We leven in een dynamisch en altijd veranderende wereld. Dit is in de sector van marketing en publiciteit niet anders! Met nieuwe innovaties en trends die telkens verandering brengen, kan het geen kwaad om vooruit te kijken naar de meest interessante opkomende marketingtrends voor 2023. Waar moet je op letten als bedrijf wanneer je een marketing en contentstrategie aan het opzetten bent? Bereid je goed voor op 2023 en speel in op de opkomende trends in de marketingsector om jouw concurrentie voor te zijn.
Het huidige marketinglandschap
Het maakt niet uit of je een startende professional bent of iemand die al jaren in de sector van digitale marketing werkt. Het zal altijd essentieel zijn om de laatste marketingtrends te verwerken in jouw digital marketingstrategie voor 2023 om competitief en relevant te blijven in de markt van vandaag de dag.
Op dit moment zijn er al veel algoritmes, ook wel AI genoemd die geïmplementeerd zijn in digitale marketing voor optimizatie. Voor het creëren van een betere “user experience”. Bijvoorbeeld, dit jaar zijn de updates van search engines vooral gericht op het leveren van betere helpvolle content voor gebruikers. Het is daarom mogelijk om de algoritmes voor te zijn door jouw SEO-content te focussen op user experience. Dit houdt in: meer informatieve en verrijkende artikelen en pagina´s. Informatie over een product, wat het inhoudt en hoe het werkt. Het is belangrijk om door Google gezien te worden als een expert op het gebied waar je producten of services in verkoopt. Dat is waar dit soort content onmisbaar is om mee te nemen in 2023.
Bedrijven concurreren op meerdere fronten – prijs, kwaliteit, snelheid van leveringen. Uiteindelijk draait het allemaal om klantervaring. Of het nu gaat om het bieden van superieure klantenondersteuning of gepersonaliseerde aanbevelingen, omnichannelmarketing kan u helpen gepersonaliseerde ervaringen te creëren waardoor klantloyaliteit wordt opgebouwd en zij bij jouw bedrijf blijven terugkomen. Wat hier overigens ook niet kan missen is het gebruik van user-generated content. Bedrijven kunnen door het aanmoedigen van klanten om hun productrecensies te delen met foto’s of video’s! Door het implementeren van UGC kunnen bedrijven een betere en diepere connectie maken met consumenten.
Daarnaast is het belangrijk voor bedrijven om te kijken naar het implementeren van simpele, duidelijke boodschappen. Omdat “short-form” content onze media heeft overgenomen over de laatste jaren. Dit komt door het feit dat de attentie span van mensen steeds korter is geworden. Hier ligt voor bedrijven een uitdaging. Het is geen geheim dat het formaat van korte video’s zoals de Instagram reels en Tiktok de komende tijd alleen maar zal groeien. Voor bedrijven om relevant te blijven is het daarom slim om te werken aan de platformen waar hun klanten actief zijn. Dit is waar bijvoorbeeld “influcencers” een rol in kunnen spelen. Om jouw doelgroep te bereiken, zijn samenwerkingen met micro-influencers erg interessant. Research de mogelijkheden om influencermarketing te integreren door de juiste, passend bij jouw merk/bedrijf influencers te vinden die de juiste boodschap kunnen overbrengen bij jouw doelgroep.
Relatiegeschenken & promotie artikelen trends 2023
Steeds meer bedrijven maken ook gebruik van relatiegeschenken om het merk imago te versterken en klantloyaliteit te creëren. Het bedrukken van jouw bedrijfslogo op een praktisch artikel zoals koffiemokken, paraplu´s en natuurlijk de klassiekers zoals pennen en andere kantoorartikelen.
Welke relatiegeschenken zullen in populariteit stijgen en kunnen niet vergeten worden als je zoekt naar een origineel en praktisch geschenk voor klanten of zakenpartners. Met de populariteit van een homeoffice en hybride werkomgevingen zijn relatiegeschenken zoals laptophoezen, tassen, USB sticks, muismatten en powerbanks zeker goede opties om te geven.
