Hé hé, eindelijk: na lang uitstellen mogen we deze zomer dan toch echt genieten van het EK 2021. Dit is goed nieuws voor liefhebbers van voetbal (waar er altijd veel meer van blijken te zijn tijdens het EK en WK dan “normaal”), maar ook voor ondernemers. Het EK is namelijk een ideaal moment om meer zichtbaarheid voor jouw merk te genereren. Hoe? Door aan te haken op de oranjegekte met merchandise.
De EK-campagnes vliegen je om de oren
Het was onze ´eigen´ Cruijff die ooit zei: “als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat“. Deze one-liner is wat ons betreft waarheid als een koe. Want beetje bij beetje druppelen de oranjecampagnes van grote merken binnen en jij als ondernemer kan dan ook niet achterblijven. Biermerk Bavaria bijvoorbeeld komt met de ´Geluk zit in een klein broekje´- campagne, verwijzend naar de befaamde kleine broekjes die het Nederlands elftal droeg tijdens de legendarische EK-finalewedstrijd van ´88. Duitse supermarkt Lidl strikt Rafael van der Vaart voor hun EK-inhaker, inclusief ´fluoranje´ outfits en een oranje BMW-win-actie. Jumbo heeft in samenwerking met Snollebollekes een heuze ´Jumbo juichcape´ ontworpen. Om zo ¨als superfan het Nederlands Elftal aan te moedigen en er een oranje feestje van te maken¨, aldus Jumbo.
Misschien heb jij een veel minder groot marketingbudget dan de zojuist genoemde merken. Alsnog kun je inspelen op de oranjegekte door voor slimme merchandise te kiezen en deze op tijd te bedrukken met jouw logo.
De psychologie achter de oranjekoorts
Voor je jouw geld uitgeeft aan merchandise voor dit EK, is het fijn te weten waarom dit zo slim is. Dit leggen we graag uit aan de hand van theorieën uit de sociale psychologie. De een noemt het oranjekoorts, de ander oranjegekte: feit is dat wanneer Nederland meespeelt tijdens het EK of WK er in heel het land een collectief oranje groepsgevoel heerst. Hoe kan het toch dat ons normaal zo nuchtere land door een potje voetbal ineens zo nationalistisch wordt? Dit heeft te maken met ‘BIRG-ing’: wat staat voor ‘basking in reflected glory’. Vrij vertaald betekent dit zoiets als ´zich koesteren (basking) in de roem (glory) die door anderen wordt uitgestraald (reflected)´. Kortom: de glans van de winst van het Nederlands elftal straalt op ons af. Heeft het Nederlands elftal gewonnen? Dan zeggen we niet ¨zij hebben gewonnen¨, maar ¨wij¨. Alsof wijzelf 90 minuten lang over het veld hebben gerend, om vervolgens die allesbepalende goal te maken. Ook al hebben wij als individuele Nederlander geen enkel aandeel in het succes van het Nederlands elftal, toch voelt dit wel zo. Succes zien we als positief. Daarom associëren we onszelf graag met personen of groepen die succes boeken. Op deze manier vergroten we (onbewust) onze kans om als succesvol bestempeld te worden door anderen. Het idee achter ‘BIRG-ing’ is dus ook dat we onbewust ons eigen zelfvertrouwen willen vergroten.
Binnen het principe van ‘BIRG-ing’ willen wij zoveel mogelijk aan de buitenwereld tonen bij Oranje en haar succes te horen. Hoe? Door ons zichtbaar met hen te identificeren. Dit is waar slimme marketing vanuit het bedrijfsleven om de hoek komt kijken. Met oranje marketingstunts, merchandise en pakkende leuzen spelen bedrijven in op de psychologie achter de oranjegekte. Denk maar aan de beroemde oranje Bavaria-jurkjes, de wuppies, juichpakken, rood-wit-blauwe vlaggetjes en de oranje tompoucen van de Hema.
Is EK merchandise winstgevend?
In 2018 wist het Nederlands elftal zich niet te kwalificeren voor het WK. Naar schatting van de NOS liepen diverse sectoren hiermee een omzet mis van pakweg 160 miljoen euro aan niet-verkochte tv-reclames, eten en drinken en oranje merchandise. Supermarkten bijvoorbeeld verkopen gemiddeld tussen de 20 en de 70 miljoen euro extra aan chips, bier, pizza´s en toetjes wanneer Oranje wél deelneemt aan het voetbaltoernooi (of dit nu het EK of WK is). Dit blijkt uit resultaten van onderzoeksbureau GFK. Hoe zit het precies met de uitgaven voor merchandise? Hier deed ING – als grote sponsor van Oranje – in 2014 onderzoek naar. Zij kwamen uit op een totale ¨prullaria¨-markt van circa 70 miljoen euro. Naar eigen zeggen had dit in 2018 hoger kunnen uitvallen doordat we in dat jaar uit de economische crisis waren. Helaas zitten we nu in een andere crisis: die van de coronapandemie, wat maakt dat we het EK op een aangepaste manier moeten vieren. Alhoewel de cijfers qua aantal besmettingen een positieve daling laten zien, is het wel even afwachten op wat voor een manier we van het EK kunnen genieten. In de kroeg, bij mensen thuis of op straat. Een ding is zeker: ook dit EK is oranje merchandise van harte welkom.
Met deze merchandise scoor jij dit EK
Binnen ons assortiment aan promotieartikelen vind je ook oranje merchandise om in te haken op het EK 2021. Je kunt ieder item los bestellen of juist combineren om er een compleet pakket van te maken. Onmisbaar zijn natuurlijk de items die herrie maken, oftewel: de sport relatiegeschenken. In ons assortiment tref je diverse producten aan waarmee je als Oranje-supporter flink van je kan laten horen. Van de oranje vuvuzela´s tot aan bedrukte fluitjes en handenklappers met logo.
Andere items om de EK merchandise mee compleet te maken zijn bijvoorbeeld onze oranje bedrukte bril de ´Fanclub´, beschikbaar in de vlag van Nederland. Of kies voor oranje polsbandjes met logo, een bedrukte voetbal, een bedrukte kurkentrekker met daarop een voetbal of laat een van onze opvouwbare drinkflesjes bedrukken in de vorm van een voetbal of T-shirt. Mocht je nog vragen hebben of persoonlijk advies willen: neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Zijn wij nog heel benieuwd hoe ver jij denkt dat het Nederlands elftal het gaat schoppen. Wordt dit dan toch ons jaar? Laat het ons weten in de comments!