De kerstperiode is een tijd van het jaar waarin de waarden empathie en solidariteit het meest tot uiting komen. Het is een tijd waarin we gevoeliger worden, we ons zorgen maken over de zorg voor anderen en vooral willen delen. De “christmas spirit” wekt de vrijgevigheid van mensen op!
Veel bedrijven voeren initiatieven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) uit om gemeenschappen in deze periode te ondersteunen en te versterken. Deze acties gaan verder dan de commerciële activiteiten die zij normaal uitvoeren en zijn een goede manier om de meest kans-armen te helpen. Van vrijwilligersdagen tot genereuze donaties en samenwerkingen met NGO’s: we zullen onderzoeken waarom het cruciaal is voor bedrijven om deel te nemen aan deze altruïstische inspanningen, zowel lokaal als wereldwijd.
· Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een concept dat verwijst naar de vrijwillige inzet van bedrijven voor duurzame ontwikkeling en sociaal en ecologisch welzijn. Het is een praktijk waarbij bedrijven proberen verder te gaan dan hun wettelijke en economische verplichtingen om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en de negatieve impact die zij kunnen hebben op de omgeving waarin zij actief zijn, tot een minimum te beperken.
MVO omvat ethisch en transparant management waarbij niet alleen rekening is gehouden met de belangen van aandeelhouders en winstmaximalisatie, maar ook met de belangen van andere stakeholders, zoals medewerkers, klanten, leveranciers, lokale gemeenschappen en het milieu.
· Welke positieve factoren bereiken bedrijven met dit soort acties?
Ondanks dat het initiatieven zijn die gericht zijn op het welzijn van anderen, verkrijgen de bedrijven zelf indirect ook positieve factoren wanneer zij daden van maatschappelijk verantwoord acties ondernemen.
Aan de ene kant verbetert het de reputatie en het merkimago. Het kan aanzienlijk bijdragen aan het verbeteren van de reputatie van een bedrijf, omdat dit soort acties een positief imago in de hoofden van de consument genereert en dit een factor is die aankoopbeslissingen kan beïnvloeden en de klantenloyaliteit kan versterken.
Bovendien is het bevorderen van de duurzaamheid van bedrijven een goede manier om talent aan te trekken en te behouden. Voor veel werknemers kan dit een aantrekkingskracht voor het bedrijf zijn, aangezien het steeds gebruikelijker is dat mensen niet alleen op zoek gaan naar bedrijven met goede salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook een stap verder gaan en sociale waarden hebben.
Een ander punt om in gedachten te houden is dat het dient om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. In de mondiale wereld waarin we momenteel leven en waar de markten zeer concurrerend zijn, kan maatschappelijk verantwoord ondernemen een sleutelrol spelen bij het maken van een verschil en het bieden van extra waarde aan ons bedrijf.
In lijn met de voorgaande punten is het ook een goede manier om de deuren te openen naar nieuwe markten en zakelijke kansen. Bedrijven die hun betrokkenheid tonen, kunnen klanten binnenhalen die deze principes waarderen en bereid zijn bedrijven te ondersteunen die op één lijn liggen met hun overtuigingen.
· Ideeën voor acties die kunnen worden uitgevoerd
- Donaties aan goede doelen. Een van de meest voorkomende praktijken van bedrijven tijdens Kerstmis is samenwerken met lokale organisaties of landen die zich richten op het ondersteunen van gemeenschappen in nood. Dit kan door geld in te zamelen onder de werknemers of door een deel van de winst van het bedrijf aan dit doel te besteden.
- Speelgoed- en cadeaucampagnes. Een heel leuk initiatief gericht op kinderen is het organiseren van een actie om nieuw of in goede staat speelgoed in te zamelen om aan kinderen te schenken zodat iedereen een cadeautje onder de kerstboom kan hebben.
- Vrijwilligerswerk in ziekenhuizen of verpleeghuizen. Je kunt een “Solidariteitsdag” creëren en de deelname van werknemers aan vrijwilligersactiviteiten in ziekenhuizen, verpleeghuizen of andere instellingen die mogelijk ondersteuning nodig hebben, aanmoedigen.
- Voedselprogramma. Werk samen met voedselbanken om een voedselactie te organiseren. Doneer voedsel en andere levensmiddelen aan goede doelen.
- Bedrijfsgeschenken. Bijvoorbeeld in een kerstpakket om te geven aan werknemers, klanten, investeerders, enz. Een ander goed alternatief is om deze cadeaus op een ondersteunende manier te gebruiken, bijvoorbeeld door te kiezen voor dekens, mokken, rugzakken, sweatshirts, etc.
· Casestudy: Gift Campaign
Dit jaar wilden we vanuit Gift Campaign nog een stap verder gaan en bijdragen aan een goed doel. Daarom hebben we besloten samen te werken met het goede doel “Operatie Christmas Child”. Dit initiatief bestaat uit het vol versturen van dozen naar kinderen over de hele wereld. In deze schoenendozen zijn speelgoed, hygiëneproducten en schoolbenodigdheden gedoneerd, naast een financiële donatie.
Bovendien zijn alle medewerkers aangemoedigd om deel te nemen en hebben we de mogelijkheid gehad om elk ander voorwerp in de doos toe te voegen dat nuttig kan zijn en een glimlach op het gezicht van de kinderen kan toveren.
Als u erover denkt een soort solidariteitscampagne te organiseren, of het nu voor Kerstmis is of tijdens een andere tijd van het jaar, dan zijn bedrukte geschenken perfect om te doneren. Neem een kijkje in de catalogus met relatiegeschenken van Gift Campaign. Aarzel niet en besluit een leuke actie te doen!