Hoe werkt sublimatie? Een van de fundamentele onderdelen van relatiegeschenken is personalisatie. Over het algemeen is de bedoeling het object met het logo in één of meerdere kleuren te laten bedrukken. Dit past in de meeste ontwerpen, vooral populaire merchandising zoals tassen, sleutelhangers, pennen of rugzakken.
Soms, kan het vanwege een complex logo, of de boodschap die het artikel overbrengt. Dat het nodig is om een stap verder te gaan en te zoeken naar een mogelijkheid die niet beperkt is. Deze keer, sublimatie: een techniek waarmee je een afbeelding op het oppervlak van het product kunt zetten.
Wat is sublimatie?
Sublimatie is een druktechniek waarmee u een afbeelding (zelfs een foto) op het object kunt afdrukken. Meestal gebruikt op onder andere mokken, t-shirts, flessen, lanyards of handdoeken.
Hoe werkt sublimatie? Als volgt: het ontwerp is gedrukt met specifieke inkten op speciaal papier, speciaal ontworpen voor dit type bedrukking. Later wordt het bovenop het te decoreren object geplaatst en verwarmd. Dit is wanneer het fenomeen van sublimatie optreedt, dat wil zeggen, wanneer de inkt verandert van een vaste toestand in een gasvormige toestand, en vervolgens de poriën van het materiaal binnendringt.
Dan zal het nodig zijn om te wachten tot het object is afgekoeld. Op deze manier zal een artikel zijn bedrukt met een soort blijvende indruk die zeer moeilijk te verwijderen is omdat het zich “in” het product bevindt.
Overwegingen om mee te nemen
Als dit zo’n eenvoudig proces is, waarom is het dan niet geschikt voor alle soorten reclame-merchandising? In principe moet u bepaalde factoren die van invloed zijn op het eindresultaat kennen. Er zijn simpelweg producten die beter gebruik kunnen maken van een andere druktechniek.
Ten eerste is er het materiaal. Niet alles is geschikt voor deze druktechniek. Het is beperkt tot een paar materialen, zoals polyester (of andere synthetische stoffen), keramiek, in bepaalde gevallen aluminium en staal, resistente glasproducten. Houdt er rekening mee dat het bestand moet zijn tegen een hoge temperatuur en sommige componenten zoals katoen zijn er niet geschikt voor. Al zijn er natuurlijk alternatieven zoals digitale prints die voor een prima resultaat kunnen zorgen.
Ten tweede, de kleur van het object. Het is essentieel dat deze volledig wit is. Wanneer de inkt in het product is aangebracht, wordt deze gemengd met de originele kleur van het product. Daarom, als het niet wit is, zal de uiteindelijke afwerking totaal anders zijn dan het ontwerp. Om deze reden is alleen de merchandising die geen kleur heeft, geschikt voor sublimatie.
Voor- en nadelen van sublimatie
Voordelen:
- Maakt een onbeperkt aantal kleuren mogelijk, dus er zijn geweldige mogelijkheden voor de uiteindelijke afwerking.
- De print is volledig geïntegreerd in het object, is moeilijker te verwijderen en is beter bestand tegen vaatwassers.
- Het is een methode die geen lange productietijd vereist.
- Er zijn steeds meer componenten die geschikt zijn voor dit maatwerk.
Nadelen:
- Beperkt tot alleen witte merchandising.
- Door zo’n uitstekend resultaat te leveren, is het voordeliger in vergelijking met tampondruk of zeefdruk.
- De beperking tot bepaalde materialen.
- Het wordt aanbevolen om het niet aan zonlicht bloot te stellen.
Voorbeelden van relatiegeschenken met sublimatie
Het is duidelijk dat het niet op alle soorten merchandising kan van toepassing is. Zoals we al zeiden, hangt het van het type materiaal af of het geschikt is of niet.
T-shirts: Een van de favoriete alternatieven op het gebied van relatiegeschenken. Het grote markeringsgebied maakt resultaten mogelijk die veel aandacht trekken, zeer compleet qua kleur, teksten. Ideaal voor grote evenementen waar u merchandising wilt verkopen of aan de aanwezigen wilt geven.
Bekers: het perfecte geschenk om op het kantoor te bezorgen. Als welkomstpakket voor medewerkers of simpelweg voor op het kantoor zelf. Dankzij sublimatie kunnen ze regelmatig in de vaatwasser. klaar voor gebruik door de medewerkers!
Caps: Een andere optie vergelijkbaar met t-shirts. Het drukgebied is veel kleiner, maar wanneer u het buiten meeneemt, vooral bij warm weer, zal het veel zichtbaarheid opleveren.
Bril: Een object dat aanwezig is bij allerlei evenementen, zoals festivals en concerten. Omdat het gemaakt is van herbruikbaar hard plastic, is het ideaal voor bezoekers om mee te nemen als souvenir van het evenement.
Flessen: Een zeer veelzijdige houder, die zal dienen om het thuis, op het werk, op een excursie te gebruiken. Daarom zal de blootstelling van de print vrij hoog zijn.
Handdoeken: Samen met de doppen een cadeau dat veel zichtbaarheid zal geven. Of het nu voor het strand of de sportschool is. Groot drukoppervlak waarrdoor de zichtbaarheid erg goed is.
Lanyards: Onmisbaar op beurzen, congressen en om toegang te krijgen tot werkfaciliteiten. Ondanks het smalle markeringsgebied wordt dit gecompenseerd door het feit dat ze geschikt zijn voor bijna elk ontwerp.
Muismatten: Een accessoire dat voor elk bureau praktisch is. Of het nu op het werk of thuis is. Omdat het permanent op tafel ligt, zal het dienen om een zakelijke uitstraling aan de tafel te geven en om een permanente herinnering te hebben uw merk.
Zoals u ziet kan het toepassen van sublimatiedruk een zeer interessante optie zijn voor uw reclame merchandising. Als u vragen hebt of iets wilt delen over deze techniek, nodigen we je uit om dit te doen bij de opmerkingen hieronder!