Alle klanten doorlopen verschillende fasen tijdens het aankoopproces: vanaf het moment dat er behoefte ontstaat tot het uiteindelijk tot de aankoop overgaat. Daarom is het als bedrijven belangrijk om de gebruiker op deze reis te begeleiden. Om hen te boeien en ervoor te zorgen dat zij uiteindelijk voor jou kiezen. Een effectieve strategie om de betrokkenheid en conversie te vergroten is het geven van relatiegeschenken, maar de sleutel is het kiezen van het juiste moment. In dit artikel zullen we ontdekken wanneer en hoe je deze geschenken kunt geven. Afhankelijk van de specifieke doelstellingen die je wilt bereiken.
· Wat is een sales funnel?
Dit is een term die veel gebruikt wordt in de marketing- en salessector en verwijst naar een conceptueel model, in de vorm van een trechter, om het proces weer te geven dat een potentiële klant uitvoert vanaf het moment dat er een behoefte ontstaat tot aan de uiteindelijke conversie. Deze trechter weerspiegelt de verschillende fasen die een consument doorloopt voordat hij een aankoopbeslissing neemt. Naarmate klanten verder komen in de trechter, veranderen hun specifieke behoeften. Daarom is het belangrijk om ze te identificeren en te allen tijde aan te bieden wat de consument zoekt om onze relatie met klanten te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk bij ons kopen.
· Verschil tussen de sales funnel en customer journey
Hoewel deze twee termen soms als synoniemen worden gebruikt, is de realiteit dat het twee verschillende concepten zijn.
Aan de ene kant verwijst de sales funnel naar het proces dat potentiële klanten doorlopen vanaf het ontdekken van een product of dienst tot het doen van de aankoop. Aan de andere kant omvat de klantreis alle interacties van een klant met een merk, vanaf het eerste contact tot na de aankoop, waarbij de nadruk ligt op de algehele ervaring van de klant.
Kortom, terwijl de funnel zich specifiek richt op de verkoop, is de klantreis breder, waarbij alle fases en contactpunten in de loop van de tijd in aanmerking worden genomen.
· Fases van de sales funnel
Fase 1 – Bewustwording: In deze fase is het hoofddoel het trekken van de aandacht van de klant en het genereren van interesse in uw product of dienst. Op dit moment is het gebruik van relatiegeschenken een goede manier om u te onderscheiden van de concurrentie, merkzichtbaarheid te genereren en mensen te helpen u te onthouden. Kies voor geschenken die uw merk weerspiegelen en die dagelijks nuttig zijn.
Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, kunnen stoffen tassen een sterk aanbevolen optie zijn, omdat deze gemakkelijk te associëren zijn met uw vestiging en zeer nuttig zijn. Een ander voorbeeld zou kunnen zijn dat u, als u een educatief centrum heeft, een notitieboekje met een pen uitdeelt. Of, tot slot, een pen met uw logo, een alledaags item waarmee u, voor een betaalbare prijs, in gedachten kunt blijven.
Bied bijvoorbeeld gratis downloads van e-books of toegang tot webinars aan.
Fase 2 – Interesse: Zodra u de aandacht van uw publiek heeft getrokken, gaan we verder met het aanmoedigen van interactie met hen. Tijdens deze fase overwegen potentiële klanten actief uw merk, samen met anderen. Daarom is het gebruik van relatiegeschenken op dit moment een ideaal alternatief om deelname aan te moedigen en een vertrouwensrelatie op te bouwen. Een goede strategie zou zijn om exclusieve kortingen, toegang tot premium content, de mogelijkheid om deel te nemen aan loterijen of deel te nemen aan merkloyaliteitsprogramma’s aan te bieden.
Fase 3 – Overweging: In deze fase van de trechter beginnen klanten bewuster de beschikbare opties te evalueren die ze hebben. Het geven van een strategisch geschenk kan de balans in uw voordeel doen doorslaan. Een zeer belangrijke factor om in dit stadium rekening mee te houden is dat het geschenk moet aansluiten bij de specifieke behoeften van uw klant, deze moeten laten zien hoe uw product of dienst deze kan oplossen. Een gratis productproefperiode, beperkte toegang tot premiumfuncties of een persoonlijk advies kunnen uw perfecte bondgenoot worden.
Fase 4 – Intentie: Wanneer klanten al hebben besloten dat ze het product of de dienst willen kopen, is dit het moment van de definitieve beslissing: van wie gaan ze het kopen? Hier kunnen geschenken worden gebruikt als extra stimulans om de gebruiker te overtuigen en de verkoop te sluiten. Bied bij elke aankoop een speciale korting, gratis verzending of relatiegeschenken aan. Een mooi voorbeeld zijn de cadeaus die Burger King aanbiedt bij de aankoop van een menu. Dat wil zeggen, een goede optie zou zijn om te zoeken naar geschenken met uw logo die verband houden met uw merk en deze bij aankoop af te leveren. Met een sportschoolabonnement kun je bijvoorbeeld een bidon, rugzak en handdoekenset meeleveren. Kies bij aankoop in een winkel voor stoffen tassen. Of, in een cafetaria, voor een afhaalglas.
Het is belangrijk om te benadrukken dat het geschenk in dit stadium moet worden gezien als toegevoegde waarde, en niet als een marketingtactiek om de verkoop te sluiten. Besteed dus tijd aan het kiezen van het meest geschikte product dat het beste bij uw merkimago past.
Fase 5 – Actie: Na de aankoop is niet het einde. Op dit punt is het van het allergrootste belang om klantenloyaliteit te winnen en een zakelijke relatie op lange termijn op te bouwen. Als u ervoor kiest om een relatiegeschenken strategire na de verkoop op te zetten, kunt u de klant daarom helpen in contact te blijven met uw merk en ambassadeurs te creëren, waardoor mond-tot-mondreclame is bevorderd.
Tijdens deze fase kunt u exclusieve relatiegeschenken aanbieden als bedankje voor de aankoop. Of op specifieke momenten in het jaar zoals Moederdag, Valentijnsdag voor de verjaardag van de klant, etc.
En als tastbare producten u niet overtuigen, kunt u er ook voor kiezen om kortingen aan te bieden op tweede aankopen, toegang tot beloningsprogramma’s of speciale promoties. Onthoud dat het allerbelangrijkste is dat klanten u niet vergeten, dus kies alternatieven die zich aanpassen aan hun smaak.
Als je de behoeften en het gedrag van consumenten tijdens het gehele aankoopproces begrijpt, kan je een concurrentievoordeel behalen, omdat je jouw marketingstrategieën kunt aanpassen aan hun verwachtingen en daardoor een grotere kans heeft om een nieuwe klant aan te trekken. Vergeet natuurlijk niet dat de geschenken die u aanbiedt als een positieve factor moeten dienen, dus neem de tijd om in elke fase het juiste geschenk te kiezen en een personalisatie te kiezen die bij uw merk past. Begreep je dit hele proces en houdt er rekening mee in uw merkstrategieën? We lezen het graag in de reacties!