De oprichters achter Giftcampaign: Het bedrijf is sinds oktober 2022 in Duitsland aanwezig. Met haar online winkel voor relatiegeschenken. Het internationale bedrijf is gevestigd in de Spaanse stad: Barcelona. Hier begon de start-up zijn succesverhaal.
Opgericht in 2014, zijn de promotieartikelen aanvankelijk alleen in Spanje verkocht. Het bedrijf wist zich daar niet alleen te vestigen, het werd zelfs marktleider. Daarna ging alles steeds sneller: in 2018 volgde de Italiaanse website, een jaar later lanceerden ze in Frankrijk en in 2020 is de Portugese markt succesvol gepenetreerd. In 2021 volgde de Nederlandse website van Gift Campaign. Met Duitsland is daar nu het zesde Europese land bijgekomen. Maar wie zit er achter het merk Gift Campaign?
Vandaag stellen we je graag voor aan onze twee directeuren die Gift Campaign acht jaar geleden hebben opgericht.
Hier leest u hoe twee oud-collega’s het bedrijf hebben opgericht en nu een internationaal team van ruim 40 medewerkers uit bijna 10 verschillende landen leiden.
Beginnen bij het begin: Hoe is Gift Campaign eigenlijk ontstaan?
Diederik:
Oriol en ik waren collegas bij een grote, multinationale groothandel waar we de wereld van promotionele producten leerden kennen. Als Marketing Director was ik verantwoordelijk voor internationale zaken. Gedurende deze tijd voelden we de verandering in deze markt: bedrijven die hun producten via traditionele catalogi verkochten, werden steeds minder aantrekkelijk. In plaats daarvan werden er artikelen op het internet aangeboden. Hierdoor vielen de kosten voor logistiek, verkoop en marketing weg.
Aan de andere kant floreerde het bedrijfsleven op internet als platform voor verkoop en aankoop. Een verandering die ik spannend vond en die ik samen met Oriol graag vorm wilde geven.
Oriol:
Waar Diederik verantwoordelijk is voor de productselectie en het onderhouden van contacten met onze groothandels en drukkerijen, ben ik verantwoordelijk voor de online marketing.
We wisten dat we elkaar goed zouden aanvullen met onze verschillende competenties en onze jarenlange ervaring in de markt van promotieartikelen. In 2014 zijn we begonnen met Gift Campaign in Spanje. In een tijd dat de markt voor online relatiegeschenken nog relatief jong was. Traditionele bedrijven uit de catalogusbusiness waren niet flexibel genoeg om hun bedrijfsstrategieën aan te passen aan het internet. Dit was onze kans. Met een helder design heeft onze webshop Gift Campaign zich snel en succesvol weten te vestigen in Spanje. Met een goede SEO-strategie en onze goede prijs-prestatieverhouding zijn we inmiddels marktleider in Spanje en Portugal. En we blijven groeien.
Diederik:
Ja, we zijn nu een jong team van 56 medewerkers uit verschillende landen. Daarom is Barcelona zo interessant voor een internationaal bedrijf als Gift Campaign. Het heeft een grote internationale gemeenschap. Onze medewerkers van de klantenservice werken allemaal in hun moedertaal.We behandelen de Engelse, Spaanse, Portugese, Franse, Italiaanse, Nederlandse en Duitse taal.
Waarom zijn promotieartikelen & relatiegeschenken nog steeds zo populair?
Diederik:
Ten eerste heeft het krijgen van een cadeau,een psychologisch effect. De ontvanger is blij en krijgt positieve herinneringen aan degene van wie hij/zij iets heeft gekregen. Als er op het cadeau ook een logo is gedrukt, dan wordt het merk onthouden. Ook groeit het aantal bedrijven in Nederland behoorlijk, blijkt uit cijfers van het CBS. Een promotieartikel spreekt ook alle zintuigen aan – dit betekent dat promotieartikelen effectief zijn en in elke marketingmix moeten worden overwogen. 90 procent van de promotieartikelen wordt gebruikt en 62 procent blijft langer dan een jaar in bezit. Een handig relatiegeschenk, zoals de klassieke balpen met logo of de bedrukte katoenen tas, zal altijd populair zijn.
Wat is speciaal aan Gift Campaign? Wat is het geheim voor jullie succes?
Oriol:
Enerzijds hebben we een website die er aantrekkelijk uitziet. De klant navigeert gemakkelijk en vindt naast veel productafbeeldingen ook een uitgebreide beschrijving van de druktechnieken en de levering. Met slechts een paar klikken kunt u het logo uploaden en vooraf per e-mail een digitale preview ontvangen. Zo krijgt de klant een indruk van hoe het eindproduct eruit komt te zien met hun bedrijfslogo. Alles gebeurt online, dus de tijd tot levering van het product is ook vrij kort. De promotieartikelen zijn in minder dan twee weken bij de klant. Vanaf de selectie van de drukmethode tot de uiteindelijke levering.
