Met een goed logo heb jij als ondernemer goud in handen. Het is de basis van jouw visuele merkidentiteit en kan voor veel voordelen zorgen. Zo trek je de aandacht van je ideale klant en op de lange termijn zorg je voor herkenning. Zie je de grote gele M? Dan weet je gelijk van wie dit logo afkomstig is. Of denk aan de ¨swoosh¨ van Nike. Job well done! Maar hoe bereik jij dit als ondernemer? Het is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Daarom geven wij je in dit blog onze tips over waar een logo aan moet voldoen.
Wat is een logo?
Een logo staat ook wel bekend als een beeldmerk en is een grafische uiting van een organisatie, merk of product. De naam is afkomstig van het Griekse “λόγος”, wat vertaald kan worden als woord.
We kunnen onderscheid maken in logo´s. Zo kan deze bestaan uit een woordmerk, een kleine afbeelding, een monogram, embleem, lettermerk of zelfs een mascotte. Je beeldmerk is een belangrijk onderdeel van je huisstijl en je zet het in binnen je communicatie-uitingen om herkenbaarheid te creëren. Bekende voorbeelden zijn die van de HEMA (een woordmerk), NS (vignet), de AH van Albert Heijn (monogram), de oranje leeuw van de ING (mascotte) of de krokodil van Lacoste.
De vijf eigenschappen van een goed logo
We kunnen een logo als goed bestempelen wanneer deze aan de volgende vijf eigenschappen voldoet. Hij is:
1) Passend
2) Simpel
3) Herkenbaar
4) Tijdloos
5) Veelzijdig
Passend
Voor je überhaupt een logo gaat of laat ontwerpen, is het belangrijk eerst stil te staan bij een aantal vragen. Zoals wat precies de kernwaarden zijn van je bedrijf. Waar sta je voor, wat heb je te bieden, wat wil je bereiken en wat wil je uitstralen? Alle antwoorden op deze vragen kun je verwerken in je beeldmerk. Een logo geeft namelijk een eerste indruk van een onderneming. Ook al hoeft deze niet letterlijk uit te beelden wat de onderneming doet (zoals auto´s verkopen), toch moet je wel een bepaald gevoel krijgen bij het logo wat aansluit bij de zogeheten ziel van het bedrijf. Neem daarom gerust de tijd om een logo tot stand te laten komen en wacht indien nodig wat langer dan gepland tot je 100% tevreden bent.
Simpel
Zoals je bij het voorgaande punt hebt kunnen zien, hangt er nogal wat gewicht aan je beeldmerk. Toch adviseren we je wel om deze uiteindelijk simpel te houden. De kracht zit hem in de eenvoud. Maar less is more is niet altijd makkelijk. Veel ondernemers zijn geneigd om zoveel mogelijk details in hun logo te verwerken. Van lange pay-offs tot alle huisstijlkleuren: doe dit niet. Vraag jezelf altijd af: ´kan ik nog iets weglaten?´. Want juist een simpel logo is flexibel. Op dit punt komen we straks terug. Het principe van een eenvoudig beeldmerk noem je het K.I.S.S.-Principe (Keep It Simple, Stupid). Juist door de simpliciteit zorg je voor herkenbaarheid. Rust valt op.
Herkenbaar
Het doel van een beeldmerk is om uiteindelijk herkenning te genereren bij je doelgroep. Je zou een logo dan vrijwel geheel uit kunnen kleden, alleen de basis laten staan en nog weten mensen van wie het symbool afkomstig is. Zorg er daarom voor dat je een logo consistent doorvoert.
Tijdloos
Een goed logo kan de tijd weerstaan, zoals die van Heineken of Albert Heijn. Natuurlijk zijn ook deze beeldmerken gedurende de jaren ietwat aangepast, maar de kern blijft hetzelfde. Vraag jezelf daarom altijd af: hoe effectief is dit logo na 50 jaar nog? Belangrijk is het om wat betreft je logo trends te laten voor wat ze zijn. Kies juist niet voor trends. Ga liever voor kleuren, lettertype(s) en iconen die lange tijd inzetbaar zijn.
