We hebben ons allemaal op een bepaald moment in het dilemma bevonden om een hotel te moeten kiezen voor onze vakanties en niet weten wat we moeten uitkiezen. In deze gevallen is het zeer waarschijnlijk dat we ons hebben laten meeslepen door het bedrijfsimago dat we van die bepaalde plek hebben waargenomen.
In de hotelsector, waar sterke concurrentie heerst, zijn er alleen al in Nederland ongeveer 3.945 hotels. Het bedrijfsimago is een sleutelfactor geworden voor het succes en de differentiatie van een etablissement. De manier waarop een hotel zichzelf presenteert en zijn visuele identiteit en waarden communiceert naar zijn klantenkring is belangrijk. Het is een factor om rekening mee te houden om gasttevredenheid en -loyaliteit te bereiken.
In dit artikel gaan we uitleggen waarom het zo belangrijk is dat u zorg draagt voor het bedrijfsimago van uw hotel. Bovendien ook met welke factoren rekening moet worden gehouden.
· Wat is het bedrijfsimago?
Wat is dit concept? Het bedrijfsimago verwijst naar de perceptie dat een bedrijf uitstraalt naar mensen. Dat wil zeggen, de waarden, normen, overtuigingen, ideeën en gevoelens van consumenten over een bedrijf. Het is de manier waarop een organisatie zich presenteert en communiceert door middel van visuele elementen. Denk aan bijvoorbeeld het logo, kleuren, kleding etc.
Dit beeld hangt niet alleen af van de visuele aspecten, maar ook van de relatie. Zowel verbaal als non-verbaal, die je opbouwt met klanten, medewerkers en andere geïnteresseerden.
· De kracht van het merkimago in de hotelbranche
Het is een belangrijk punt in de strategie van elk bedrijf, maar vooral in bijzonder competitieve sectoren zoals hotels. Aangezien er voordelen voor het merk kunnen worden behaald:
Enerzijds is het een goede manier om de waarden en persoonlijkheid van het hotel over te brengen. Door elementen zoals het logo, de kleuren, het ontwerp en de typografie kan een andere perceptie worden overgebracht op klanten: luxe, moderniteit, traditie, enz. Om deze reden is het erg belangrijk om duidelijk te hebben op welke gasten we ons willen richten. Om aan de merkidentiteit te werken om zo de doelgroep aan te trekken die ons interesseert.
Wat is een sterk bedrijfsimago
Het is een element dat vertrouwen en geloofwaardigheid genereert. Een solide bedrijfsimago kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen bij gasten. Aangezien alles visueel consistent is, van de website tot de accommodatie zelf. Dit kan een hoog niveau van professionaliteit en kwaliteit in de aangeboden diensten overbrengen. Het geven van een goede eerste indruk is essentieel om ervoor te zorgen dat gasten vanaf het eerste moment een positief beeld hebben van het hotel en op deze manier ontvankelijker zijn. Daarnaast heeft het invloed op de algehele ervaring, uw tevredenheid en de reputatie van de accommodatie. Een goede start van de relatie met uw klanten zal helpen om klantloyaliteit op te bouwen.
Bovendien helpt het de klanttevredenheid te verbeteren door goede ervaringen te creëren op alle contactpunten met het hotel. Het bedrijfsimago beperkt zich niet alleen tot de visuele aspecten. Maar verwijst ook naar de algemene ervaring die klanten beleven vanaf het eerste bezoek aan de website. Bijvoorbeeld, hoe ze worden ontvangen bij de receptie of hoe de kamers zijn. Al deze factoren moeten in harmonie zijn en dezelfde boodschap overbrengen. Als het je lukt om een goede gebruikerservaring te creëren, zal dit de klantloyaliteit en aanbeveling ten goede komen.
Vaak wanneer u zich wilt onderscheiden van de concurrentie omdat de hotelindustrie extreem competitief is, kan het bedrijfsimago een krachtig hulpmiddel worden. Hiermee kunt u zich onderscheiden van de rest en mensen aantrekken die aansluiten bij onze waarden.