Daarnaast is het concept van duurzaamheid steeds meer relevant en daarom zijn duurzame relatiegeschenken ook goede opties. Van Fairtrade tassen tot muismatten gemaakt van kurk. Het is allemaal te vinden in het diverse assortiment van Gift Campaign. Omdat duurzaamheid een term is die in de bedrijfsvoering ook steeds belangrijker wordt, is een geschenk gemaakt van duurzame materialen een goede start om jouw steentje bij te dragen aan een beter milieu.
Wat natuurlijk het meest belangrijk blijft als het gaat om het geven van merchandising of promotieartikelen is dat het geschenk op een passende manier aan de juiste doelgroep gegeven wordt. Op die manier is het persoonlijk en laat dit een goede impressie achter bij de ontvanger. Neem deze aspecten dus serieus als je in 2023 op zoek bent naar relatiegeschenken om weg te geven als bedrijf.
Profiteer van LinkedIn marketing & Employee advocacy.
Neem profijt van jouw eigen medewerkers. Door hen te laten spreken en delen over het bedrijf. De persoonlijke accounts van medewerkers zijn vaak meer effectief in het bereiken van meer mensen op een authentieke manier. Vergeleken met de vele bedrijfsaccounts op sociale platformen. Het benutten van dit concept is een vaak onbenutte kans door bedrijven.
Evalueer de mogelijkheid voor werknemers om bij te dragen aan uw marketing en stel een plan op om hen te betrekken. Een engagementplan omvat meestal training, tools en middelen om werknemers te motiveren en enthousiasme te wekken om over namens het bedrijf te spreken.
Dat brengt ons bij het volgende punt: Het gebruik van LinkedIn. Recentelijk heeft het een rapport geplaatst over de record groei en engagement. Gebaseerd op dit rapport komt naar boven dat gedurende de komende 2 jaar, LinkedIn zo´n 25% gaat uitmaken van B2B reclame. Er is dus een grote kans voor bedrijven om het platform te gebruiken om te groeien!
Op dit moment maken erg weinig bedrijven gebruik hiervan. Probeer LinkedIn dus strategisch te implementeren. Optimaliseer de inhoud van jouw website door SEO, linkbuilding, en wees constant actief om in te spelen op opkomende ontwikkelingen in de sector.
De marketingtrends voor 2023!
Zoekgedrag is steeds meer multimedia en interactief, het is daarom belangrijk om op verschillende media actief te zijn. Een mix van short form content, geschreven informatieve artikelen, PPC met behulp van Instagram & LinkedIn advertenties zal de basis moeten zijn voor veel bedrijven.
Intelligente & interactieve marketing
Doordat digitale marketing steeds intelligenter en interactiever wordt is dit natuurlijk goed om mee te nemen voor jouw marketingstrategie. De behoefte van consumenten en hun toenemende interesse in interactieve marketing kan niet genegeerd worden. Ook is de behoefte aan tweerichtingsverkeer in marketingcommunicatie wederom gegroeid. De consument wil graag persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen worden door een bedrijf.
AR, chatbots en realtime interacties met de klant zal in 2023 een belangrijk onderdeel zijn voor de marketingstrategie. Ook is interactieve marketing zoals quizzen, polls, goed om te verwerken als elementen in de nieuwe content marketingstrategie. Het helpt de aandacht te trekken en consumenten op een dieper niveau te betrekken. Of dit in de vorm is van partnerships met influencers voor een social media quiz of een unboxing, of polls integreren op de website om meer directe feedback te krijgen consumenten. Focus op relevante en aantrekkelijke content wat waarde toevoegt voor potentiële klanten. Test natuurlijk uit met bijvoorbeeld A/B testing wat voor interactieve marketing campagnes het beste werken om traffic naar jouw website te leiden.
Transparantie en persoonlijke trustbuilding.
Steeds meer mensen zijn zich bewust van de tactieken die gebruikt worden door bedrijven om hen te trekken. Nu deze bewustwording alleen maar meer zal zijn is het voor een bedrijf essentieel dat zij transparant, persoonlijk maar bovenal eerlijk zijn tegenover hun klanten. Hoe duidelijker de intentie, des te beter de band zal zijn met jouw doelgroep. Authenticiteit, privacy en trustbuilding zijn daarom van belang om aan te werken in het nieuwe jaar.
