”Het combineren van het juiste product met de juiste druktechniek is wat jouw relatiegeschenk geweldig maakt voor jouw klanten”
Na een zeer moeilijk jaar voor de relatiegeschenken sector, veroorzaakt door de Covid-19-pandemie, lijkt het tij gekeerd. Verschillende signalen laten zien dat de economie aantrekt en men meer vertrouwen krijgt. Merken investeren dan ook weer fors in relatiegeschenken.
Maar wat te verwachten voor 2022? Wat worden de trends op het gebied van druktechnieken? Welke producten komen als beste uit de bus om een bedrijf te promoten? Dit en nog veel meer vragen stelden wij aan de General Manager Printing Facility M. Mohammed van onze partner midocean in Polen. Daarnaast legt hij ons uit hoe de productketen precies werkt en geeft hij ons zijn advies om het juiste promotionele product te kiezen voor jouw bedrijf.
GIFT CAMPAIGN – Wat zijn jouw functies binnen de afdeling Operations en Printing en hoeveel mensen manage je?
MOHAMMED – Momenteel ben ik de Algemeen Directeur van de afdeling Operations en Printing in Polen. Ik geef dus leiding aan een team van directeuren in diverse disciplines, zoals Logistiek, Productie, Engineering, HR en Financiën. Kortom; ik doe van alles! We hebben momenteel 1.300 mensen in dienst en draaien een 24-6 operatie. We werken 6 dagen per week, 24 uur per dag door. Dit betekent dat we 1 vrije dag hebben.
Voorheen was ik de Operations Manager voor Printing en mijn betrokkenheid was voornamelijk bij de Process Engineering. Hier hielden wij ons bezig met de verbetering van processen, de introductie van nieuwe technologieën en de herintroductie van oude.
GIFT CAMPAIGN – Kun je ons een kort uitleggen hoe de keten van relatiegeschenken precies in elkaar steekt?
MOHAMMED – Wij zijn een voorraadhoudend bedrijf. Dus de meeste producten die we verkopen, hebben we op voorraad. We hebben kantoren en leveranciers in China, met inkopers die in principe fulltime zoeken naar de juiste producten, nieuwste en meest actuele collecties. Ik ben verantwoordelijk voor de zakelijke voorraad. Wij kopen alles in, importeren de voorraad naar ons magazijn in Polen en vanuit hier starten we de productie.
Klanten bestellen hun goederen, ze krijgen een drukproef, zodra die is goedgekeurd, gaat deze naar ons planning systeem. Volgens de datum die we aan de klant hebben beloofd, bereidt ons systeem de bestelling voor. Zo kunnen we de goederen op tijd vrijgeven. Dan gaat het van het logistieke gedeelte naar het uitpakgebied. Zijn alle goederen uitgepakt, dan zijn ze klaar om te worden bedrukt. Vanaf hier gebruiken we een automatisch systeem om de producten naar de machines te verplaatsen, waar ze vervolgens worden bedrukt. Dan gaan de items weer terug naar het automatische systeem om verpakt te worden. Is dit eenmaal gebeurd, dan gaan de artikelen naar het logistieke gebied om vanuit hier naar de klant te gaan. Dit product is in 24 uur beheer, wat vrij uitzonderlijk is binnen de markt.
Gift Campaign- Wat zijn de belangrijkste verbeteringen die de afgelopen jaren zijn aangebracht om snellere en kwalitatief betere printresultaten te krijgen?
MOHAMMED – Investeren in technologie, in de nieuwste druktechnieken maar ook in industriële druktechnieken. Maar ook het investeren in onze systemen – bijvoorbeeld qua planning en productie – en automatiseringsprocessen. Maar het belangrijkste aspect is het opleiden van mensen. We doen er alles aan om mensen de juiste kennis te geven, om hen op een goed niveau te krijgen. Het investeren in mensen is voor ons heel belangrijk. Wij willen een bedrijf zijn waar mensen graag voor willen werken. Ik denk dat dit essentieel is om een groot operationeel team succesvol te runnen.
Gift Campaign – Heeft u onlangs verbeteringen aangebracht om uw productieproces duurzamer te maken? En zijn jullie als bedrijf milieuvriendelijker t.o.v. een paar jaar geleden?
MOHAMMED – Zeker. Ik geloof dat wij in de hele verkoop- en promotionele branche de nummer een zijn. Het gaat om het hebben van de juiste producten, de juiste documentatie en de juiste audits. Binnen onze drukkerij hebben we ook een toegewijd team dat zich hier fulltime mee bezighoudt. Zo kijken zij naar de chemicaliën die we gebruiken en wat we kunnen doen om onze ecologische en chemische voetafdruk te verkleinen.
Sinds kort werken we bijvoorbeeld met inkt op waterbasis voor verschillende technieken en dit willen we nu verder uitrollen. Zo hebben we het gebruik van soll mat chemicaliën verminderd met ongeveer 85%. Het is een voortdurend proces om op de hoogte te zijn van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.
We zijn onlangs gecontroleerd door AMFORI BSCI, een van de grotere namen in de branche. Van hen hebben we voor onze Poolse operatie een A-status gekregen; de hoogst mogelijke status die er is! AMFORI BSCI heeft gekeken naar diverse aspecten; onze mensen, processen en volledige keten. Het resultaat? Ze vonden geen verbeterpunten. Dat was en is iets heel belangrijk voor ons.
Gift Campaign – Wat is de populairste en minst populaire druktechniek?
