Het kiezen van een relatiegeschenk lijkt misschien een simpele taak, maar in werkelijkheid is het een beslissing die een grote impact kan hebben op de perceptie van uw merk en op de relatie met klanten. Om deze reden kan het, als het goed doordacht is, de band met klanten versterken en de zichtbaarheid van het bedrijf vergroten, maar als er fouten worden gemaakt bij het kiezen, kunt u eindigen met een ongepast geschenk dat een ongewenst effect heeft. In dit artikel zullen we het hebben over de meest voorkomende fouten die je moet vermijden bij het kiezen van je merchandising, zodat je de beste beslissing neemt.
· Welke fouten komen het meest voor en hoe kun je ze voorkomen?
- Je publiek niet kennen:
Een van de grootste fouten die gemaakt kunnen worden bij het kiezen van een relatiegeschenk is het niet kennen van het publiek. Elke klantengroep is anders en heeft andere smaken en behoeften. Daarom is het van cruciaal belang om te begrijpen voor wie het geschenk is en welk type item voor hen het meest relevant is. Als je een cadeau kiest dat niet bij je doelgroep past, is de kans groot dat het in een vergeten la belandt.
Daarom moet u, voordat u voor een artikel kiest, uw publiek onderzoeken, enquêtes houden of interne gegevens analyseren om hun voorkeuren en behoeften te achterhalen. Zo kunt u een passend geschenk kiezen dat echt nuttig en aantrekkelijk voor hen is.
Bovendien moet u rekening houden met de sector waarin u actief bent en producten proberen te vinden die verband houden met uw activiteit, op deze manier zullen klanten het geschenk sneller associëren met het bedrijf. Met andere woorden, als je een autodealer hebt, kun je sleutelhangers uitdelen, als je een sportschool hebt, kun je kiezen voor sportshirts of, als je een technologiebedrijf hebt, kun je kiezen voor usb-geheugens.
2. De keuze voor artikelen van lage kwaliteit:
Bezuinigen op productkwaliteit kan verleidelijk zijn om kosten en budget te besparen, maar deze beslissing kan een negatief effect hebben op de merkperceptie. Artikelen van lage kwaliteit kunnen een slecht imago voor het bedrijf genereren. Daarnaast associëren klanten de kwaliteit van genoemde geschenken onbewust met de producten of diensten die het bedrijf verkoopt. Volgens PPAI zegt zelfs 72% van de mensen dat de reputatie van een merk is weerspiegeld in de kwaliteit van de promotionele producten die ze ontvangen.
Aan de andere kant kan de keuze voor te goedkope opties betekenen dat hun gebruiksduur korter is en dus ook de zichtbaarheid van het merk. In deze gevallen is het beter om alternatieven te zoeken die een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben.
3. Design, personalisatie en gebrek aan originaliteit:
Het weggeven van promotionele artikelen die gebruikelijk en voorspelbaar zijn, heeft misschien niet de impact die u verwacht. De sleutel is om de aandacht te trekken en herinnerd te worden.
Het vinden van originele en creatieve opties die uw bedrijf onderscheiden, zou uw belangrijkste doel moeten zijn. Want als u een uniek geschenk maakt, onderscheidt het zich van de concurrentie en krijgt u een concurrentievoordeel.
Vergeet deze andere factor niet, hoe de artikelen gepersonaliseerd zijn. Houdt rekening met het feit dat merchandising is gebruikt om merken te promoten. Associeer het daarom met het bedrijfsimago. De kleuren moeten passen bij de merkidentiteit, de gekozen producten zullen afgestemd zijn aan de waarden van het bedrijf. Het is belangrijk dat ze visueel overeenkomen met het bedrijf.
4. Negeer cadeaufunctionaliteit:
Het belangrijkste doel van een promotionele weggeefactie is dat deze door de klant wordt gebruikt. Daardoor is de zichtbaarheid van het merk vergroot. Als u een item kiest dat nutteloos is, zal het ondergewaardeerd zijn en bereikt het zijn doel niet. Kies voor praktische artikelen die klanten in hun dagelijks leven kunnen gebruiken. Een functioneel geschenk zorgt ervoor dat het merk na verloop van tijd in het hoofd van de klant blijft
5. Geen duidelijke doelstellingen hebben:
Voordat u begint met de strategie met betrekking tot relatiegeschenken, is het essentieel om uzelf af te vragen: Wat is het doel van deze campagne? Wilt u de omzet verhogen, klanten behouden, nieuwe kopers aantrekken of uw merk bekendheid geven? Afhankelijk van het doel dat wordt nagestreefd, zal dit invloed hebben op de keuze van producten. De hoeveelheid of zelfs het optimale moment waarop ze geleverd worden. Als u bijvoorbeeld de zichtbaarheid wilt vergroten, is er een groot aantal nodig. Lever deze aan een groot aantal klanten. Of als u de verkoop van bepaalde producten wilt verhogen, worden deze alleen weggegeven bij aankoop van dat artikel.
Kortom, het kiezen van een relatiegeschenk is geen sinecure. Het is belangrijk om uw publiek te kennen, gebrek aan originaliteit en lage kwaliteit te vermijden. Daarnaast ervoor te zorgen dat het geschenk functioneel is. En de doelstellingen te hebben gedefinieerd die u met deze actie wilt bereiken. Door deze veelgemaakte fouten te vermijden, kun je beter selecteren en behaal je betere resultaten in je campagne.
Als je erover denkt om dit type cadeau te gebruiken voor je volgende marketingcampagne. Raden we je aan om de catalogus van Gift Campaign te bekijken. We beantwoorden graag enige opmerkingen of vragen in de sectie hieronder.