Iedereen weet hoe belangrijk het is dat klanten jouw merk onthouden in een markt vol keuzemogelijkheden. Daarom is opvallen en vers in de gedachten van klanten blijven essentieel voor het succes van elk merk. 77% van de consumenten doet aankopen op basis van de merknaam en niet zozeer op het product, een duidelijk voorbeeld is Apple. En hier komt het ingewikkelde gedeelte: hoe positioneer je jouw merk bij klanten? Merkpositionering gaat niet alleen over het hebben van een goed product of goede dienst, het gaat over het creëren van een emotionele en duurzame band met klanten.
Als je meer wilt weten over wat positionering is, laten we je enkele strategieën zien die je in jouw bedrijf kunt toepassen om jouw merk goed te positioneren.
· Wat is merkpositionering?
Laten we om te beginnen eens kijken wat positionering is en welke factoren erbij betrokken zijn. Dit is een term die veel gebieden omvat en van het grootste belang is voor bedrijven omdat ze goede relaties met klanten opbouwen, loyaliteit bevorderen en het concurrentievermogen in de sector vergroten.
Merkpositionering is het proces waarmee een bedrijf het imago en de toegevoegde waarde van zijn merk probeert vast te stellen en te communiceren in de hoofden van consumenten ten opzichte van zijn concurrenten. Dat wil zeggen, het hoofddoel is om een positieve perceptie van het merk te creëren bij de doelgroep om het te onderscheiden van andere vergelijkbare merken op de markt.
Positionering omvat het identificeren en communiceren van wat het merk uniek en relevant maakt in relatie tot het product zelf, de merkwaarden, voordelen, kwaliteit of enige andere factor die de perceptie van de consument kan veranderen.
Om tot een goede positionering te komen moeten bedrijven heldere en samenhangende waardeproposities creëren en daar een communicatiestrategie omheen ontwikkelen met marketing- en brandingboodschappen, en ondersteund worden met acties die helpen de gewenste beleving te creëren.
· 7 strategieën om jouw merk bovenaan te positioneren
1- Ken je publiek
De eerste stap in dit proces is weten wie jouw klanten zijn, welke interesses zij hebben en wat hun behoeften zijn. Als je dit uitvindt, kan je de boodschappen en de marketingstrategie aanpassen en er beter op aansluiten.
2- Definieer jouw waardepropositie
Het is belangrijk om te identificeren wat jou anders maakt vergeleken met de concurrentie, welke problemen jouw merk oplost en wat de kernwaarden zijn die jou uniek maken. Dit voorstel moet de basis vormen voor alle marketingcommunicatie en -acties. In het geval van Netflix zou de waardepropositie bijvoorbeeld zijn: films en series kijken waar en wanneer je maar wilt, of die van Amazon. Lage prijzen en korte levertijden.
3- Bouw een samenhangende merkidentiteit
Bouw een samenhangende merkidentiteit: het bedrijfsimago is veel meer dan een logo of een kleur, het is de eenheid van hoe je jezelf aan de wereld presenteert, dus je moet zorgvuldig analyseren hoe je gezien wilt worden en vooral een identiteit creëren die gemakkelijk herkenbaar is op alle contactpunten met de gebruiker, zoals Coca-Cola, Starbucks of Ikea.
4- Bied een prettige merkervaring
Elke interactie die een klant met jouw merk heeft, is een kans om een goede indruk te maken. Daarom zorg jij voor alle details en zorg je ervoor dat je bij elke stap een uitzonderlijke ervaring biedt. Zo versterk je jouw positie bij de consument.
5- Bezorg relatiegeschenken
Door nuttige, hoogwaardige promotieartikelen met jouw logo aan te bieden, kan je jouw merk onder de aandacht van klanten behouden. Zorg ervoor dat je producten kiest die gerelateerd zijn aan jouw sector of die nuttig zijn in het dagelijks leven van de consument, zodat ze bij elk gebruik aan jouw bedrijf denken, wat jouw merk op de lange termijn versterkt. Enkele cadeau-ideeën kunnen zijn: glazen flessen bedrukken, een stoffen tas, pennen of mokken.
Een bedrijf dat deze artikelen veel gebruikt en dat je zeker bekend in de oren klinkt, is McDonald’s, dat succesvol is met het leveren van merchandising doormiddel van de welbekende happy meals.
6- Communiceer voortdurend uw boodschap
Gebruik alle beschikbare kanalen, zoals sociale media, reclame, public relations en contentmarketing, om de merkboodschap consistent en overtuigend te verspreiden. Minder dan 10% van de bedrijven heeft een consistent merk op alle marketingplatforms en -kanalen, maar als ze dat wel zouden doen, zouden ze hun omzet met 23% kunnen verhogen.
7- Onderscheid uzelf van uw concurrentie
Anders zijn en identificeren wat jou echt uniek maakt, is essentieel. Als je eenmaal duidelijk weet wat, is het belangrijk om dit in de marketingboodschappen onder de aandacht te brengen om op te vallen in de markt.
Uiteindelijk is het positioneren van een merk in de hoofden van klanten een uitdaging voor bedrijven, maar met een solide strategie en een klantgerichte aanpak kan dit worden bereikt. Van het kennen van je publiek tot het bieden van een onvergetelijke merkervaring. Werk hier bewust aan en profiteer van de voordelen op lange termijn. Laat jouw merk opvallen!