Bij het leiden van een bedrijf gerelateerd aan restaurants en zelfs hotels zijn een aantal factoren essentieel. Denk aan een goed menu, hoogwaardige ingrediënten, een goede klantenservice.
Dit alles kan echter beter presteren als het op de juiste manier aan het publiek wordt voorgelegd. Om deze reden gaan we het in dit bericht hebben over gastromarketing. Om verschillende ideeën over te brengen waarmee we een groter publiek kunnen aantrekken.
Wat is gastronomische marketing?
Zoals de naam aangeeft, zijn gastromarketing acties die het mogelijk maken om een bedrijf gerelateerd aan voeding meer zichtbaarheid te geven. Deze strategieën kunnen zelfs worden toegepast op bedrijven die een transversale communicatieactie willen uitvoeren. Dat wil zeggen, een publiek bereiken dat geïnteresseerd zou kunnen zijn in deze sector, zoals wat Michelin doet. Michelin is ondanks dat het een merk is dat zich richt op banden, ook beroemd door de restaurant gids.
Bovendien moet deze discipline dynamisch zijn, dat wil zeggen, het moet in staat zijn om de nieuwe behoeften die bij nieuwe klanten kunnen ontstaan te detecteren om deze effectiever te bereiken.
De pilaren van gastro-marketing
Aanbod: dat wil zeggen, welke producten zullen op het menu staan. Het is de kern van elk bedrijf. Als klanten uiteindelijk tevreden zijn, zullen ze hun familie en vrienden aanbevelen om naar het etablissement te gaan. Daarnaast kunnen ze beoordelingen plaatsen op Google, Tripadvisor, etc. Daarom moet er maximaal op worden gelet dat het aanbod gevarieerd en van hoge kwaliteit is. Op deze manier zal iedereen die komt tevreden weggaan en voor herhaling terugkomen.
Klantenservice: nauw verbonden met het vorige punt. Slechte service kan een uitstekende maaltijd verpesten en goede service kan fouten corrigeren. Als beide bovendien van uitstekende kwaliteit zijn, zal het gemakkelijk zijn om loyaliteit op te bouwen.
Lokale communicatie: het eten en de service zijn uitstekend, maar mond-tot-mondreclame, hoewel het een “zero cost” marketingalternatief is, is misschien niet voldoende. Vooral wanneer de business net is begonnen. Als we het hebben over een restaurant, is het essentieel om jezelf bekend te maken bij de inwoners ervan. Daarom is het raadzaam om contact op te nemen met lokale kranten en tijdschriften. Die regelmatig door de bevolking bekeken zijn, om een advertentie te plaatsen, vooral als er een aanbieding of promotie komt.
Communicatie & recensies
Communicatie in netwerken: Tegenwoordig is het moeilijk om zichtbaarheid te genereren als je niet op het internet zit. Bijna allemaal gebruiken we het om informatie en meningen te vinden over producten of diensten die we willen consumeren. Om deze reden is het van essentieel belang om sociale netwerken up-to-date te houden. (Bij voorkeur, sociale netwerken die de zichtbaarheid van afbeeldingen belonen, zoals Instagram). Ook als het mogelijk is om een webpagina te hebben waarop u foto’s van het etablissement kunt zien en het bijgewerkte menu, zou ideaal zijn. Waar de gebruiker foto’s en andere publicaties kan zien. Vooral als deze afkomstig zijn van andere klanten die de vestiging getagd hebben. Wekt veel vertrouwen en schept een verwachting die dichter bij de realiteit staat.
Opiniebeheer: hand in hand met het vorige punt, is het van vitaal belang om elke dag te kijken of er nieuwe recensies zijn. Of dit is op Google Mijn Bedrijf, Tripadvisor of andere soortgelijke portalen. Daarnaast natuurlijk of ze allemaal beantwoordt zijn, of ze nu positief of negatief zijn. Een negatieve beoordeling onbeantwoord laten, maakt een slechte indruk. We geven u enkele aanbevelingen over hoe u ze kunt beheren.
