Met onze ogen kunnen we ongeveer een miljoen tinten en tonen van verschillende kleuren waarnemen. Deze kunnen verschillende kenmerken aannemen, afhankelijk van helderheid en toon. Dit kan voor enige verwarring zorgen als het gaat om het kiezen van een kleur voor ons logo en het personaliseren van een geschenk. Ferrari-rood is, net als Coca-Cola-rood, niet zomaar een rood, maar twee verschillende tinten rood! Maar hoe identificeer je ze precies om fouten te voorkomen? Dit is waar in 1963 het Pantone Matching System in het spel komt. Een universele kleurtaal waarmee merken en fabrikanten in elke fase van de workflow cruciale kleurbeslissingen kunnen nemen.
Hoe ontstaan Pantone kleuren?
Pantone ontstond begin jaren 60, Pantone, als een eenvoudige typografie in New Jersey. Gespecialiseerd in kleurenkaarten voor de cosmetica-, mode- en medische industrie. Lawrence Herbert, een chemist die voor het bedrijf werkte, merkte dat grafische designers, ontwerpers, architecten, communicatiebureaus en drukkers een zekere moeite hadden om elkaar te begrijpen bij het verwijzen naar specifieke kleuren. Hij besloot het bedrijf over te nemen en een gids te maken die iedereen in staat zou stellen om die exacte kleurtint te identificeren.
Zo ontstond het eerste pantonekleurenpalet met 10 kleuren. De gids specificeerde de exacte formule van de inkt voor elke tint, zodat er geen misverstanden en twijfels konden ontstaan.
In de loop der jaren is Pantone een universele standaard geworden in drukwerk. Vandaag de dag zijn er 2161 standaardkleuren voor grafisch drukwerk en 2310 kleuren voor mode, interieur en interieur.
Alle Pantone-kleuren worden geïdentificeerd door een groep van drie cijfers. Neem bijvoorbeeld de groene 105-5-3-C. De eerste groep getallen loopt van 1 tot 165 en geeft de relatieve kleurfamilie aan. De middelste groep van 1 tot 5 geeft de pagina binnen de kleurenfamilie aan. De laatste groep cijfers van 1 tot 7 identificeert de positie van de kleur op de pagina. Ten slotte geeft het achtervoegsel de gebruikte papiersoort aan, “C” voor gecoat en “U” voor ongecoat.
Uiteraard is het Pantone® Matching System niet de enige kleurentaal, maar wel de bekendste. Er is onder meer het Munsell-systeem, in de Verenigde Staten overgenomen door het ministerie van Landbouw, het RAL- en HKS-kleurensysteem.
Het belang van kleuren
Tegenwoordig is kleur steeds meer een fundamenteel element in branding. Het is het visitekaartje dat direct de betekenis en het imago van een bedrijf overbrengt.
In feite zijn we in eerdere artikelen al ingegaan op het thema van het belang van het logo voor een bedrijf. Bovendie ook op de psychologie van kleuren, omdat ze onvermijdelijk de consument beïnvloeden. Kleuren dragen, mits op de juiste manier gebruikt, bij aan het succes van een merk. Elke kleur trekt op een andere manier de aandacht. Daarnaast communiceert het precieze informatie en beïnvloedt de emoties, reacties en gedrag van consumenten.
Het is dan ook geen toeval dat Pantone in 1986, ook het Pantone Color Institute oprichtte. Dit is een afdeling dat inzicht en advies biedt over het gebruik van kleur om bedrijven te helpen de perfecte aanpak te vinden waarmee ze hun visie op het merk kunnen weerspiegelen.
De kleur van het jaar
Het Pantone Color Institute coördineert sinds 2000 ook een groep experts om de kleur van het jaar te bepalen. Ze speuren alle uithoeken van de aarde af op zoek naar nieuwe kleurinvloeden. Een ingenieuze marketingcampagne van het Amerikaanse bedrijf dat ongetwijfeld zijn merk zo effectief weet uit te buiten. Zo innoveren zij en blijven ze de expert en referentiepunt in de sector. In feite is de aankondiging van de kleur van het jaar nu een traditie die wereldwijd wordt afgewacht. Dit is het referentiepunt geworden voor creatieven van over de hele wereld.
De kleur voor 2023 is Viva Magenta 18-1750. Een tint die uit de rode kleurfamilie komt en pronkt met nieuwe tekenen van kracht en vitaliteit. Volgens Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het Pantone Color Institute, “is het een nieuw geanimeerd en vrolijk rood, geïnspireerd door het rood van de cochenille. Dat tot doel heeft: het experimenteren en zelfexpressie zonder grenzen te bevorderen. Een opwindende kleur die een prominente boodschap wil geven. Het verwelkomt iedereen die dezelfde levenslust voelt en dezelfde rebelse geest heeft. Het is een gedurfde, slimme en inclusieve kleur.”
