Waar kleuren voor staan en hoe ze werken.. Kleuren beïnvloeden ons. Maar we associëren ook onvermijdelijk verschillende emoties met kleuren: rood symboliseert liefde, groen staat voor hoop en blauw voor loyaliteit. Cultureel hebben kleuren belangrijke betekenissen die afhankelijk van de cultuur anders worden gevormd. Wit is in Europa de klassieke kleur voor onschuld en zuiverheid en is de kleur van de bruid op een bruiloft. Al in het oude Egypte en Rome droegen priesteressen wit om zuiverheid aan te duiden. Wit is ook een belangrijke kleur in bijna alle wereldreligies en symboliseert onschuld, een nieuw begin en nabijheid tot God.
Bij veel religieuze rituelen dragen de geestelijken wit. Zwart daarentegen drukt verdriet uit. Bij een begrafenis zijn de meeste rouwenden in het zwart gekleed. Anders in China, Korea of andere Aziatische landen. Hier staat de kleur wit voor dood en rouw en symboliseert ook reïncarnatie. En in Afrika is zwart een van de mooiste kleuren, omdat zwarte aarde daar het vruchtbaarst is.
Kleuren en hun betekenis
Het blijkt dat kleuren en hun betekenis cultureel bepaald zijn. Dit is een belangrijke bevinding, vooral voor de reclame-industrie. Want een logo in geel heeft als voordeel dat het de lichtste kleur is die het menselijk oog het eerst waarneemt en geassocieerd is met zachtheid in Europa en Noord-Amerika. Geel staat ook voor goud en rijkdom. In China symboliseert de kleur het koningschap, in India, liefde, in het Westen staat rood voor liefde en passie. In Zuid-Afrika daarentegen wordt de kleur gebruikt bij begrafenissen.
De kleurkeuze voor reclame, logo en alle naar buiten zichtbare bedrijfssymbolen is altijd een kwestie van waar en in welke landen deze worden waargenomen. Het voorbeeld van de Inuit, die in het noordpoolgebied wonen en naar verluidt 17 verschillende woorden voor wit hebben, laat zien dat de perceptie van kleur cultureel bepaald is. De omgeving bepaalt voor een groot deel hoe we kleuren waarnemen en verwerken. Dit vloeit over in de culturele context. Kleuren symboliseren niet alleen verschillende culturele waarden, maar kleuren hebben ook verschillende effecten op ons.
Het effect van de kleuren in één oogopslag
Kleuren, ze kunnen zowel positieve als negatieve gevoelens oproepen. De meeste bedrijven hebben hun gehele design afgestemd op één of een beperkt aantal kleuren. Wilt u uw logo op een promotieartikel laten bedrukken maar twijfelt u nog over de kleur, dan laten we u hier graag kennismaken met de belangrijkste kleuren en hun effect. Daarbij verwijzen we naar bevindingen uit de psychologie, die het effect van rood, geel of groen op onze stemming onderzoekt. We hebben het hier over onze westerse cultuur
Farbpsychologie
Kleurenpsychologie onderzoekt of en hoe kleuren de gevoelens, gedachten en het gedrag van mensen kunnen beïnvloeden. De perceptie van kleuren is ook belangrijk in termen van evolutionaire biologie omdat ze onze voorouders waarschuwden voor gevaren en zo voor overleving zorgden. Daarom hebben kleuren een belangrijke betekenis gekregen voor de ontwikkeling van mensen en worden ze cultureel weerspiegeld. Hier is een klein fragment van de meest populaire kleuren.
Rood staat voor liefde, maar is ook een signaalkleur
“Rood als liefde”, “blozen” van schaamte, “iemand de rode kaart laten zien” om te zeggen genoeg is genoeg – er zijn veel uitdrukkingen die we elke dag gebruiken die de betekenis en impact van rood weerspiegelen. Het is een warme kleur, maar ook een signaalkleur. Het rode stoplicht zegt dat we moeten stoppen. In het verkeer is het stopbord rood en veel verbodsborden bevatten deze kleur. Maar rood staat ook voor leven, kracht en is de kleur van het hart. De kleur kan heel activerend zijn. Rood zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de massa.
Je moet echter ook voorzichtig zijn en heel subtiel zijn met de tint, want rood kan ook geassocieerd zijn met gevaar, woede en agressie. Maar op een beurs zijn rode mokken bedrukt met een logo zeker promotionele artikelen die de aandacht trekken en zeker gewaardeerd worden als relatiegeschenken. Want een rode beker geeft kleur aan het soms grijze alledaagse kantoorleven.
Oranje staat voor vrolijkheid
De kleur oranje, is een gemengde kleur van rood en geel en heeft een zeer positief effect. De kleur is warm, straalt licht en warmte uit. Oranje verheldert de stemming, stimuleert en drukt ook geluk uit. De kleur symboliseert vertrouwen. Vooral bedrijven die met hun bedrijfsimago vertrouwen willen uitstralen, zouden deze kleur moeten gebruiken. Maar het staat ook voor avontuur en het nemen van risico’s en inspireert meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid.
Oranje tinten hebben een stemmingsverhogend effect op mensen. Oranje tinten kunnen een positief effect hebben, zeker in een eentonige werkomgeving waar medewerkers meer eentonig werk moeten doen. Relatiegeschenken in oranje, zoals bedrukte sleutelhangers om om de nek te dragen met de toegangskaart voor op kantoor, kunnen al hetzelfde effect hebben als een kopje koffie om de dag goed te kunnen starten.
Geel staat voor warmte en positiviteit
Geel als de zon, “het geel van het ei” – met de lichtste basiskleur komen veel positieve gedachten naar voren. De kleur symboliseert niet alleen licht, warmte en positiviteit, het raakt ons ook als zodanig. Het drukt geluk, vrolijkheid en plezier uit. Geel is een kleur die gebruikt is om een fijne sfeer en een goed gevoel te beschrijven.
Gele omgevingen hebben dus een productief effect op mensen. Geel wordt als ontspannen ervaren. Promotiematerialen in geel stralen optimisme uit. Ze hebben positieve effecten op de ontvanger, maar symboliseren ook vrolijkheid en geven deze gevoelens door aan de ontvanger. Heeft u een jubileum te vieren of wilt u een nieuw, innovatief product op de markt brengen waarmee u uw doelgroep wilt inspireren, dan is geel een bijzonder goede kleur voor uw promotieartikelen.
Groen, een kleur die ontspanning uitstraalt
Groen wordt vaak geassocieerd met de natuur, groenten en gras, maar de kleur drukt ook geluk, hoop en tevredenheid uit. De kleur heeft een bijzonder ontspannend, harmonieus effect op het menselijk oog en wordt met positieve gevoelens waargenomen. Groen staat ook voor frisheid en vitaliteit. Als u een startend bedrijf bent en helemaal nieuw op de markt, kunnen groen getinte promotionele artikelen zoals lichtgroene waterflessen met logo of donkergroene laptoptassen een goede weggever zijn om uw aandacht te trekken. Een positieve herrinering voor klanten en partners. Ook als je duurzame producten verkoopt of om een duurzaam imago uit testralen, kan groen ook een ideale kleur zijn om deze waarden te symboliseren.
Blauw, een kalmerende kleur
“Zo blauw als de lucht”, er zijn veel idiomen met de kleur. Het heeft veel verschillende tinten en drukt zo verschillende emoties uit. Het heeft een rustgevend effect en heeft een ontspannend effect op onze gevoelens. De kleur wordt geassocieerd met de lucht en de uitgestrektheid van de zee en heeft daardoor een rustgevend effect. Concentratie kan ook worden bevorderd met blauw.
Blauw is ook de lievelingskleur van velen. Bent u een bedrijf met een lange traditie en heeft u al een grote, trouwe klantenkring, dan zijn merchandising of relatiegeschenken in verschillende tinten blauw bijzonder geschikt. De blauwe pennen, koningsblauwe bedrukte T-shirts of hemelsblauwe draagtassen symboliseren jouw beleving en de loyaliteit die klanten je kunnen tonen.
De invloed van kleur
Kleuren beïnvloeden onze stemming. Zelfs in de gezondheidswetenschap is het een onderwerp wat steeds weer naar voren komt. Maar ze symboliseren ook waarden en eigenschappen. Als u op zoek bent naar een promotieartikel dat u graag wilt laten bedrukken met uw logo, bent u wellicht qua kleur gebonden aan uw huisstijl. En de gegeven kleuren.Denk aan hoe je gezien wilt worden als bedrijf. Wilt u graag in het middelpunt van de belangstelling staan op een eenmalig evenement? Wilt u gezien worden als een bijzonder betrouwbaar bedrijf? Dan is blauw misschien wel de juiste kleur voor jou. Als je het niet eens kunt worden over een kleur, gebruik dan klassiek wit of zwart als basiskleur om je logo op te drukken. Deze kleuren zijn tijdloos, klassiek en geven het reclamemateriaal een bijzonder elegante touch.
Wat is jouw ervaring met het kiezen van kleuren voor jouw bedrijf of op promotieartikelen? Heb je een favoriete kleur? Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen! Deel ze in de opmerkingen hieronder.