Specifieke gastromarketingacties voor uw bedrijf
1- Publiceer regelmatig op platforms: Zoals we al hebben vermeld, is het erg belangrijk om actief te zijn op sociale netwerken. Dit zal harmonie en vertrouwen creëren bij gebruikers, zodat ze meer bereid zullen zijn om je eten te proberen.
2- Voer een actie uit: Als er momenten van de week zijn gevonden waarop er niet zoveel activiteit is, kunt u ze via een actie aanmoedigen om naar het restaurant te gaan. Een andere optie is om iets speciaals te doen voor gemarkeerde datums. (Voorbeelden: Valentijnsdag of carnaval)
3- Geef relatiegeschenken: aanbevolen voor de inhuldiging en voor de meest loyale klanten. Deze vorm van indirecte reclame zorgt voor een link met uw doelgroep en heeft bovendien een relatief lage prijs. Er is een grote verscheidenheid aan mogelijkheden op het gebied van merchandising. Van populaire en veelgebruikte objecten zoals pennen, notitieboekjes of tassen tot andere die direct verband houden met gastronomie, zoals to-go bekers, thermosbekers en zelfs schorten of flesopeners. Lees ook ons artikel over verschillende alternatieve manieren van goedkoop adverteren.
4- Proeven: Essentieel als het een nieuw geopend bedrijf is of als er een rebranding wordt doorgevoerd. Ook erg goed om te doen als er nieuwe gerechten zijn geïntroduceerd voor het menu.
5- Stel alternatieven voor: een zin die je zeker vaker hebt gehoord, maar zonder je er in te verdiepen. Breng wat tijd door met het bezoeken van plaatsen die vergelijkbaar zijn met die van u. Bestudeer elk detail (service, producten, decoratie, achtergrondmuziek.) Gebruik deze inzichten om manieren te vinden om jezelf te onderscheiden van de competitie.
Alternatieve ideeën
6- Leg uw aanbod uit: Het personeel moet ook informatie en aanbevelingen geven aan gasten. Het gaat er niet alleen om te zeggen “de kroket is een kroket”. Het kan ook gaan over wie het lekker vindt, wie misschien niet, als de smaak mild is, als het een licht gerecht is of zwaar, de hoeveelheid. Op deze manier kan de consument kiezen met betere criteria.
7- Werk samen met een lokaal bedrijf: vergelijkbaar met wat we eerder hebben besproken over de media. Ga op zoek naar een lokaal bedrijf dat met ons wil samenwerken. Hetzij in een specifieke act (vier het jubileum van dat bedrijf bijvoorbeeld in je restaurant). Of door het rechtstreeks aan te bevelen (een zeer gebruikelijke praktijk is om kortingsvouchers beschikbaar te stellen voor klanten).
8- Ga naar gemeentelijke of sector evenementen: ideale momenten waar bezoekers die geïnteresseerd zijn in de activiteiten van uw sector nieuwe mogelijkheden kunnen ontdekken. Waarschijnlijk de meest praktische optie. Daarnaast ook de beste mogelijkheden om potentiële klanten aan te trekken.
9- Bezorging: het kan niet alleen een onderdeel zijn om het bedrijf uit te breiden. Het kan ook een manier zijn om uzelf bekend te maken. Deze diensten komen steeds meer in de mode en er zijn veel bedrijven die zich aanmelden voor de klassieke apps. Ook is het een perfecte manier om een andere doelgroep te bereiken.
Wilt u uw bedrijf relatief goedkoop onder de aandacht brengen?
Start met bedrukte relatiegeschenken
Dit zijn onze aanbevelingen over gastronomische marketing. Onthoud dat het ideaal is om, voordat u een actie uitvoert, na te denken over de vraag of uw publiek waarde zal hechten aan wat er aageboden wordt.
We horen graag jullie meningen! Laat die achter in de reacties hieronder.