Op zoek naar een nieuwe kleur om jouw bedrijf te rebranden? Mits u zich vergelijkbaar voelt met deze beschrijving, dan weet u al welke kleur u moet kiezen!
Het gebruik van Pantone kleuren voor gepersonaliseerde promotieartikelen
Zoals u zich kunt voorstellen, zijn pantonekleuren een zeer waardevol hulpmiddel. Ze stellen ons in staat om de exacte kleur van uw logo op promotie artikelen te reproduceren.
Het Pantone Matching System wordt gebruikt bij zowel zeefdruk als tampondruk, de meest gebruikte en goedkoopste druktechnieken. Sterker nog, we vragen onze klanten altijd om de Pantone-kleur van hun logo aan te geven. Bovendien, wanneer onze klanten geen vooraf gedefinieerde kleur hebben, wat vaak gebeurt bij particulieren of freelancers, verbinden we ons ertoe om het logo dat we ons sturen te vertalen in pantonekleuren en in de testafdruk geven we de bijbehorende codes aan. Zo kan de klant met zekerheid aangeven dat het inderdaad de correcte kleurentoon is.
Pantone kleuren voor bedrukkingen
Wanneer u ervoor kiest om digitaal te printen, is het helaas niet mogelijk om dit systeem te gebruiken. Dit komt door de specifieke conformatie die digitale printmachines hebben. In dit geval worden de kleuren gereproduceerd door CMYK-waarden te combineren. Maar u hoeft zich geen zorgen te maken, want er zijn specifieke conversieformules om dit kleine ongemak te verhelpen.
Omdat Pantone-kleuren voorgemengde inkten zijn, hebben ze een andere chemische samenstelling. Hierdoor zijn ze over het algemeen delicater dan primaire kleuren en zwart. Ze zijn lichter en transparanter dan de pigmenten die voor het vierkleurenproces worden gebruikt. Hiervoor hebben ze twee passages in de drukpers nodig om een juiste densiteit te krijgen, wat zorgt voor lange droogtijden.
Houd er ook rekening mee dat de pantones enigszins kunnen variëren, afhankelijk van het materiaal waarop ze zijn bedrukt. Het uiteindelijke resultaat hangt af van de kleurentint en de eigenschappen van het materiaal die glanzend of dekkend kunnen zijn. Zoals je kunt voorstellen, is het niet hetzelfde om rood op de omslag van een blauw notitieboekje te printen als op een wit notitieboekje. Net zoals het niet hetzelfde is om op papier te printen als in tegenstelling tot keramiek. Dit is omdat ze kleur anders absorberen. Om dit probleem op te lossen, heeft Pantone de lijnen “Coated” en “Uncoated” gecreëerd. U krijgt echter alleen 100% pure kleur op een witte basis.
Een ander verschil met het vierkleurenproces is dat de pantones een gedeelte hebben voor metallic kleuren met 655 afwerkingen zoals goud, brons, zilver, platina en alle metallic kleuren van roségoud tot metallic blauw. Zelfs de fluorescerende gele, groene, fluorescerende fuchsia pantones mochten niet ontbreken.
Pantone kleuren voor relatiegeschenken en bedrukte gadgets
Gelukkig zijn er ook producten die geschikt zijn om in Pantone kleuren te bedrukken. Wij hebben verschillende bekers, lanyards, siliconene armbanden kunnen gedrukt worden met jouw pantonekleuren. Concreet hebben we het dan over de Custom Cup, een beker van 450 ml met een witte basis, maar die volledig in uw kleur kan worden bekleed en vervolgens kan worden gepersonaliseerd met uw slogan of logo! Er zijn ook een aantal lanyards die we maken terwijl u ze bestelt en ze in uw exacte kleur kunnen maken. Een andere optie zijn siliconen armbanden voor feesten en evenementen. Zowel de Custom armband, de Multicolor als de Colormix worden gemaakt met jouw pantonekleuren!
Het lijkt misschien een ingewikkeld systeem, maar in werkelijkheid is het eenvoudig en vooral erg handig. Als het gaat om het personaliseren van een product, zoals het schilderen van de muren van het kantoor. Daarnaast zijn er veel programma’s die u helpen de exacte pantonecode van uw kleuren te vinden.
We hopen dat u met dit artikel een wat duidelijker idee heeft over de wereld van pantonekleuren en hoe ze gebruikt worden. In ieder geval hebben we bij Gift Campaign ons team dat u graag helpt met het vinden van uw perfecte geschenk. Om te bedrukken met Pantone kleuren. Van waterflessen, t-shirts, tassen tot mokken, kaarsen en USB-sticks.
Bent u al bekend met Pantone? Twijfel je nog en wil je meer informatie? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder en wij helpen u graag verder.