De rugzak is een item voor iedereen. Of je nu jong of oud bent. Of je de rugzak nu voor school, werk of privé gebruikt. Misschien heb jij als kind al een rugzak gehad met daarin je eerste schoolspulletjes. Of herinner je de tijd nog toen je brugklasser was en je maar liefst 15 kilo aan boeken op je rug droeg. Wie weet heb jij ooit een reis gemaakt waarbij je als vrije vogel je schare hoeveelheid aan bezittingen in je backpack droeg. Ook op werkgebied is de rugzak onmisbaar. Deze tas is namelijk onwijs praktisch. Je kunt eenvoudig al je zakelijke items van A naar B vervoeren. Wanneer je dus nog mooi relatiegeschenk zoekt voor de trouwe klant, is een rugzak bedrukken het overwegen meer dan waard. Wij geven je in deze blog 5 voordelen van gepersonaliseerde rugzakken.
De geschiedenis van de rugzak
De rugzak werd al in de prehistorie gebruikt door de prehistorische mens Ötzi, ook wel bekend als ´de ijsman´. Destijds moest je nog jagen om aan je eten te komen. Zo ook Ötzi. Maar hoe kon je een pas gevangen dier handig vervoeren tijdens je trektocht? Door een rugzak te maken van huid en beenderen. Precies zoals Ötzi destijds deed. Met deze rugzak trok hij zo’n 5300 jaar geleden door de Alpen. Fun fact: het frame van deze rugzak is teruggevonden. Al die tijd is de rugzak een populair item gebleven om spullen praktisch te kunnen vervoeren. Zo gebruikten diverse stammen in Canada, maar ook de Indiaanse Seneca frames van stokken of gevlochten takken om spullen op hun rug te kunnen dragen.
De rugzakken zoals we hem nu kennen
Een flinke sprong vooruit in de tijd brengt ons dichter bij de hedendaagse rugzak zoals wij hem kennen. Net als Ötzi was er ook nu een man die op trektocht was: de Amerikaan Lloyd F. Nelson. Tijdens zijn reis door Alaska droeg hij een tas gemaakt door de Inuit Eskimo’s. Deze tas bestond uit twee stokken en het vel van een zeeleeuw. Nelson vond deze tas niet comfortabel genoeg. Daarom maakte hij een houten frame aan de rugkant. Ook plaatste hij kussentjes op de rugkant. Slim, want zo werd het gewicht beter verdeeld en was de tas makkelijker te dragen. Op 31 juli 1922 vroeg Nelson patent aan op zijn ontwerp, toen het Amerikaanse leger behoefte kreeg aan iets wat op een rugzak leek. Slimme zet. Alhoewel de rugzak dus al eeuwen werd gebruikt, stond Nelson nu officieel geregistreerd als de ´bedenker´.
Inmiddels is de rugzak dus niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Naast een praktisch item, is het ook een modeaccessoire geworden. In dit blog geven we je specifieke voordelen van gepersonaliseerde rugzakken. Laten we beginnen!
Voordeel 1. Gepersonaliseerde rugzakken zijn praktisch
Het grootste voordeel van een rugzak is wat ons betreft het feit dat ze zo praktisch is. Daarom dat een bedrukte rugzak met logo zo goed wordt ontvangen als relatiegeschenk. Als werknemer heb je vaak veel spullen om mee te nemen. Denk aan je laptop, je oplader, je muis, je notitieboekjes, je waterfles en je lunchtrommel. Al deze spullen meezeulen in een handtas is niet praktisch. Al het gewicht komt dan namelijk aan een zijde van je lichaam te hangen. Door hiervoor een rugzak te gebruiken, verdeel je het gewicht en draag je alles comfortabel mee op je rug. Tevens heb je hierdoor je handen vrij voor andere activiteiten. Zoals je fiets besturen. Veel van onze rugzakken met logo hebben een gewatteerde bescherming op de rug en riemen en beschikken over een ergonomisch ontwerp om het gebruikscomfort te garanderen.
Voordeel 2. Ruime keuze!
Bij ons kun je allerlei verschillende rugzakken bedrukken. Aan keuze dus geen gebrek! Zo zijn er rugzakken die speciaal zijn ontwikkeld voor antidiefstal. Ook vind je in onze collectie gepersonaliseerde rugzakken speciaal voor laptops, stoffen touwtassen of kinderrugzakken waar je op kunt kleuren. Voor vrijwel iedere doelgroep en ieder doel hebben wij dus een exemplaar in ons assortiment die hierop aansluit.