Veelzijdig
Tot slot: hoe flexibel is jouw logo? Dit bedoelen we heel letterlijk. Want stel je wilt klanten cadeautjes bedrukken: kan het beeldmerk dan geschaald worden in diverse groottes zonder kwaliteitsverlies? Om dit voor elkaar te krijgen moet je logo opgebouwd zijn als vector. Stel jezelf daarnaast vragen als:
- Is mijn logo nog effectief bij een omgekeerde kleurstelling?
- En is hij ook nog effectief bij het weghalen van kleur?
- Is hij nog effectief wanneer ik deze vergroot of juist verklein?
Ons advies is dan ook om eerst een zwart- /wit ontwerp te maken en hieraan vervolgens kleur toe te voegen. Zo heb je de basis al!
Waarom is een goed beeldmerk zo belangrijk?
De wereldberoemde Duitse modeontwerper Karl Lagerfield heeft ooit gezegd: ¨logo´s en branding zijn onwijs belangrijk. In een groot deel van de wereld kunnen mensen geen Engels of Frans lezen, maar ze zijn vloeiend in het herkennen van symbolen¨. Wij geven hem groot gelijk. Met een sterk beeldmerk geniet jij van meerdere voordelen. Zo kun je een goede eerste indruk maken, de interesse wekken van je gewenste doelgroep en hen introduceren aan jouw bedrijf. Laat bijvoorbeeld drinkflessen bedrukken met logo om uit te delen op een beurs waar jij staat. Door deze items uit te delen, maken potentiële klanten kennis met jouw onderneming. Iedere keer dat ze de bedrukte drinkfles gebruiken, worden ze weer geconfronteerd met jouw logo, waardoor er herkenning ontstaat.
Wanneer je een logo consistent inzet, wordt deze een identificatiepunt. Het is het symbool dat de klant gebruikt om je merk te herkennen. Het hoogste doel is natuurlijk dat mensen bij de aanblik van jouw beeldmerk direct weten van wie deze afkomstig is. Op deze manier kun je je ook onderscheiden van de concurrentie en merkloyaliteit genereren.
Zelf ontwerpen of uitbesteden?
Nu je weet aan welke eisen een logo moet voldoen om succesvol te zijn rest de vraag: ga je hem zelf ontwerpen of laat je dit uitbesteden? Dit hangt af van een aantal factoren. Heb jij of een van je werknemers bijvoorbeeld grafische deskundigheid? En hoe zit het met je budget? Tegenwoordig zijn er diverse programma´s waarmee je zelf gratis een logo kunt ontwerpen. Dit scheelt onwijs in de kosten, maar de kwaliteit van het uiteindelijke logo is vaak minder goed. Zo heeft het beeldmerk vaak een lage resolutie, waardoor hij niet geschikt is voor drukwerk. Het logo is niet schaalbaar. Eerder in dit blog hebben we je uitgelegd dat dit juist belangrijk is!
Ook zijn er professionele tekenprogramma´s van Adobe zoals Photoshop en Illustrator. Deze software is vaak wel duur en vragen om kennis. Wanneer je hier geen expertise in hebt kan het lang duren voor je begrijpt hoe de software werkt. Heb je hier wel kennis van? Dan is het absoluut de moeite waard om zelf met deze programma´s aan de slag te gaan.
Tot slot kan het ontwerpen van je eigen logo zorgen voor tunnelvisie. Een professional heeft op basis van jouw briefing een frisse blik en kan met een verrassend eindresultaat komen. Hier hangt uiteraard wel een hoger prijskaartje aan vast.
Relatiegeschenken bedrukken met logo
Heb je uiteindelijk een mooi logo ontworpen? Laat dan bij ons relatiegeschenken bedrukken met logo of promotieartikelen. Zo kun je snel voor zichtbaarheid van jouw mooie beeldmerk zorgen. Ook genereer je hiermee herkenning. Daarnaast schuilt er een onwijs grote kracht achter het geven van relatiegeschenken en promotieartikelen. Eerder schreven we al een blog over waarom relatiegeschenken zo goed werken. Je slaat dus meerdere figuurlijke vliegen in een klap. Laat je inspireren door ons assortiment aan relatiegeschenken en promotieartikelen en neem voor vragen gerust contact op met onze klantenservice.