Hoe kunnen bedrijven een effectief merk imago creëren?In een zeer competitieve wereld is het van essentieel belang voor een succesvol en duurzaam bedrijf. Dit is om een positief beeld te vormen voor het publiek. Branding is een van de kern factors voor het aantrekken en behouden van uw prospects. Daaromheen vormt de kern van de marketingstrategie van elk succesvol bedrijf. Daarin onstaat het onderscheidt en geeft het u een aanzienlijk concurrentievoordeel in uw branche. Hier zijn enkele strategieën voor het creëren van een impactvol merkimago.
Branding voor een positieve beleving van uw bedrijf
Branding is een belangrijk onderwerp voor elk bedrijf. Het verwijst naar de visie, naar de beleving van uw merk zowel intern als extern. Soms ook wel “branding” genoemd, geeft een beeld over wat uw klanten van uw bedrijf vinden. Het is hoe uw merk wordt waargenomen door uw klanten en partners. Uw merkidentiteit is wat u onderscheidt van uw concurrenten. Hierdoor herkennen uw klanten u gemakkelijk en identificeren consumenten zich met uw waarden, met wat u vertegenwoordigt.
Het merkimago bevat veel factoren die het moeilijk maken om een vaste definitie neer te zetten. Het werkt als een benchmark voor uw klanten, maar ook voor het personeel van uw bedrijf. Naast een naam en een logo, dragen uw persoonlijkheid en uw waarden bij aan het ontwerp van effectieve branding om te promoten bij uw doelgroep. Om te profiteren van een krachtig merkimago, zet u in op belangrijke marketingacties, die consequent worden toegepast.
Leer meer over je doelgroep of ideale klant
Elk marketingcommunicatieproject heeft een doel, dit geldt voor alle merken die er zijn. Het doel zijnde: een positieve imago opbouwen. Daarom is het belangrijk om het profiel te kennen van de klanten die u probeert aan te trekken. Dit is de fundatie van uw merkstrategie, want uw communicatie wordt georganiseerd en ingezet gebasseerd op de trends die bij uw doelgroep worden opgemerkt. Het kennen van uw ideale klant betekent dat u hun voorkeuren, behoeften en taal begrijpt. Vraag jezelf af wat hij/zij leuk vindt, de waarden, consumptiegewoonten en het communicatiekanaal dat hij/zij prefereert (website, sociale netwerken, enz.). U kunt de strategie aanpassen aan het merkimago van uw bedrijf.
Analyseer naast deze factoren de sterke en zwakke punten van uw bedrijf ten opzichte van uw concurrenten. Maar wat maakt uw bedrijf een betere optie? Welke acties onderscheiden u van uw concurrenten? Wat overtuigt een consument om voor jou te kiezen boven een concurrerend merk? Het antwoord op deze vragen helpt om uw imago aan te passen aan dat van uw doelgroep en deze te bereiken dankzij een onderscheidende visuele identiteit.
Creëer een visuele identiteit om uw merkimago te optimaliseren
De visuele identiteit bepaalt de vorm van uw project, de uitstraling. Branding gaat ook over presentatie en representatie. Goede normen & waarden, naast niet goed uitgewerkte doelen die worden geleverd, zullen slecht resoneren met uw doelgroep, vandaar is de waarde van een consistente visuele identiteit erg belangrijk.
Het is waar wat gezegd wordt. De eerste impressie is belangrijk. Om te profiteren van dit eerste aanspreekpunt wat bedoeld is om uw branding te vestigen, moet uw grafische charter gebaseerd zijn op een visuele code om een onderscheidende eenheid te creëren. Het omvat componenten zoals kleuren, logo, naam, ontwerp, slogan om te verschijnen op een leuk cadeau voor medewerkers of ander communicatie- en promotiemateriaal voor uw merk.
Om uw merkimago te verspreiden zijn relatiegeschenken effectiever dan bijvoorbeeld televisiereclame. Door gepersonaliseerde goodies van hoge kwaliteit in de pakketten van uw klanten te stoppen, creëert u gunstige voorwaarden, die ervoor zorgen dat klanten uw merk goed ervaren dankzij het aangeboden product. Daarom zullen consumenten dan eerder terugkomen om zaken met u te doen en u aan te bevelen bij andere prospects. Zij worden de ambassadeurs van uw bedrijf. Ga de uitdaging aan om potentiele klanten te behouden en te werven!