Naast dat je de rugzak als relatiegeschenk kunt weggeven, zijn ze ook ideaal voor je eigen werknemers. Zo sla je namelijk twee spreekwoordelijke vliegen in een klap. Allereerst heeft jouw team altijd een item bij handen om hun spullen eenvoudig te vervoeren. Daarnaast kun je de rugzak inzetten als marketingmiddel. Is jouw bedrijf speels en creatief van aard? Kies dan voor een rugzak die hierbij aansluit. Wil je juist professionaliteit en formaliteit uitstralen? Kies dan voor een zakelijk exemplaar. Of werk je binnen de sportbranche? Ook dan hebben we een rugzak die bij je past. Ideaal om je sportoutfit, gezonde snacks en een bidon met logo in te vervoeren. Door de rugzak te bedrukken met jouw bedrijfslogo krijgt jouw bedrijf extra zichtbaarheid bij voorbijgangers. Zo maken je medewerkers onbewust reclame.
Voordeel 3. Ideaal te personaliseren
Een ander voordeel van gepersonaliseerde rugzakken is dat ze veel mogelijkheid bieden qua personalisatie. Een rugzak is een groot object, wat maakt dat ze ook over een groter printgebied beschikt. Voor jou ideaal, want zo valt je logo extra goed op!
Daarnaast is het, afhankelijk van de materiaalsoort, vaak mogelijk om te kiezen uit diverse markeringstechnieken. Houd hiervoor wel altijd rekening met de kenmerken van je logo of afbeelding. Zoals het aantal kleuren, de grote, de complexiteit en je budget. Is je budget wat kleiner? Dan raden wij je de goedkoopste en meest veelzijdige techniek aan: zeefdruk. Hiermee kunnen we in meerdere kleuren printen. Andere opties zijn digitaal printen, sublimatie of digitale transfer. Wil je een extra elegant resultaat? Dan is het laten borduren van je logo of afbeelding precies wat je zoekt!
Voordeel 4. Genereer effectieve reclame met gepersonaliseerde rugzakken
Zoals we al eerder hebben aangegeven is de rugzak zo’n item die je dagelijks gebruikt. Dit is op zichzelf al een garantie voor succes. Hoezo? Omdat de gebruikers iedere dag weer in contact komen met jouw logo. Hierdoor blijf jij als bedrijf top-of-mind. Dit in tegenstelling tot vele andere relatiegeschenken die misschien al snel in de kast verdwijnen. Is de gebruiker ook nog eens tevreden met de rugzak? Reken dan maar dat er positieve associaties ontstaan met jouw bedrijf. En dat is precies het doel van relatiegeschenken!
Daarnaast maakt ook de klant, net als eerder genoemd bij je eigen werknemers, onbewust reclame voor jouw bedrijf. De invloed van reclame voltrekt zich grotendeels buiten ons bewustzijn. Dat is niet vreemd, want dagelijks komen er zoveel prikkels op ons af dat we die onmogelijk allemaal met ons bewustzijn kunnen verwerken. Dat is niet erg. Sterker nog: het blijkt zelfs dat effectieve reclame helemaal niet bewust wordt verwerkt. Juist reclame waar met weinig aandacht naar wordt gekeken of geluisterd, heeft het meeste effect. Denk maar aan die ene tune van de Hema. Hoe vaak komt het niet voor dat je in de oer-Hollandse winkel staat, het deuntje zich afspeelt en je mensen om je heen vrolijk mee hoort fluiten? Binnen iedere reclame is het niet het doel van Hema om jou dit deuntje te doen laten herinneren, maar het helpt wel om associaties te creëren. Ook kleur bijvoorbeeld heeft een onbewust effect. Zo zorgt rood voor actie en blauw voor vertrouwen. Een gepersonaliseerde rugzak is dus niet alleen leuk voor de klant om te ontvangen, maar kan ook voor jou effectief ingezet worden als reclamemiddel. Kies daarom een soort rugzak die goed past bij je doel en denk goed na over waar de klant de rugzak zal gaan dragen.
Voordeel 5. Het oog wil ook wat!
Last but not least is een gepersonaliseerde rugzak niet alleen praktisch, maar moet hij ook mooi zijn. Doordat dit item zoveel zichtbaarheid heeft, is het wel zo prettig als hij goed te combineren is met een outfit. Of dit nu om een zakenpak gaat of een casual look. Ook is het prettig als je de rugzak nog comfortabel kunt dragen wanneer je een dikkere jas aanhebt. Binnen ons assortiment kun je allerlei soorten rugzakken bedrukken. Stuk voor stuk mooi om te zien! Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice.