Ecologie neemt een zeer prominente plaats in in onze samenleving. Daarom is het groeiende belang van duurzaamheid een topic dat steeds vaker naar voren komt. Op televisie, in de kranten, op de radio en op het internet. Advertenties drijven steeds meer naar het collectieve ontwaken over milieukwesties. We zijn geconfronteerd met een nieuwe manier om propaganda te benaderen. Bovendien trekken etnische campagnes steeds meer klanten en medewerkers aan. Daarom is de vraag: Kan marketing zich aanpassen aan deze uitdaging? Welke milieuvriendelijke oplossingen kunnen we kiezen? Wij vertellen het je!
De rol van reclame in de ecologische transitie
Tegenwoordig zijn er veel ecologische, geografische en gezondheidsredenen om de milieucrisis te bestrijden. En dit criterium is essentieel geworden voor consumenten. Daarom zijn we getuige geweest van de opkomst van nieuwe initiatieven en communicatiecampagnes op basis van MVO-strategieën (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).
Consumenten eisen steeds meer van bedrijven en een basiscriterium voor veel mensen is dat het merk ecologisch verantwoord is. Om deze reden streven velen er niet alleen naar om groenere processen te integreren, maar ook om hun nieuwe waarden door te geven aan hun doelgroep. Neem bijvoorbeeld Heineken die in de laatste jaren steeds meer kijkt naar duurzame concepten zoals hieronder te zien is
Zoals te zien in dit voorbeeld, is er een steeds serieuzere integratie van duurzamere praktijken. Desondanks moet men voorzichtig zijn met entiteiten die Greenwashing uitvoeren. Dat wil zeggen, communicatie om een groen imago the bouwen. Maar daar in de realiteit niets aan doen.
Wat is verantwoord communiceren?
Uw communicatiestrategie aanpassen aan de ecologische transitie is geen mode- of merk kwestie, maar een reële noodzaak. Daarom is er verantwoorde communicatie ontwikkeld. Het doel van deze reclame is vooral om sociale en milieuaspecten te benadrukken. Bij deze benadering is nagedacht over de positionering van het product, niet alleen om de voordelen ervan te communiceren, maar ook om een boodschap over het milieu te lanceren om een sociale impact te creëren.
Deze nieuwe focus op communicatie is ontstaan als gevolg van de verschillende crises (klimaat, demografisch en sociaal). Daarom verwachten gebruikers veel van bedrijven bij deze transformatie. Het is aan deze entiteiten om rekening te houden met deze mentaliteitsverandering om verantwoordelijk te zijn en de gepaste campagnes te lanceren.
Wat zijn de voordelen?
Merkimago verbeteren
Het hebben van waarden gebaseerd op ethiek en verantwoordelijkheid zal dienen om een beter imago over te brengen. Door maatschappelijke betrokkenheid te tonen, genereer je meer zichtbaarheid en bouw je een beter gewaardeerde identiteit op in de ogen van het publiek.
Betere discussies met consumenten
Het verminderen van de milieu-impact kan niet alleen winstgevend zijn, maar ook heel gezond voor de communicatie met klanten. Het merk zal meer bekendheid, geloofwaardigheid en een betere dialoog met de consument hebben.
Loyaliteit
Voldoen aan de verwachtingen met betrekking tot deze waarden kan zorgen voor een klantloyaliteit. Het gaat niet alleen om het aanbieden van een goed product of dienst, maar ook om een stap verder gaan dan verwacht! Dat is was mensen zullen waarderen.
Milieuvriendelijke communicatie-ideeën
Duurzame promotiearikelen
De relatiegeschenkenindustrie is vaak gezien als een verspillende en slordige uitloper van reclame, die schadelijk is voor het milieu. Dit is echter niet het geval. Bovendien vindt deze markt zichzelf voortdurend opnieuw uit om steeds duurzamere relatiegeschenken aan te bieden die bruikbaar zijn in marketingcampagnes. Om maar een paar voorbeelden te noemen: Er zijn producten ontworpen met duurzame materialen, zoals bamboe pennen of rPET (recycled plastic) flessen, of aan de andere kant zijn er innovatieve items zoals notitieboekjes met zaden, die aan het einde van hun levensduur letterlijk nieuw leven Creëren in de vorm van planten. Er zijn zelfs tassen en t-shirts van biologisch katoen of henneppetten.
Opzetten van een verantwoorde beïnvloedingsstrategie
Influencer-marketing
is voor veel bedrijven een van de favoriete marketingacties. Gebruikt om nieuwe doelgroepen te bereiken en snel met hen in contact te komen. Deze strategie brengt ook een risico met zich mee en dat is dat het imago van de persoon ten goede en ten kwade gekoppeld is aan dat van het merk. Om deze reden is het essentieel om iemand te hebben die jouw waarden deelt om een positieve impact te hebben. Daarnaast kan dit natuurlijk aanvullend zijn met acties op sociale netwerken die kunnen dienen om het bewustzijn van de consument te vergroten.
Bouw partnerships op en creëer een grote impact
Als u verantwoordelijkheid wilt nemen, kunt u een partnership aangaan met een bedrijf dat zich inzet voor duurzame ontwikkeling. Ontbossing is bijvoorbeeld een zeer zorgwekkend probleem voor de planeet. Daarom zijn er veel organisaties die het volgende systeem volgen: 1 actie (zoals een bestelling) = 1 geplante boom. Dit is heel eenvoudig te doen aangezien entiteiten als Ecologi bijvoorbeeld deze mogelijkheid bieden.
In conclusie, de rol van reclame kan in twijfel worden getrokken wanneer het wordt geassocieerd met milieukwesties, wat natuurlijk logisch is. Het kan echter een geweldige bondgenoot zijn in de strijd om voor de planeet te zorgen, omdat dit bovendien ondersteund is door een verandering in consumentencriteria met betrekking tot de waarden die ze van bedrijven eisen.
Om deze reden wordt het ten zeerste aanbevolen om te bekijken welke ethische waarden een merk heeft. Breng een verandering aan en geef dit door, omdat dit ook klanten en andere organisaties kan aanmoedigen om hetzelfde proces te doen. Natuurlijk moet je altijd voorkomen dat je in Greenwashing terechtkomt.
Wat is uw prespectief op “propeganda” en het belang ervan voor het milieu? U kunt onderaan uw opmerkingen achterlaten!