Parijs: de stad van de Eiffeltoren, de Seine en het Louvre. Het Louvre ken je wellicht als de thuishaven van Leonardo da Vinci´s de Mona Lisa. Dit museum is de grootste en het meest bezochte ter wereld. Althans… voor de corona crisis. Nu moet ook het Louvre noodgedwongen haar deuren gesloten houden voor publiek. Dit leidt zich tot een daling van maar liefst 70% in bezoekersaantallen en een verlies van 90 miljoen euro in vergelijking met 2019. Om toch inkomsten te generen heeft het Louvre besloten zich te wenden tot merchandise. En dat is wat ons betreft een slimme zet!
Wat is merchandise?
Voor we verder inzoomen op het Louvre willen we eerst antwoord geven op de vraag: ´wat is merchandise?´. Je kunt merchandising zien als het commercieel exploiteren van de populariteit van een merk. Het woord merk is hierbij vrij te interpreteren. Zo kun je ook merchandise inzetten omtrent een bekend (fictief) persoon of een plaats. Merchandise kan zich vertalen naar de verkoop van bijvoorbeeld afbeeldingen en logo´s op producten, maar ook in de vorm van relatiegeschenken.
Merchandise is ontstaan om verkoop te bevorderen. Er werd vooral gekeken naar het kunnen aanbieden van extra diensten of producten naast het ´hoofdproduct´ of de ´hoofddienst´. Merchandise werd en wordt dan ook nog vaak gezien als een bijkomend product in de verkoop(afdeling).
Het Louvre op je sweater
Ook museum het Louvre wendt zich nu tot merchandise. ¨We moeten nieuwe manieren vinden om geld te verdienen¨, zegt Adel Ziane, directeur externe betrekkingen van het Louvre. Hier voegt ze aan toe: ¨de covid-crisis heeft het urgenter dan ooit gemaakt om te diversifiëren en het meeste uit de naam ´het Louvre´ te halen. Daarom verkoopt het Franse museum sinds 4 februari wereldwijd een collectie aan Louvre kleding die is ontwikkeld in samenwerking met het merk Uniqlo. De Engelse grafisch ontwerper Peter Saville heeft de diverse kunstwerken die het museum rijk is verwerkt in T-shirts en sweaters.
De voordelen van merchandising
Als zelfs het Louvre overstapt tot merchandising, dan moet het voor jou ook interessant zijn toch? Klopt! Merchandise levert je diverse voordelen op. De belangrijkste is misschien wel een hogere omzet en uiteindelijk een betere winst. Mits je uiteraard de merchandise effectief weet in te zetten. Het maakt hierbij niet uit of je doet aan online merchandising, of visual merchandising in je fysieke winkel of kantoorpand. Wanneer je de merchandise slim inzet, creëer je een naadloze klantervaring waarbij je de klant goed begeleidt bij het voltooien van haar aankoop. Dit kan de volgende voordelen opleveren:
- Een hogere winst
- Meer tevreden klanten
- Meer betrokken kopers
- Een snellere omzet van de voorraad
- Verhoging van de merkloyaliteit
- Verhoging van de merkherkenning
Wanneer zet je merchandise in?
Je kunt merchandising in principe altijd inzetten. Toch is het handig om voor jezelf een onderscheid te hebben tussen de diverse doelgroepen waarop je de merchandise richt. Zo genereer je meer succes! Het loont om van je doelgroep een buyer persona te maken, zodat je binnen elke stap van de funnel weet welke merchandise het beste ingezet kan worden. Daarnaast is het belangrijk te weten wat het exacte doel is van je merchandise. Is het doel bijvoorbeeld om meer naamsbekendheid te krijgen bij niet bestaande klanten? Dan kunnen de promotionele kosten laag ingezet worden. Wij adviseren je om dan te kiezen voor snelle promotionele artikelen. Zo kun je bij ons bijvoorbeeld diverse pennen bedrukken. Ideaal om uit te delen wanneer je op een evenement staat.
Het kan ook zijn dat je mensen wilt overtuigen die interesse hebben getoond in je merk. Bijvoorbeeld wanneer je een (online) seminar hebt gegeven. Om iemand echt te overtuigen om klant te worden, kun je beter wat hoger inzetten qua budget. Allereerst is het belangrijk te kijken naar de sector waarin je opereert en je doelgroep. Maar durf ook creatief te zijn! Zo is het Louvre een samenwerking aangegaan met Casetify: een fabrikant van technische accessoires. Zij hebben afbeeldingen van de meest bekende vrouwen uit de collectie – Mona Lisa, Venus – verwerkt op diverse technische gadgets. Zoals iPhone covers, hoesjes voor AirPods, draadloze oplaadpads en waterflessen. Een groot succes, want na de lancering op 23 februari 2021 waren de waterflessen al in een paar uur uitverkocht.
Van merchandise naar relatiegeschenken
Heb je een klant eenmaal binnen gehaald? Dan kun je nog steeds promotiemateriaal inzetten, al scharen we dit nu niet meer onder merchandise. We spreken nu van relatiegeschenken. Eerder al schreven we een uitgebreid blogartikel over het onderhouden van zakenrelaties tijdens corona. Een tip van de sluier: met relatiegeschenken. Merchandise en relatiegeschenken lopen dus vloeiend in elkaar over. Voor beide soorten artikelen is het belangrijk dat ze visueel gezien aantrekkelijk zijn en voor herkenbaarheid zorgen. Neem je huisstijl dus nogmaals goed onder de loep. Zo ben jij binnenkort in het bezit van echte musthaves die als warme broodjes over de toonbank vliegen!