· De bepalende factoren om het imago van een hotel te verbeteren
- De waarden en missie van het hotel: ze zijn essentieel om de identiteit vast te stellen en het bedrijfsimago te definiëren. Deze aspecten verwijzen naar de principes en doeleinden waarmee alle mensen die deel uitmaken van deze organisatie worden bestuurd. Om deze reden is het essentieel om tijd te besteden aan het bepalen van wie u bent. En hoe u wilt dat uw klanten u identificeren. Een hotel kan zich bijvoorbeeld richten op duurzaamheid, op het bieden van luxe ervaringen of op low-cost toerisme.
- Design en esthetiek: het is erg belangrijk omdat het visuele aspect op het eerste gezicht een impressie en impact achterlaat. Dit gedeelte bevat punten zoals decoratie, meubels, de gebruikte materialen of zelfs de kleding van de werknemers. Ze moeten een imago behouden dat consistent is met het hotel. Aangezien de werknemers het hotel vertegenwoordigen is het aangeraden om bijvoorbeeld bedrukte poloshirts en keycords te geven. Op deze manier zijn medewerkers gemakkelijker te herkennen.
- Kwaliteitsdiensten: Het doel is om de kwaliteitsnormen op alle gebieden van het hotel te handhaven: catering, onderhoud van de faciliteiten, diensten zoals roomservice, 24-uurs receptie of een kussenmenu. Maar een van de pijlers van het bedrijfsimago is ongetwijfeld een goede klantenservice. De kwaliteit en zorg in de communicatie met gasten heeft een directe invloed op de reputatie van het hotel. Het gaat erom op een vriendelijke, efficiënte en persoonlijke manier met elke persoon om te gaan. Daarnaast moet het management het vermogen hebben om medewerkers te motiveren en hen voldoende handvatten te geven om hun werk efficiënt uit te voeren.
Hoe cruciaal is de opinie van gasten
- Gastervaring: Alle contacten die een klant heeft met het hotel, van het beheren van de reservering tot het uitchecken, zijn bepalend voor het imago van het bedrijf. Elk detail moet worden verzorgd om ervoor te zorgen dat het verblijf van de gasten perfect is. Dit omvat aspecten zoals netheid, de kwaliteit van de maaltijden, het comfort van de kamers of zelfs het geven van welkomstdetails aan het hotel. Houd er rekening mee dat het bieden van een uitstekende service en consistent zijn essentieel is om een positief imago te creëren en zo loyaliteit te bevorderen.
- Reputatie en meningen van klanten: online reviews en opmerkingen op sociale media kunnen de beslissing van toekomstige gasten beïnvloeden. We zijn er zeker van dat u op een bepaald moment bij het kiezen van uw vakantieverblijf naar meningen van andere klanten hebt gezocht, als deze negatief zijn, wordt onmiddellijk een afwijzing gegenereerd. Daarom moeten we leren om voor kwaliteit te zorgen, zodat gasten ons herkennen met positieve beoordelingen.
- Benadruk de sterke punten: Om ons te onderscheiden van de rest, is het belangrijk om klanten te laten weten wat de punten zijn die ons uniek maken. Daarom moeten in de uitingen die worden gedaan de sterke punten van de accommodatie worden belicht. Leg bijvoorbeeld de nadruk op ontspanning en wellnessdagen als u een spa-centrum heeft, gastronomische uitjes als de kwaliteit van het restaurant uitstekend is. Speel in op de sterkste factoren die jouw bedrijf apart zet van de concurentie.
Het bedrijfsimago in hotels is veel meer dan een esthetische kwestie. Het is een weergave van de identiteit, waarden en beleving die een hotel aanbiedt. Een sterk en consistent bedrijfsimago kan vertrouwen, differentiatie en klantloyaliteit opbouwen, wat leidt tot het succes van het hotel op de lange termijn.