Ontdek de geschiedenis van de USB-flashdrive. Voordat we beginnen met het uitleggen van de geschiedenis van USB-flashdrives, kijken we naar een korte definitie en uitleg. Ookal ben je bekend met wat een USB is, zal een definitie toch van waarde kunnen zijn.
USB-flashdrives, ook wel flashdrives genoemd, zijn draagbare opslagapparaten die gebruikmaken van een flashgeheugen waarin elk type bestand en digitale documenten zich kunnen bevinden. Deze technologische gadgets zijn erg populair geworden omdat ze een compact formaat hebben en heel gemakkelijk te vervoeren zijn. Ze zijn ideaal om alle informatie die je nodig hebt altijd bij op te kunnen slaan.
Evolutie van flashdrives
Momenteel zijn pen-drives met logo een heel gewoon en zeer waarschijnlijk heb jij er een in je bureaulade liggen. Een paar jaar geleden waren ze een evolutie in gegevensopslag. Ook verdrongen de nieuwe pen drives de beroemde floppy disks.
De geschiedenis van USB-sticks begint met de ingenieurs Amir Ban, Dov Moran en Oron Ogdan in 1995. Deze drie ingenieurs werkten voor het Israëlische bedrijf M-Systems. Vier jaar later, in 1999, patenteerden ze flashdrives onder de naam “M-System”. Rish Disk-pioniers”.
De eerste versies
De eerste USB 1.0 prototypes zijn ontworpen voor 1999. Het duurde tot 1999 voordat ze massaal werden geproduceerd als de USB 1.1-standaard versie. Geproduceerd via de bedrijven Trek Technology en IBM onder de handelsmerken, respectievelijk Thumbdrive en DiskOnKey.
Deze flashdrives zijn uitgebracht met een capaciteit van 8 MB, 16 MB, 32 MB en 64 MB. Deze hadden de capaciteit om gegevens over te dragen met een snelheid van 12 Megabits per seconde. Bovendien gebruikten ze batterijen om te werken in plaats van in te pluggen in een computer.
Tweede generatie USB flashdrives
De evolutie zet zich voort en in 2004 verscheen USB 2.0. Deze apparaten hadden een datatransmissiesnelheid die 40 keer hoger was dan hun voorgangers, met 480 Megabits. Dit model was ook in staat om gegevens met hoge snelheid over te dragen, met 12 Megabits pro, twee snelheden minder. Deze werkten met USB 1.1-poorten, maar USB 1.1 kon daarentegen niet goed communiceren met een 2.0-aansluiting. Een andere innovatie was de toepassing van de functionaliteit om “Plug and Play” te zijn. Om gebruik een stuk makkelijker te maken.
Derde generatie
In 2010 kwam de USB 3.0 op de markt! Deze modellen brachten veel innovatie, terwijl ze compatibel bleven met USB 2.0-poorten. De overdrachtssnelheid bereikt tot 4,8 Gbps en de geheugencapaciteit is vergroot tot 256 GB. Zelfs tot 1TB.
USB sticks als promotie- en marketingtool
Zoals we hebben kunnen zien, is de evolutie van flashdrive-technologie erg snel gegaan. Om deze reden zijn ze essentieel in elk kantoor of in elk huis. Maar net als de technologie zelf, zijn ook de toepassingen ervan aan het veranderen. Dankzij de functionaliteit, het nut, de omvang en de voordelen zijn ze in de loop der jaren een essentieel middel geworden in de marketingcampagnes van bedrijven.
Bedrukte USB’s zijn een goede optie om te gebruiken als relatiegeschenk. De ontwerpen van de USB-sticks worden steeds uitgebreider en persoonlijker (vormen, kleuren, markeringen om het logo te plaatsen, enz.) en daarom zijn ze een van de topproducten voor reclamedoeleinden, aangezien bedrijven de usb sticks bedrukken met hun bedrijfsmerk. Ze zijn compact en gemakkelijk te vervoeren, waardoor ze een goed promotieartikel zijn om te geven op beurzen, congressen, evenementen of elke vorm van merchandising. Bovendien zijn ze erg praktisch. Deze USB’s kunnen een krachtige advertentietool zijn waardoor het merkimago en zichtbaarheid breder zal worden.
Een alternatief is om deze bedrukte USB’s aan medewerkers te geven. Als bedrijfsgeschenken. Niet alleen is het praktisch maar het zal ook dagelijks gebruikt worden! Als u overweegt uw werknemers te bedanken voor hun werk in het bedrijf, nieuwe medewerkers wilt verwelkomen of hen wil verrassen zijn persoonlijke bedrukte USB’s een zeer goede optie.
Flashdrive versus cloudopslag, zullen USB’s een populair geschenk blijven?
Een vraag die u misschien bezighoudt, is of USB sticks bedrukken tegenwoordig nog steeds een trend zijn of dat ze met de komst van cloudopslag niet langer de moeite waard zijn. Dit is waar we je vertellen flashdrives niet te onderschatten en dat ze absoluut nog steeds essentieel zijn voor op het kantoor.
Het digitale tijdperk is ongetwijfeld een revolutie in de manier van werken, zowel professioneel als persoonlijk. Maar soms is niet alles zo mooi als het lijkt. We hebben geen controle over incidenten met de bijvoorbeeld internetverbinding en… Wat gebeurt er als je je bestanden nodig hebt en er geen internet is? Een USB kan je beste vriend zijn.
Een ander voorbeeld is de noodzaak om een wachtwoord te gebruiken om toegang te krijgen tot documenten die in de cloud zijn opgeslagen. Vaak vergeten we wachtwoorden en hebben we ze niet bij de hand; USB’s hebben geen wachtwoord nodig en op deze manier voorkomen we dat u niet bij uw document kan. Als we bovendien documentatie of video’s willen aanleveren, is het veel comfortabeler om dat via een USB stick te doen. Als je een promotie zou moeten doen op een evenement… Is het dan beter om een USB met alle documenten opgeslagen aan te leveren of een stuk papier met de instructies om in de cloud de juiste documenten te vinden.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe USB-sticks nog steeds in ons dagelijks leven een erg handige en praktische tool kunnen zijn. En dat ze dat voorlopig nog zullen blijven. Bovendien zijn ze gemakkelijk mee te nemen en te gebruiken.