We zijn ons er allemaal steeds meer van bewust dat snelle veranderingen nodig zijn om het milieu te verbeteren. Een van de eerste stappen die we moeten nemen, begint bij onze gewoonten. Het gebruik van milieuvriendelijke producten, recycling, het verdedigen van duurzame consumptie en het inzetten op kwaliteit en ecologische productieprocessen. Bovendien, hand in hand met de urgentie voor duurzaamheid, is het concept van circulaire economie geboren. Deze blogpost gaat over: Het succes van de circulaire economie en groene relatiegeschenken.
Wat is de circulaire economie?
Circulaire economie is een concept dat economische ontwikkeling associeert met een beter gebruik van de natuurlijke hulpbronnen die onze planeet ons biedt. Want het idee is om te produceren zonder onze grondstoffen uit te putten. Hierbij is prioriteit gegeven aan het gebruik van gerecyclede en herbruikbare materialen.
Het tijdperk van de lineaire economie raakt steeds meer achterhaald omdat de nadelen opwegen tegen de voordelen. Het brengt het welzijn van de planeet en van de mensheid in gevaar omdat materialen, gewonnen, geproduceerd, geconsumeerd en gedumpt worden. Het is een scenario waarin sprake is van een overexploitatie die bovendien gepaard gaat met een grote afvalproductie. Dit maakt deel uit van het grotere probleem genaamd: klimaatverandering. Om het op te lossen moeten er grote veranderingen plaatsvinden.
Tot de voordelen van de circulaire economie behoren onder meer de bescherming van het milieu, onafhankelijkheid van bepaalde natuurlijke hulpbronnen door het hergebruiken van wat al beschikbaar is. Bovendien niet te vergeten is de vermindering van afval. De strijd tegen klimaatverandering of een beter imago in de internationale community.
In het geval van dit model is het idee dat de materialen langer in de productiecycle blijven. Aan het einde van hun levensduur moet het mogelijk zijn om het afval te transformeren om weer als grondstof te gebruiken. Dit process moet zo lang mogelijk in herhaling gaan om zo respectvol mogelijk om te gaan met het milieu. Op deze manier zal de methode zo effectief mogelijk zijn werk werken. Volgens het Cradle to Cradle project.
De essentie van de 7 “V’s” in de circulaire economie
Er zijn processen waarvan het hoofddoel is om sociale gewoonten in het dagelijks leven van gebruikers te veranderen. De 7 “V’s” zijn een voorbeeld van de verantwoorde weg naar duurzaamheid en de circulaire economie.
Her-ontwerpen: analyseer de specificaties van de artikelen en breng de nodige aanpassingen aan zodat het product recyclebaar en herbruikbaar is.
Weigeren: Sta op tegen bedrijven die de natuur niet respecteren in hun productieprocessen en let vooral op degenen die aan greenwashing doen.
Verminderen: Dat wil zeggen, gebruik alleen de items die absoluut noodzakelijk zijn en bovendien in de juiste grootte en vorm, zodat er minder afval ontstaat.
Repareren: In plaats van een kapot item weg te gooien en een nieuwe te kopen, probeer het te repareren.
Hergebruik: Een manier om de levensduur te verlengen is om nieuwe toepassingen voor het product te bedenken, aangezien het waarschijnlijk voor verschillende doeleinden nuttig kan zijn
Recycle: Iets dat behoorlijk geïntegreerd is in onze samenleving. Alles wat waarschijnlijk recyclebaar is, gooit u in de daarvoor bestemde container en zo niet, brengt u het naar het door de gemeente aangewezen reinigingspunt.
Reïntegreren: Wat niet recyclebaar is, kan misschien weer worden geïntegreerd in de natuur, zoals biologische en composteerbare producten.
Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij deze praktijk om de maatschappij steeds meer bewust raakt over de toekomstige gevolgen. Mensen eisen steeds meer verantwoording van bedrijven en entiteiten die deze waarden navolgen. Wij bevelen deze start-ups aan om te volgen in de circulaire economie sector.
De rol van ecologische geschenken in de circulaire economie
Vanwege de constante innovatie waarin we leven, heeft elke organisatie een belangrijke rol om een voorbeeld neer te zetten. Het is positief voor een bedrijf om in te spelen op het verbeteren van het milieu. Hier komen ecologische geschenken om de hoek kijken! Verkrijgbaar in verschillende modellen, materialen, kleuren en maten. Goede opties als relatiegeschenken om de boodschap van duurzaamheid over te brengen.
Gekoppeld aan bewustwording is ecologische merchandising belangrijker geworden in de reclamesector. Om deze reden is het steeds belangrijker om gerelateerde duurzame reclamegeschenken op te nemen in het assortiment. Deze zijn gemaakt van gerecyclede, biologisch afbreekbare materialen of met andere eigenschappen, zoals bamboe, rPET, kurk, hennep, hout, biologisch katoen…
Door ecologische producten aan te bieden, toont u de toewijding van het bedrijf aan de duurzaamheid van de planeet. Dit kan een inspiratiebron zijn voor anderten, of het nu klanten, werknemers of leveranciers zijn.
Met het maken van duurzame relatiegeschenken creëer je een goed imago maar komt de boodschap ook door.
Het fundamentele punt is dat we samen kunnen bijdragen aan verandering. Je kunt al verandering maken door dagelijkse gewoontes aan te passen, andere mensen de boodschap van duurzaamheid door te geven.
Past u het concept circulaire economie toe in uw bedrijf? Gebruikt u duurzame en milieuvriendelijke productie? Laat het ons weten in de comments!