Na roze oktober om het bewustzijn over borstkanker te vergroten, wordt de maand november blauw en draagt hij een snor. In dit artikel leggen we je uit wat movember is, wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf en hoe je eenvoudig enkele initiatieven voor het goede doel kunt implementeren. Lees mee!
· Wat is movember?
De term Movember komt van de combinatie van twee woorden: “snor” en “november” (november in het Frans). Het verwijst naar zijn bekendste actie: een snor laten groeien in de maand november. Movember, in het Frans ook bekend als ‘mouvembre’ of ‘blauwe november’, is een bewustwordingscampagne over de gezondheid van mannen die elk jaar op de 11e maand van de Movember Foundation is georganiseerd.
Australische oorsprong
Het begon allemaal in 1999 in de stad Adelaide, Australië. Een groep mensen daagt zichzelf uit om in de maand november een snor te laten groeien. Ze besluiten het te promoten door de verkoop van t-shirts en de winst te doneren aan liefdadigheidsinstellingen voor dieren- en milieubescherming. Dit eerste initiatief, hoewel succesvol, zal geen toekomst hebben. Het heeft nog geen directe link met de gezondheid van mannen.
Pas vier jaar later, in 2003, waren twee vrienden door deze aanpak geïnspireerd om de beweging te creëren die we vandaag de dag kennen. De eerste Movember brengt 30 mannen samen die de uitdaging aangaan en is nog niet gericht op het inzamelen van donaties. De beweging groeide snel en het ingezamelde geld was gedoneerd aan de Prostate Cancer Foundation of Australia (PCFA). Dankzij dit bedrag zijn er 6 gezondheidsprojecten voor mannen gefinancierd. Het initiatief ontwikkelde zich in de daaropvolgende jaren en het was in 2012 dat het officieel in Frankrijk arriveerde.
De doelen van Movember
Movember wil het bewustzijn vergroten van gezondheidsproblemen bij mannen die doorgaans niet zijn aangepakt. De beweging is opgebouwd rond drie hoofddoelen:
1- Informeer over het belang van screening: door voorlichting te geven over de symptomen van prostaat- en zaadbalkanker zijn mannen aangemoedigd om in een vroeg stadium van de ziekte te worden gescreend.
2 – Geld inzamelen voor onderzoek: donaties ondersteunen medische onderzoeksprojecten en patiëntondersteuningsprogramma’s.
3 – Zelfmoordpreventie en strijd tegen taboes rond de mentale gezondheid van mannen. Movember moedigt mannen aan om openlijk over hun geestelijke gezondheid te praten en hulp te zoeken bij dierbaren en professionals.
Enkele cijfers
In 2021 bracht Movember deelnemers uit 21 landen samen, waaraan ruim 6 miljoen mensen deelnamen.
Sinds haar oprichting heeft de stichting wereldwijd meer dan 1.325 projecten gefinancierd, gericht op het verbeteren van onderzoek en behandeling van mannenziekten. Ook het vergroten van het publieke bewustzijn en het ondersteunen van lokale initiatieven op dit gebied. De actie ervan is ook erkend via verschillende ranglijsten van niet-gouvernementele organisaties.
Door de jaren heen is Movember erin geslaagd een werkelijk wereldwijde gemeenschap te creëren. Zij zetten zich in voor de zaak van de mentale en fysieke gezondheid van mannen.
· Waarom als bedrijf meedoen aan Movember?
Laat zien dat gezondheid een prioriteit is
Door deel te nemen aan Movember geeft jouw bedrijf blijk van een duidelijke en sterke betrokkenheid bij de algehele gezondheid. Zowel fysiek als mentaal. Gezondheid is niet alleen een individuele kwestie, maar heeft ook een directe invloed op de kwaliteit van het leven op het werk en op de prestaties.
Fysieke gezondheid: dit is een kans om uw collega’s of teams bewust te maken van mannelijke ziekten. Door informatie over vroegtijdige detectie aan te bieden, kan jouw bedrijf een sleutelrol spelen bij het voorkomen van deze ziekten onder het personeel.
