Tegenwoordig communiceert een bedrijf in alles wat het doet, direct maar ook indirect. Corporate merchandising is een indirecte marketingtool om met uw klanten te communiceren. Gepersonaliseerde papieren tassen bedrukken zijn een goed voorbeeld hiervan. Daarnaast ook om de kennis & zichtbaarheid van uw merk te vergroten. Promotionele gadgets zijn een grote hulp als het gaat om het opbouwen van een merk imago.
Met dit blogartikel willen we graag focussen op een van de meest populaire en gebruikte relatiegeschenken: Boodschappentassen. Om specifieker te zijn, de papieren boodschappentassen die voornamelijk door winkels in gebruik zijn. Simpele accessoires zoals bedrukte papieren tassen beïnvloeden de normen en waarden die een bedrijf wil uitstralen. De keuze voor gepersonaliseerde papieren boodschappentassen brengt verschillende voordelen met zich mee. Zowel vanuit een marketing standpunt als vanuit een duurzaamheidsstandpunt.
Geschiedenis van papieren tassen
De papieren tassen zijn in 1852 uitgevonden door Francis Wolle, met een V-vormige bodem en ideaal voor boodschappen. Door de jaren heen zijn ze verschillende transformaties ondergaan om het geleidelijk beter te maken. In 1873 kregen de tassen een vierkante of platte bodem. Op deze manier zijn ze minder kwetsbar, ruimer en konden ze rechtop staan.
Stilwell, 10 jaar later, voorzag de papieren tassen van zijvouwen om ze nog praktischer te maken. Maar het echte keerpunt kwam in 1912, door Walter Deubener, die een paar handvatten toevoegde en ze transformeerde in de klassieke papieren tassen die we allemaal kennen. De introductie van de handvatten maakt niet alleen het transport makkelijker, maar versterkte de papieren zakken zodanig dat ze tot vijfendertig kilo aan goederen konden dragen.
Op technisch en functioneel niveau zijn papieren tassen een aantal andere transformaties ondergaan. Wat de tassen steeds steviger, ruimer en vooral economisch heeft gemaakt. Het is echter in de jaren zestig dat papieren tassen vanuit ons oogpunt de belangrijkste rol spelen. Dat is wanneer de focus is gelegd op het visuele aspect van de tassen. Ze zijn verfraaid met logo- en kleurenprints, waardoor elk model uniek en verschillend is. Artiesten zoals Andy Warhol en Roy Lichtenstein hebben papieren tassen verwerkt met hun kunst. In 1978 vond in New York de eerste kunsttentoonstelling plaats waar meer dan honderd boodschappentassen werden tentoongesteld. Zo begonnen gepersonaliseerde papieren enveloppen een echt communicatiemiddel te worden, een reclamemiddel voor bedrijven.
De voordelen van papieren boodschappentassen
Er is geen twijfel dat papieren boodschappentassen tegenwoordig steeds meer een noodzaak zijn. Voor sommige bedrijven is het gebruik van papieren tassen vanzelfsprekend. Denk aan bakkerijen of groente en fruitwinkels. Daarnaast is het te vinden in kledingwinkels en elektronicawinkels, wat aantoont dat het erg veelzijdig en functioneel is.
Kraftpapier is een materiaal wat populair is doordat het een grote weerstand heeft tegen tractie en scheuren, daarnaast is het geschikt voor contact met voedsel en bestand tegen vocht. Het is dan ook geen toeval dat fastfoodketens en restaurants het in gebruik nemen voor afhaalmaaltijden.
Enerzijds helpen boodschappentassen om boodschappen te vervoeren op een praktische manier. Aan de andere kant zijn ze een goed reclamemiddel voor bedrijven om een logo te bedrukken. Uitstekend als hulpmiddel om indruk te maken op klanten en het merkimago te versterken. Een logo bedrukt op de papieren tassen geeft namelijk goede zichtbaarheid voor een bedrijf.
Telkens wanneer mensen uw winkel uitlopen met de tas in de hand, zal uw logo te zien zijn voor alle mensen die ze thuis tegenkomen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het een herbruikbaar product is en na het eerste gebruik niet zal worden weggegooid, maar opnieuw zal worden gebruikt. Wat natuurlijk ook helpt om voor papieren tassen te gaan is dat ze in grote hoeveelheden aan te kopen zijn tegen extreem goedkope prijzen.
Zijn papieren tassen duurzaam?
Niet alleen zijn papieren tassen herbruikbaar, maar in meerdere opzichten ook een groen product.
- Papier absorbeert koolstofdioxxide, zo is productie ervan gecontroleerd en duurzaam beheerd.
- Papieren tassen hebben een lage milieu-impact. In onze catalogus met gepersonaliseerde gadgets vindt u zelfs verschillende producten, gemaakt van papier, met FSC-certificering. Papierproducerende bedrijven zijn namelijk veroplicht om voortduren bomen te herplanten.
- Papieren tassen zijn 100% recyclebaar: als ze op de juiste manier worden weggegooid.
- De papieren tassen zijn meerdere keren herbruikbaar. Bij gelegenheden zoals winkelen, om te herbruiken voor boodschappen en andere gelegenheden waarbij spullen vervoerd moeten worden.
Ter conclusie, het gebruik van papieren tassen biedt een aantal voordelen:
- Economisch en herbruikbaar
- Duurzaam
- Merkimago verbreden door grote zichtbaarheid
- Verkrijgbaar in diverse modellen voor verschillende gelegenheden.
Kiezen voor gepersonaliseerde papieren tassen is zowel vanuit een marketing en economisch standpunt erg praktisch. Kiezen voor duurzame materialen is een goede manier om de reputatie van uw merk te vergroten. Dit aspect mag niet worden onderschat omdat mensen steeds meer bewust zijn van milieukwesties. Al met al is het een perfecte marketingtool voor bedrijven die zichzelf willen promoten.