MOHAMMED – Qua bedrukking hebben we nog steeds het grootste volume op de tampondruk druktechniek. Maar sinds kort verkopen en promoten we textiel actiever. Zo zien we dat de zeefdruktechniek aan populariteit wint.
Wat betreft de minst populaire techniek, zie ik dat doming of button printing de laagste volumes heeft.
Gift Campaign – Hoe komt dat denk je?
MOHAMMED – Doming is een techniek die behoorlijk arbeidsintensief is. Allereerst moet je de doming-stickers maken en dan moet je ze aanbrengen. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat wij doming minder toepassen omdat ons productportfolio hier niet op is aangepast.
Een techniek die wij hebben zien groeien is bijvoorbeeld zeefdruk. In het begin werd deze techniek vooral toegepast bij tassen. Sinds we meer en meer textiel verkopen zien we dat deze techniek ook steeds meer aan populariteit wint. Ik denk dus dat de combinatie van het juiste product met de juiste techniek de ”key” tot succes is.
Gift Campaign – Wat is technisch gezien de moeilijkste druktechniek?
MOHAMMED – Volgens mijn mening is dit zeefdruk. Hier wordt nog veel menselijke interactie voor vereist. Het juist positioneren van het item, het verwijderen van het product van de drukmachine et cetera. Dus qua technische moeilijkheidsgraad vind ik zeefdruk een van de meest complexe technieken.
Gift Campaign – Wat vind jij de meest ondergewaardeerde druktechniek en waarom?
MOHAMMED – Laserdruk. Ik zou niet zeggen ondergewaardeerd, maar we zien een grote seizoensgebondenheid in deze techniek. Tegen het einde van het jaar merken we een toename in deze techniek, terwijl de volumes de rest van het jaar door vrij laag zijn. Jammer. Want als we teruggaan naar het idee van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, blijkt laserprinten een techniek te zijn waar je weinig voor nodig hebt. Enkel een drukmachine, geen inkt of iets anders.
Gift Campaign – Welk advies zou je onze klanten geven bij het kiezen van een druktechniek voor hun gepersonaliseerde relatiegeschenk? Met welke criteria moeten ze rekening houden?
MOHAMMED – Het is een kwestie van een juist logo – of visual – gecombineerd met de juiste techniek en het daarvoor geschikte product. Dit is de sleutel tot een prachtig eindresultaat. Heb je een product, maar daarbij een juist te grote of te kleine afbeelding, dan oogt dit niet mooi.
Gift Campaign – De branche voor relatiegeschenken is hard getroffen door de Covid-19-pandemie. Hierdoor werken veel mensen op afstand en zijn fysieke events geannuleerd. Hoe zou jij de huidige situatie omschrijven?
MOHAMMED – Vorig jaar was voor iedereen heel moeilijk. Zoals je al zei, evenementen werden geannuleerd, bedrijven waren minder gericht op marketing, er was geen beweging. Wij zagen dan ook een grote
afname in volumes. Die situatie hield aan tot maart/april van dit jaar. Als gevolg hebben we helaas een aanzienlijk aantal mensen moeten laten gaan om als bedrijf financieel gezond te blijven.
Wat we nu zien is een heel snel herstel van de markt. In nog geen twee weken tijd gingen we van een operatie die in twee ploegen draaiden, naar een situatie waarin we 700 mensen moeten aannemen om de explosief groeiende volumes op peil te houden. Dat is geweldig. Evenementen starten weer, mensen passen zich aan de situatie aan.
Wat we ook hebben gedaan is onze collectie aanpassen. We hebben verschillende items speciaal voor deze periode geïntroduceerd, en andere
producten zijn tijdelijk buiten gebruik gesteld. Het was een moeilijke periode, maar het herstel is geweldig geweest. We presteren nu al beter dan eerst.
Gift Campaign – Welke trends voorspel jij voor 2022 qua bedrukking van relatiegeschenken?
MOHAMMED – Ik denk dat een van de grotere trends het gebruik van de techniek DTF (direct to foil) gaat zijn. Dit is een techniek die niet helemaal nieuw is, maar nu geïndustrialiseerd wordt. Hierbij print je een full colour afbeelding op folie, je knipt de afbeelding uit en drukt deze op een product. Denk aan houten, nylon en textiel materiaalsoorten. Ideaal om bijvoorbeeld polyester T-shirt mee te bedrukken.
Gift Campaign – En wat betreft producten; welke items zie jij een hit worden in 2022?
MOHAMMED – Water- en drinkflessen hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot enorm populaire producten. Hiervoor bieden wij nu twee nieuwe technieken aan qua bedrukking; 360º digitaal printen en 360º laserprinten.
Een andere trend die wij voorspellen is de nog grotere groei in duurzame producten. Klanten zoeken producten die ze dagelijks kunnen gebruiken, maar ook gemaakt zijn van milieuvriendelijkere materialen. Dat is een mooie ontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben gezien en die de komende tijd geloof ik blijft.
Gift Campaign – Tot slot; wat is jouw favoriete product uit jullie collectie?
MOHAMMED – Misschien een beetje old school, maar toch heb ik een voorkeur voor textiel. Items van textiel hebben een groot bedrukkingsgebied waar je een logo of afbeelding prachtig op kunt bedrukken. Zo tover je een relatief saai product heel snel om in iets leuks door diverse druktechnieken en ontwerpen te gebruiken. De aanpasbaarheid van textiel maakt het voor mij een favoriet item!