De meeste producten die wij in het dagelijks leven gebruiken zijn weliswaar niet eens geproduceerd in ons eigen land, of zelfs Europa. Dit is omdat erg veel producten uit Azië gehaald worden. Dit heeft te maken met verschillende factoren zoals de lagere productiekosten en arbeidskosten. Dit maakt het voor Europese bedrijven een stuk lucratiever om samen te werken met producenten uit China. Daarnaast is tegenwoordig de gemiddelde kwaliteit van de geïmporteerde producten best goed!
Er zijn natuurlijk niet alleen voordelen als het ligt aan importeren vanuit Azië, denk bijvoorbeeld aan importkosten etc. Dat is dan ook waar het gat ligt voor Europese producenten. In dit artikel gaan we over de voordelen van productiepartners vinden in Europa!
Wat is het made in Europe label?
Europese producten kunnen een “Made in Europe” label krijgen om te laten zien dat het bepaalde sociale en milieu standaarden. Maar let op, een Made in Europe label betekent niet dat het volledige productieproces in Europa gebeurd is. Ook al heeft het de beste bedoelingen. Die hun fundatie vinden in deugdzaamheid, moraliteit en een zuiver bewustzijn, is dit helaas niet altijd het geval. Het kan daarom soms misleidend zijn omdat misschien niet hele productieproces hier in Europa gebeurd is. Het kan in verschillende stages van de productie in verschillende landen zijn, zolang het uiteindelijke product in Europa samengesteld is.
Een voorbeeld hiervan is bedrijven gebruik maken van een legale “loophole”. In 2009 heeft het nieuwsbedrijf, Reuters gevonden dat er fabrieken in Servië, Albanië, Bosnië en Macedonië kleding produceren wat verkocht is in het buitenland met labels van Made in Europe. Dit kon onder de regels die toen stonden. Arbeid is namelijk een stuk goedkoper in die landen en er zijn minder verantwoordelijkheden als het gaat om menselijke en arbeidsrechten. De EU heeft in 2015 de regels daarvoor aangepast.
In het kort, hoewel de gedachte achter het “made in Europe” label een goede fundatie en missie heeft richting een meer sociaal en milieubewuste productie. Is dit niet altijd het geval voor bescherming van het milieu of mensenrechten in alle productfasen.
Het is daarom belangrijk voor bedrijven om transparant te zijn in waar hun materialen vandaan komen. Laat zien waar het product geweest is tijdens het productieproces! Door het visueel maken van de verschillende stappen van het proces zullen potentiële consumenten een beter beeld krijgen over hoe jouw bedrijf werkt. Dit bevordert dan ook een meer loyaliteit onder klanten.
Snellere leveringstijden
Een probleem van het importeren vanuit Azië is natuurlijk de leveringstijden. Dit kan oplopen tot weken en soms langer dan een maand. Wanneer je een Europese partner vindt om jouw producten te produceren, zal dit probleem grotendeels vervallen! Een korte en snelle levertijd kan voor klanten de “make or break” zijn voor het bestellen bij jouw bedrijf.
Steeds meer zijn consumenten gewend geraakt aan het feit dat alles snel en gemakkelijk te bestellen is online. Daar komt natuurlijk bij dat ze het daarom ook zo snel mogelijk bezorgd willen hebben. Het is daarom een essentiële factor om mee te nemen voor e-commerce bedrijven die actief zijn in de sector van relatiegeschenken.
Daar komt ook nog bij dat het produceren in Europa, het versturen naar klanten een stuk makkelijker maakt. Niet alleen bespaar je op transportkosten. aar het probleem van leveringen die vastzitten bij de douane zal ook te vermijden zijn.
Help de lokale economie
Een andere factor is dat het mogelijk is om met Europese partners, jouw eigen lokale economie te helpen. Denk aan op grote schaal, als meer bedrijven hun producten hier in Europa laten produceren, zal dat op lange termijn een goede impact hebben op onze eigen economie. Door het creëren van banen, veiligere werkomstandigheden en meer aandacht voor milieuvriendelijke productie (doormiddel van hernieuwbare energiebronnen).
