Roze Oktober? 6 ideeën om het goede doel te steunen!
Informatie-, bewustmakings- en dialoogcampagnes zijn in opkomst in alle over heel de wereld. Daarnaast zijn er veel evenementen georganiseerd: liefdadigheidsraces, verlichting van de Eiffeltoren, workshops en conferenties. Over de hele wereld lichten belangrijke gebouwen roze op en sportevenementen kiezen een dresscode rond roze, daarnaast zijn er ook diverse liefdadigheidsraces georganiseerd. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de opbrengsten gaan naar vereniging Pink Ribbon.
- Organiseer een liefdadigheidsrace of sportevenement
Een sportevenement is een geweldige manier om dit doel te steunen en uw betrokkenheid te tonen. Het opgehaalde bedrag is een bijdrage aan de strijd tegen kanker. Tijdens uw sportevenementen is het belangrijk dat deelnemers de kleur roze met trots dragen met een promotie t-shirt gepersonaliseerd met de naam van de wedstrijd of vereniging.
- Organiseer een preventieconferentie
Meestal zijn de conferenties in samenwerking met een vereniging een uitgelezen kans om tot effectieve preventie te komen. Ze laten inderdaad een uitwisseling en discussie toe waar iedereen vrij is om deel te nemen en vragen te stellen. De onderwerpen kunnen zeer divers zijn op het gebied van preventie, onderzoek, zorg of ondersteuning.
- Open huis ziekenhuis
Het Universitair Ziekenhuis van Bordeaux is bijvoorbeeld het belangrijkste ziekenhuiscentrum in de strijd tegen borstkanker. Ze organiseert immers elk jaar ter gelegenheid van Roze Oktober een zeer grote preventie- en onderzoekscampagne. Diverse zelfonderzoekworkshops en sportactiviteiten zijn te vinden om jezelf te informeren en de strijd tegen borstkanker te steunen. Ziekenhuiscentra bieden kwaliteitsaanbevelingen en informatie en hebben een geruststellende kant voor het publiek.
- Gebruik sociale media om steun te tonen
Sociale netwerken zijn een essentieel communicatiemiddel voor Pink October. U kunt communiceren op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn door het plaatsen van foto’s van een evenement, foto’s met roze, key figures en belangrijke preventiegegevens. Vergeet de essentiële hashtags niet: #lavieenrose, #octoberrose, #cancerdusein, #depistage #association #breastcancerawareness.
Vergroot het bewustzijn onder de mensen om je heen met goodies voor Roze Oktober
Daarnast is Roze oktober het perfecte moment om je overtuigingen te laten zien. Ook om je toewijding als merk te communiceren. Door te kiezen voor het uitdelen van gepersonaliseerde roze goodies maakt dit uw medewerkers en klanten bewust van borstkankeronderzoek en de bestrijding ervan. Daarnaast kunnen al uw promotiemateriaal worden uitgedeeld tijdens speciaal voor dit doel georganiseerde evenementen en kan de winst gaan naar verschillende partijen. Denk hierbij aan verenigingen,gezondheidsinstellingen die op zoek zijn naar de beste behandelingen of aan kankerpatiënten.
Gepersonaliseerde sport t-shirts: Tijdens een sportevenement zoals liefdadigheidsraces is het essentieel dat deelnemers met trots een gepersonaliseerd roze sport t-shirt dragen.
Waterflessen met logo: Bijvoorbeeld, breng uw steun tegen de strijd tegen borstkanker over door uw medewerkers, uw medewerkers of de deelnemers aan een evenement een roze bidon aan te bieden.
Gepersonaliseerde petten: Aldus, met zijn sportieve uitstraling is de pet een uitstekend relatiegeschenk om met trots het symbool van Roze Oktober te dragen. Het biedt inderdaad een zeer hoge zichtbaarheid voor de persoon die het draagt en is daarom ideaal voor deze zaak.
Bedrukte mokken: kantooraccessoire dat door een zeer grote meerderheid van de mensen wordt gebruikt. Het helpt ook om uw steun voor dit doel te tonen. Je kunt het aanbieden aan verschillende soorten doelgroepen en bij verschillende gelegenheden.
Notitieboekjes en pennen: tijdens vergaderingen, congressen of discussieseminars, .mn bv 0 is het belangrijk dat deelnemers over communicatiemiddelen beschikken om aantekeningen te kunnen maken. Daarom raden we je sterk aan om je logo op pennen en notitieboekjes te laten drukken in de kleuren van Pink October.
Draagtas voor Pink October: Omdat het essentieel is voor communicatie, de gepersonaliseerde draagtas met het logo van je associatie met roze stof is perfect. Het is een bestseller die geschikt is voor verschillende situaties en evenementen.
Gemakkelijk de juiste relatiegeschenken vinden
Bij Gift Campaign is het nog nooit zo makkelijk geweest om relatiegeschenken voor Pink October te bestellen. Hiervoor hoef je alleen maar de gepersonaliseerde goodies te selecteren en te kiezen die je nodig hebt. Al onze relatiegeschenken zijn te personaliseren met bedrijfslogo, slogan of impactvolle boodschap. Sommige producten kunnen ook een naamopdruk hebben. Heeft u al eens nagedacht over uw promotieartikelen? Organiseer jij een actie voor Roze Oktober? laat het ons weten in de reacties hieronder!