Hoe kiest u het juiste relatiegeschenk voor uw klant
Het assortiment aan gepersonaliseerde goodies is ook divers en goedkoop. Afhankelijk van het budget van uw bedrijf heeft u de keuze tussen:
- Tassen
- Pennen
- Sleutelhangers
- Aktetassen,
- Kopjes
- Mokken
- USB-sleutels
- T-shirts
- Hoeden, enz.
Het doel van de visuele identiteit die op uw merkimago wordt aangebracht, op welk medium dan ook, is eenvoudig: zich vestigen bij de consument, door slim in te spelen op hun emoties. Elke kleur, vorm, ontwerp en woord verwijst naar bepaalde dingen in de collectieve verbeelding. Groen heeft bijvoorbeeld de voorkeur als je bedrijf inspeelt op ecologische waarden. Net als blauw je doet denken aan water en rood urgentie oproept. Uw visuele identiteit is geen vaste data. Daarom kunt u, afhankelijk van uw evolutie en de realiteit van de markt, deze aanpassen om uzelf opnieuw uit te vinden.
Genereer hoogwaardige inhoud om de aandacht van de consument te trekken
Denk na het definiëren van een concrete strategie over de boodschap die u aan uw ideale klant wilt communiceren. Ook het merkimago van uw bedrijf komt hier doorheen! Hiervoor is het noodzakelijk om te vertrouwen op belangrijke thema’s die uw doelgroep interesseren. Ze moeten precies inspelen op de behoeften, passende oplossingen bieden die aan de werkelijke verwachtingen voldoen. Met contentpijlers kunt u services leveren die zijn afgestemd op uw klanten door middel van boeiende onderwerpen.
Vanuit de inhoud verkoop je jouw expertise, jouw waarden en jouw specificiteiten aan jouw doelgroep. Het is een effectief alternatief voor reclamecampagnes op televisie. Via infographics, video’s, blogposts, interviews, etc. bereik je jouw doelgroep. Zet in op duidelijke en relevante berichten, die echt promoten wat u van plan bent om uw ideale klant te trekken.
Hoe zet uw op de juiste manier het merkimago in?
Het merkimago is alleen van concreet belang als het het publiek raakt waarvoor het is opgericht. U moet bij elk contact met klanten op een subtiele manier een herinnering naar voren brengen die u onderscheidt en vertegenwoordigt. Zeker, uw logo en de naam van uw bedrijf op uw producten geven u een echt voordeel. Om completer en efficiënter te zijn, kunt u inzetten op aggresieve directe campagne.
Een van de factors die u niet over het hoofd mag zien, is om van uw medewerkers de eerste promotors van uw bedrijf te maken. Door uw merkimago van binnenuit te versterken, communiceert u aan uw medewerkers dat zij nodig zijn om u beter te presenteren en te vertegenwoordigen bij uw publiek. Uw medewerkers doordrenkt met uw visie en uw normen & waarden worden beter in staat om dit door te geven aan de doelgroep.
Ook kun je (mede)marketingevenementen organiseren, in de marge waarvan je kwaliteitsspulletjes uitdeelt. Richt je op de gelukkige momenten van de customer journey: een bestelling afronden, een pakket ontvangen, enz.
Tot slot, verwaarloos sociale netwerken niet! Het imago van merken gaat tegenwoordig door deze verschillende media, en de reputatie van een bedrijf kan snel lijden als een waakzame communitymanager dit niet nauwlettend in de gaten houdt! Als een website met een sterke visuele identiteit natuurlijk onmisbaar is op het web, zal er ook aan sociale netwerken gewerkt moeten worden.
Het creëren van een herkenbaar merkimago waarmee uw ideale klant zich kan identificeren, omvat verschillende parameters die moeten worden gecoördineerd om een merkbaar resultaat te bereiken. Met de gepresenteerde stappen kunt u dit doel effectiever bereiken. Maak niet de fout van sommige merken en bedrijven: doe wat nodig is om uw doel te bereiken, en aarzel niet om op meerdere fronten aan uw merkimago te werken!