Denk er natuurlijk wel aan dat dit niet altijd realistisch is voor kleinere bedrijven met lagere budgetten omdat het inkopen van verschillende artikelen een stuk duurder kan zijn.
Wat hier ook bij komt is het feit dat er minder koersrisico´s zijn omdat Europese partners ook voornamelijk de euro gebruiken. Dit zorgt voor snellere en gemakkelijker onderhandelen met partners en snellere levertijden door verbeterde cashflow.
Milieuvriendelijker
Een groot voordeel is dat het een stuk duurzamer is om dichtbij huis te produceren, van verkorte en lagere transportkosten dat leidt tot een verlaagde footprint! Daarnaast zijn er geen invoerrechten voor goederen in de Europese Unie. Dat is een belangrijke eigenschap en een groot voordeel van het circuleren van goederen in de Europese unie.
Bovendien is er natuurlijk de corona crisis die een grote impact heeft gehad op de wereldwijde transportkosten, die flink gestegen zijn. Dit maakt het daarom ook interessant om partners dichterbij huis te zoeken.
Daarnaast promoot de label “made in Europe” ook de acties van de Europese Unie om duurzame producten de norm te maken in de EU. Dit wordt bevorderd door circulaire bedrijfsmodellen (lees ons artikel over circulaire economie) en de rol van consumenten bij de transitie naar een groene wereld. De Europese commissie heeft in 2022 nieuwe regels voorgesteld om zo veel mogelijke fysieke goederen op de Europese markt, gedurende hun complete levenscyclus milieuvriendelijker, meer energie-efficiënt en circulair te maken.
Dit valt onder de nieuwe voorstellen onder de label Green Deal, om Europa minder afhankelijk te maken op het gebied van importeren en hulpbronnen van buitenaf.
Niet te vergeten is het feit dat productie in Europa gemakkelijker te volgen is. Het is gemakkelijker om te achterhalen waar de producten en hun materialen vandaan komen. Dit is een stuk lastiger te doen wanneer het gaat om producten geïmporteerd vanuit het oosten. Dit helpt natuurlijk ook bij het verkorten van de aanleverroutes waardoor de schadelijke stoffen minder uitgestoten worden.
De Europese Unie
In landen die deel zijn van de 27 lidstaten van de Europese Unie, zijn er verschillende voordelen die zeker genoemd moeten worden om “made in Europe” te promoten. Neem bijvoorbeeld het feit dat er grote keuze is aan partners en leveranciers, die het beste aan jouw behoeften voldoen, zonder rekening te hoeven houden met waar in Europa zij vandaan komen. Dit is vooral interessant voor de inkoopafdelingen van bedrijven. Omdat Europese leveranciers namelijk garant moeten staan voor werkomstandigheden en kwaliteit van producten. Voor hen geldt namelijk de “product compliance” regelgeving. Deze regelgeving en beleidslijnen zijn voor alle bedrijven in EU hetzelfde.
Wil je meer weten over deze duurzaamheid en klimaatdoelstellingen. Dit valt onder het concept van de Europese Green deal. Waar de commissie een pakket heeft voorgesteld aan regels en beleiden om duurzame producten de norm te maken in Europa.
Producten made in Europe
Deze genoemde voordelen gepaard met meer transparantie, gemakkelijker controle van prijs-kwaliteitverhoudingen en natuurlijk zekerheid over levering binnen een redelijk korte termijn maken een goed argument om na te denken over “made in Europe”.
Bij Giftcampaign hebben wij een diverse producten die onder de label “made in Europe vallen! Van handdoeken tot bidons, van Tritan lunchboxes tot non woven tasjes.
Hierbij een aantal suggesties van “made in Europe” producten te vinden in ons assortiment:
- De MIYO lunchbox
- Notitieboekje Grass Paper I A5 I Strepen
- Drinkfles HydroFlex™ 500ml
- Katoenen Handdoek Pareo
Natuurlijk zijn er nog velen andere te vinden in onze catalogus! Heb jij ervaring met het “made in Europe” label? Ben jij deel van een bedrijf dat graag de gehele productie in Europa wil zien? Neem deze bovengenoemde factoren mee in het vinden van de juiste, transparante partners om een stap te zetten naar een betere en groenere productie.