Bij het ontwikkelen van advertentiestrategieën zijn er een aantal veelvoorkomende acties die bijna elk bedrijf kan uitvoeren. Hoewel, er zijn anderen die in grote mate afhankelijk zijn van de sector en het publiek. Relatiegeschenken zijn daarbij essentieel. Er is namelijk minder speelruimte voor marketing en promotie voor kappers etc.
Kappers, schoonheidssalons en soortgelijke bedrijven zijn over het algemeen kleine bedrijven met weinig werknemers. Maar digitalisering en marketing is voor kapperszaken zeker belangrijk om te groeien. We geven daarom in dit blogartikel verschillende tips over het promoten in de sector van kappers, schoonheidssalons etc met behulp van promotie artikelen.
Waarom is marketing voor kapsalons belangrijk?
Eenvoudig en direct: meer klanten aantrekken. Het is het belangrijkste doel dat bestaat bij elk merk.
In het geval van kappers wordt dit belangrijker omdat, aangezien het meestal een zaak is waar de eigenaar zelf en een of twee andere mensen werken. De middelen zijn meer beperkt en daarom is het noodzakelijk om op in deze sector gebruik te maken van marketingmiddelen.
Dit zou later uiteraard een impact moeten hebben op een goede service voor de klanten. Dit aangezien het weinig zin heeft om een campagne uit te voeren als de klanten later niet tevreden zijn.
Goede communicatie samen met deze tevredenheid zal leiden tot een grotere geloofwaardigheid van de kapper. Hierdoor creeër je loyaliteit en meer zichtbaarheid wat zal leiden tot meer klanten.
Goedkope acties om klanten naar jouw kapsalon te trekken.
Kapsalons zijn bedrijven die zich verzet hebben tegen digitaliseren. Dit is uiteindelijk in onze huidige samenleving niet “the way to go”. Het is praktisch essentieel om online een aanwezigheid te hebben. We gaan daarom een aantal relatief goedkope en effectieve acties voorstellen. Deze zijn offline of ze zullen geen grote tijdinvestering vragen op een online platform.
- Doe aanbiedingen op dagen met minder activiteit: Er is natuurlijk minder activiteit gedurende de kantooruren. Daarom kiezen veel bedrijven zondag en maandag als rustdagen. Een simpele actie die op die dagen kan helpen, is het geven van aanbiedingen. Het idee is om, als het bedrijf al enige tijd actief is en er is gedetecteerd op welke dagen en tijdvakken de minste omzet wordt gegenereerd, een korting te geven.
- Loyaliteitsprogramma’s: een goede manier om klanten te behouden. Een van de gebruikelijke ideeën is om een kleine kaart met zegels of stempels te maken. Dit zal elke keer bij een bezoek aan de kapper bestempelt worden. Zo kun je bijvoorbeeld elke 9 knipbeurten de volgende weggeven! Dit staat uiteindelijk gelijk aan het 10 keer ondergaan van deze behandeling maar dan met 10% korting.
- Laat je werk zien op Instagram: Een simpele, gratis actie die niet veel tijd kost. Veel mensen gaan naar de sociale netwerken om bedrijven te onderzoeken voordat ze op hun producten rekenen. Daarom is het essentieel dat je één keer per dag een foto of een korte video plaatst. Dit zal de perceptie van de gebruikers verbeteren. Bovendien zal dit de kans geven om direct te communiceren met potentiele klanten.
- Maak een Google Mijn Bedrijf-account: het kost niet veel tijd en is essentieel voor lokale bedrijven. We hebben het zoeken op Google Maps praktisch geïnternaliseerd naar restaurants, tandartsen, kappers en andere etablissementen waar we naartoe willen. Dus we bekijken hun dossier, we zien hun recensies en hun foto’s en dan nemen we de beslissing. Het is van vitaal belang om dit te onderhouden. Om deze reden is het de moeite waard om een aantrekkelijk bedrijfsprofiel te maken. Daarnaast helpt het om klanten uit te nodigen hun beoordelingen achter te laten en te reageren op de recensies.
- Maak een overeenkomst met andere lokale bedrijven: eenheid is kracht en als er andere bedrijven zoals bars, winkels en dergelijke om je heen zijn, kan het voor beide partijen voordelig zijn om wat flyers in hun pand achter te laten. Deze kunnen bijvoorbeeld een eenmalige korting bevatten die dient om nieuwe klanten aan te trekken.
- Prijzen in het volle zicht: Een manier om uw publiek snel te informeren en transparant te zijn, is door proactief uw prijzen weer te geven. Dit kan worden gedaan via een bericht bovenaan op Instagram of met een aantrekkelijk bord dat van buitenaf zichtbaar is.
- Maak een gepersonaliseerd geschenk: als experts in relatiegeschenken raden we altijd aan om deze actie te gebruiken, omdat het goedkoop en effectief is. Er zijn veel opties om aan klanten te geven. We nodigen u uit om onze categorie voor verzorging en wellness te bezoeken om enkele ideeën te zien. Het belangrijkste blijft om na de denken over hoe verschillende promotieartikelen nuttig kunnen zijn voor jouw klanten.
- Help-inhoud publiceren: Bijvoorbeeld om niet alleen jouw werk te delen via social media maar ook tips en tricks. Zo laat je zien dat je ook mensen probeert te helpen met deskundig advies.
- Verkoop je eigen producten: Veel van de klanten zullen om aanbevelingen vragen over producten om hun haar te verzorgen. Om deze reden is het een goed idee om ze onmiddelijk de oplossing te bieden. Zo is het een perfect moment om jouw eigen producten als extra service te verkopen.
Dit zijn onze marketing tips. Zoals u al weet, zijn er andere alternatieven die we niet hebben uitgelegd, zoals het maken van betaalde advertenties in de media. Daarnaast is het hebben van een bijgewerkte website en blog erg belangrijk.
Mis je alternatief advies en mogelijkheden voor promotie? Wat is jouw strategie voor het promoten van kapperszaken? Laat het weten in de opmerkingen hieronder.