Diederik:
We hebben een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding en garanderen de beste kwaliteit. Ook onze klantenservice, die op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur bereikbaar is en het proces vanaf het begin intensief begeleidt, moet worden benadrukt. We willen klanten tevreden stellen en verrassen met onze relatiegeschenken.
Daarom bieden we ook een enorm assortiment aan met meer dan 15.000 verschillende artikelen uit heel verschillende categorieën, zoals kantoorartikelen, elektronica of textiel. Voor elke doelgroep, jong of oud, zijn er praktische promotieartikelen voor dagelijks gebruik. Daarnaast ook bijzondere relatiegeschenken die verassen, – in ieder geval items die altijd veel emoties oproepen. Want daar gaat het om: gevoelens moeten worden gecreëerd.
Er is een omslag in het denken in de samenleving. Consumptie wordt heroverwogen, duurzaamheid en milieubescherming worden steeds belangrijker, wegwerpproducten zijn uit. Hoe gaat Gift Campaign om met deze verandering?
Diederik:
Duurzaamheid is voor ons een belangrijk thema, waar we op verschillende niveaus invulling aan geven: Er zijn promotieartikelen die duurzaam zijn. Ik denk aan de katoenen tas die een plastic wegwerpzak vervangt en talloze keren kan worden gebruikt om boodschappen te doen. Of de drinkfles die je keer op keer kunt vullen met water. Dit voorkomt de aanschaf van milieubelastende plastic flessen.
Een ander niveau zijn duurzame promotieartikelen zelf, gemaakt van gerecyclede materialen of die biologisch afbreekbaar zijn. We breiden ons duurzame online assortiment continu uit en bieden producten aan van bamboe, tarwestro of hout – allemaal natuurlijke producten die afkomstig zijn van duurzame productie. Maar ook intern vertrouwen we op kwaliteitsnormen. Artikelen waarvan de logo-opdruk mogelijk niet aan onze kwaliteitsnormen voldoen, maar wel volledig functioneel zijn, belanden niet in de prullenbak maar worden gedoneerd aan een goed doel. Afvalscheiding en het zorgvuldig omgaan met hulpbronnen vinden wij belangrijk zodat we onze ecologische voetafdruk intern zo klein mogelijk kunnen houden bij Gift Campaign.
Wat voor invloed heeft de coronapandemie gehad op Gift Campaign?
Diederik:
Op beurzen en evenementen worden relatiegeschenken vooral met de hand bedrukt. De cijfers stortten duidelijk in toen de pandemie uitbrak. De aanleveringen kwamen niet, we zaten allemaal thuis en je wist niet hoe de situatie zich zou ontwikkelen. Gelukkig komt het langzaamaan weer tot rust. In eerste instantie vonden evenementen op kleinere schaal plaats onder hygiënevoorschriften. Nu vervallen binnenkort de laatste coronamaatregelen en keert de normaliteit terug. Hoewel helaas veel marktprocessen nu zijn overschaduwd door de oorlog in Oekraïne. Maar in principe kunnen we zeggen dat bedrijven weer investeren in promotionele artikelen. Of het nu gaat om cadeaus voor klanten of voor eigen medewerkers. Zoals bijvoorbeeld een welkomstpakket voor nieuwe medewerkers.
Hoe moet Gift Campaign zich verder ontwikkelen?
Oriol:
Wat de website betreft, werken we altijd samen met ons IT-team aan nieuwe functionaliteiten. We willen de klant een online winkelervaring bieden die zo gemakkelijk en snel mogelijk is. Mooie foto’s moeten het artikel vanuit vele perspectieven laten zien – allemaal vanuit het comfort van het kantoor of vanaf uw mobiele telefoon wanneer u onderweg bent. Mobiel gebruik zal in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen.
Diederik:
Het gaat uiteindelijk om het artikel zelf, dat eerst onze klanten moet overtuigen. De promotionele artikelen van de toekomst zullen zeker op een duurzame en milieuvriendelijke manier worden geproduceerd, met een lange levensduur. Want de klanten van de toekomst willen met een gerust hart consumeren. Ze zijn zeker selectiever en kunnen alleen overtuigd worden met kwaliteit en duurzaamheid. Persoonlijk ben ik positief over de toekomst. Wij van Gift Campaign gaan door met ons expansie. We willen toonaangevend zijn in Europa en andere grote markten veroveren.
Heeft u vragen voor onze directeuren? Of een opmerking? Laat dan een reactie achter hieronder!