Op het gebied van trustbuilding is het belangrijk om als bedrijf relevante en passende storytelling in te brengen, dit kan natuurlijk door informatieve video’s, blogs of short form content op social media. Natuurlijk onderbouwd met wetenschappelijke data. Laat zien met jouw verhaal en concreet bewijs wat je gedaan hebt en wat het de klant heeft opgeleverd als resultaat. Hier is waar goede storytelling in kan spelen op emotie, net als waar bewijs de doorslaggevende factor kan zijn voor een klant om te converteren.
“dont tell the world you are a rockstar, but show the world you´re a rockstar”
Sustainability is key.
Als je een bedrijf bent, is communiceren over duurzaamheid niet alleen erg slim voor imago, maar ook essentieel. Dat is wat het hoofd van marketing van IKEA Peter Wright, duidelijk maakt. Duurzaamheid is here to stay en de komende jaren zal dit thema steeds meer actueler worden.
De steeds luidere oproep om beter voor onze planeet te zorgen zwelt aan, maar ook de roep voor snellere dienstverlening, waar transport en verpakkingsdiensten bij komen kijken. In 2023 moet de focus gelegd worden op efficiëntie, interactiviteit maar ook moet er aan het milieu gedacht worden. Als bedrijf is het daarom belangrijk om te laten zien dat je niet alleen meegaat met verduurzaming van bedrijfsprocessen, producten of diensten maar dat jij als bedrijf proactief bent met innovaties die de wereld en haar milieu beschermen.
Wanneer je marketing in lijn zet met een goed doel. Moet het een toewijding zijn die authentiek is en ondersteud is met daden, niet alleen met woorden.
First-party data prioriteit.
Als deel van de privacy strategie, zal Google Chrome third party cookie support aan het einde van 2024 stoppen. Bedrijven die hier dus veel gebruik van maken zullen een andere strategie moeten gaan ontwikkelen. First party data zoals een enquêtes en analysetools zullen daarom vitaal worden voor vele bedrijven. Het zal een beter inzicht geven naar de voorkeuren en behoeftes van klanten wat gebruikt kan worden om veranderingen te maken en uw klanten beter te bereiken.
Geïntegreerde marketingcampagnes (IMC)
Geïntegreerde mediaplanning is vitaal voor gepersonaliseerde marketing. Als je zoekt naar meer betrokkenheid en het verbeteren van brandloyaliteit is het implementeren van een IMC-campagne zeker een goede optie. Het levert namelijk een consistente ervaring op voor klanten met elk contactpunt. Voor klanten betekent dit een betere ervaring door de customer journey heen. Op deze manier zullen klanten terug blijven komen omdat zij een goede ervaring hebben gehad met het bedrijf.
De digital marketingsector is constant in beweging, groeiend zonder een einde in zicht, consumentengedrag verandert, en third party cookies zullen snel verdwijnen. Dit laat marketeers achter met een uitdaging om authentieke gepersonaliseerde klantervaringen te bieden.
In 2023 is het daarom slim om dit aan te pakken met de volle potentie van de beschikbare marketing data om dit te implementeren in geïntegreerde marketing campagnes. Maar hoe bouw je zo´n campagne? Vindt een complete gids naar het opzetten en monitoren van een IMC en groei naar betere resultaten door het bundelen van alle mogelijke marketingkanalen!
Vind jouw eigen perfecte blend voor marketing.
Natuurlijk zijn er verschillende manieren om jouw doelgroep te bereiken, dit zal natuurlijk ook verschillen per sector. Er is in marketing geen perfect werkende strategie dat voor ieder bedrijf zal werken. Dat is het mooie van marketing, het is dynamisch, groeiend en bovenal stimuleert het een constante mindset van innovatie en verbetering. Het is daarnaast ook een industrie van constante aanpassing en ontwikkeling, om te kunnen voorspellen wat er zal gebeuren. Niemand zal met 100% zekerheid kunnen weten wat de toekomst van marketing zal inhouden. Maar wij hopen dat de genoemde factors in dit blogartikel een wat breder beeld geven over de marketingaspecten en trends waar je als bedrijf op moet letten in de nabije toekomst. Denk je dat er iets mist? Een aspect wat niet genoemd is? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder.