Naarmate het einde van het jaar nadert, verschijnt er een veel voorkomend evenement in bedrijven: Hoe organiseer je een kerstdiner? Dit wordt over het algemeen natuurlijk rondom Kerstmis gevierd. Afhangend van de beschikbaarheid van iedereen.
Een kerstdiner is een perfect moment om de bond met jouw collegas te versterken. Daarnaast is het een passend moment voor bedrijven om hun medewerkers te bedanken voor een goed jaar. Als het evenement echter goed in elkaar gezet is, kan het een aangename gebeurtenis zijn om een zeer positief deel uit te putten. Daarom gaan we vandaag door alle stappen heen om een goed kerst diner te organiseren.
Waarom een bedrijfs(kerst)diner
Alvorens te beginnen met het meer administratieve gedeelte. Het is belangrijk om te bepalen waarom het belangrijk is om een kerstdiner te organiseren. De belangrijkste redenen zijn als volgt:
· Versterk persoonlijke relaties: in het algemeen is het op de werkplek vaak lastiger om over andere zaken dan werk te praten. Tijdens de lunch is hier vaak wel tijd voor! Eetmomenten zoals ontbijt, lunch en diner brengen altijd mensen samen. Daarom is een event zoals een kerstdiner een mooi moment om persoonlijke relaties van werknemers onder elkaar te versterken.
· Hulp bij het loskoppelen van de werkomgeving: Samen met het bovenstaande. In veel bedrijven zijn er afterworks en andere activiteiten die de teamsfeer helpen bevorderen. Voor andere bedrijven is het eindejaarsdiner wellicht de enige gelegenheid om elkaar in een andere omgeving dan op het werk te zien. Daarom is het zeker de moeite waard om het te organiseren.
· Verbeter de verbinding tussen afdelingen: In middelgrote of grote bedrijven, waar er een duidelijke scheiding is tussen afdelingen, zijn er veel mensen die niet met elkaar omgaan. Omdat er meestal geen reden is om een gesprek te voeren op het gebied van werk. De lunchpauze is misschien de enige gelegenheid om collega’s te spreken met wie je niet samenwerkt. Daarnaast komt het voor dat, ook als je in hetzelfde bedrijf werkt, verschillende afdelingen tegenstrijdige belangen kunnen hebben bij bepaalde zaken en dit voor frictie kan zorgen. Daarom is zo’n kerstdiner super om iedereen samen te brengen!
· Bevordering van basisbehoefte, deel zijn het team: Vooral perfect voor nieuwe medewerkers. Een nieuw bedrijf instappen is niet altijd gemakkelijk. Deze activiteit kan helpen om deze overgang sneller en gemakkelijker te laten verlopen. Om collega’s buiten de werkomgeving te kunnen ontmoeten.
Onze tips voor het organiseren van een diner
1- Forwards is the key: Wacht niet tot het laatste moment om een plaats te reserveren. Houd er rekening mee dat veel bedrijven dezelfde behoefte hebben als u. Hoe langer u wacht, hoe kleiner de kans dat u de plek of restaurant vindt die aan uw behoeften voldoet. Om deze reden is het aangeraden om in november te beginnen. Raadpleeg de gewilde evenementplekken en maak in dezelfde tijd de bijbehorende reservering.
2- Kies de datum volgens de beschikbaarheid van het team: Gebruik een datumplanner. In onze hybrid werkomgeving willen velen tijdens de decembermaand thuiswerken om met familie te zijn. Aan de andere kant zullen er werknemers zijn met bepaalde behoeften en vakantieplannen. Zij zullen niet veel beschikbaarheid in hun agenda hebben.
De meest effectieve manier om een datum te prikken is bijvoorbeeld via een google forms formulier of een datumprikker. Hiermee is het mogelijk om een datum vast te stellen waar de meesten beschikbaar zijn. Zo wordt de boodschap door iedereen gezien en wordt de informatie efficiënt verzameld.
3- De locatie is van uiterst belang: Is het alleen een diner of diner en een feest? Probeer een locatie te kiezen die goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Zo ontstaan er geen problemen om het te bereiken. Vervolgens zul je moeten kiezen of je alleen wilt dineren of later een feest wilt geven. In het geval dat het laatste het geval is, zijn er restaurants die afterparty’s aanbieden. Als dit niet het geval is, beslis dan van tevoren waar het feest wordt gehouden, anders kan het frustrerend zijn om tegelijkertijd beslissingen te nemen.
Een ander aspect waar u rekening mee moet houden is of u toch liever een stem uitbrengt tussen meerdere locaties of u het juist als een verrassing wilt laten.
Effectieve communicatie is key!
4- Geef gevarieerde opties qua menu: Veganisme en flexitarisme groeien sterk! Hetzij door een verandering in waarden of door voedingsbehoeften. Met deze factor moet rekening gehouden zijn bij het kiezen van het menu. Idealiter heeft het restaurant verschillende opties (waarvan één veganistisch). Zo heeft iedereen een optie om te kiezen wat bij hen past.
5- Is het nodig om de stoelen te organiseren?: Een optioneel punt dat zorgvuldig moet worden overwogen. Waarschijnlijk wilt u de stoelen op een vaste manier verdelen. Op deze manier kun je collega’s naast elkaar plaatsen die normaal niet elkaar persoonlijk kennen. Zo kun je nieuwe persoonlijke relaties bevorderen. Als dit niet het idee is, vermijd dan het scheiden van vrienden, want dat kan frustrerend zijn.
Over het algemeen is het de meest voorkomende om iedereen te laten kiezen waar ze willen zitten en omdat het tafels zijn voor grote groepen, zal de mogelijkheid voor nauwere banden organisch worden gecreëerd.
6- Communiceer alle details: Plaats, dag, datum en menu zijn al gekozen en daarom is het tijd om het officieel te communiceren. Er moeten weliswaar meerdere beslissingen worden genomen. Maar laat deze niet ver uit elkaar liggen. Effectieve communicatie, ver genoeg van te voren met reguliere updates zal het beste werken. Via E-mail zal voor veel bedrijven het beste werken.
7- Bespreek het met de medewerkers: Vooral als het jaar ten einde loopt, kan dit een goede gelegenheid zijn om het team te bedanken. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor geschenken personeel, als attent bedankje.
En tot zover onze post over het organiseren van een bedrijfsdiner. We hopen dat deze inhoud nuttig voor u zal zijn. Als er missende aspecten zijn, aarzel dan niet om uw opmerkingen achter te laten.