Mentale gezondheid: het is een onderwerp dat in de professionele omgeving maar al te vaak taboe blijft, maar toch essentieel! Door uw bedrijf voor het goede doel te mobiliseren, draag je bij aan een meer open en zorgzame werkomgeving.
Versterk de bedrijfscultuur
Het is ook een goede gelegenheid om de samenwerking te bevorderen. Daarnaast ook de samenhang binnen jouw teams en tussen afdelingen te versterken.
Bevorder teamgeest: door deel te nemen aan een gemeenschappelijk doel kunnen jouw medewerkers verbanden leggen. Onderwerpen buiten professionele context bespreken en een collectief doel delen dat verder gaat dan de directe belangen van het bedrijf.
Ontwikkel een gevoel van verbondenheid: wanneer een bedrijf zich inzet voor belangrijke doelen, zoals de gezondheid van mannen, kunnen werknemers een zekere trots voelen omdat ze geassocieerd worden met een zorgzaam bedrijf. Dit kan een positieve invloed hebben op hun motivatie en betrokkenheid.
Versterk de samenhang tussen afdelingen: door al jouw medewerkers samen te brengen rond gedeelde waarden, wordt de werking van het bedrijf vloeiender en sneller.
Verbeter jouw merkimago
Het inzetten voor movember brengt veel interne voordelen voor het bedrijf met zich mee. Terwijl het het merkimago bij klanten en partners versterkt.
Breng positieve waarden over: door mee te doen aan Movember laat je zien dat elke bijdrage telt om bij te dragen aan het algemeen welzijn. Zo laat je zien dat jouw bedrijf maatschappelijk verantwoord is.
Modern en altruïstisch imago: je brengt een positief bedrijfsimago over, gevoelig voor de uitdaging van de gezondheid van mannen. Deze inzet toont jouw inzet om de geestelijke en lichamelijke gezondheid op bredere schaal te ondersteunen.
· Eenvoudige initiatieven voor Movember
Origineer een mustache competitie binnen het bedrijf
Moedig jouw mannelijke en vrouwelijke werknemers aan om mee te doen aan een wedstrijd om een snor te laten groeien of creatieve nepsnorren te dragen. Om deelname te stimuleren, kun je ervoor kiezen om de mooiste snorren te belonen.
Om geld in te zamelen voor onderzoek kun je een kleine registratiebijdrage instellen om op hun favoriete snor te stemmen. De verkoop van relatiegeschenken met een snor is een ideale aanvullende actie bij deze wedstrijd. En vergeet vooral niet te communiceren op sociale netwerken en de betrokkenheid van jouw personeel bij Movember te tonen.
Zet collectieve uitdagingen op tussen verschillende afdelingen
Tussen afdelingen kun je sportieve of leuke uitdagingen aanbieden, zoals sportwedstrijden of quizzen over de gezondheid van mannen. Elk verdiend punt kan worden omgezet in donaties voor de Movember Foundation, wat jouw teams zeker zal motiveren.
Elke afdeling kan ook individueel geld inzamelen door leden aan te moedigen donaties te doen ter ondersteuning van hun team. Je zou ‘donatie-uitdagingen’ kunnen organiseren waarbij de afdeling die het meeste geld inzamelt voor Movember wordt beloond.
Doneer een deel van jouw winst
Als jouwbedrijf in november geld verdient, kunt u beloven een deel van de winst te doneren aan de Movember Foundation. Het is een eenvoudige en concrete actie die je op jouw website kunt promoten via een nieuwsbrief of sociale netwerken. Zo weten uw klanten dat zij, door voor jouw diensten te kiezen, bijdragen aan het goede doel. Dit heeft als voordeel dat hun betrokkenheid wordt gestimuleerd.
Je kan de voorwaarden en modaliteiten van deze actie kiezen: som of percentage, op een specifieke dienst, product of assortiment. Dit geeft een grote vrijheid om deze aanpak in overeenstemming met jouw doelstellingen te implementeren.
Als bedrijf biedt Movember veel kansen. Door jouw bedrijf te mobiliseren voor de fysieke en mentale gezondheid van mannen, bevorder je een gezonde en zorgzame bedrijfscultuur, versterk je jouw merkimago bij klanten en prospects. Daarnaast laat je ook vooral zien dat elke bijdrage telt voor Movember.