Als liefhebbers van alles wat ook maar met marketing en reclame te maken heeft en de merken die door de geschiedenis heen een indruk hebben achtergelaten. Is het tijd om te praten over een successverhaal met betrekking tot promotionele merchandising. McDonald’s is de populairste fastfoodketen ter wereld en was voor velen een inspiratie voor de restaurant industrie. Ontdek daarom samen met ons de geschiedenis van McDonald’s en het success van de McDonalds Happy Meal
Korte geschiedenis van McDonalds
Het begon allemaal met Ray Kroc, die milkshakemachines verkocht aan een klein restaurant. Dit was gevestigd in San Bernardino, Californi´´¨¨e, en was een van zijn beste klanten. Tijdens een bezoek aan dit kleine restaurant ontmoette hij de broers Dick en Mac McDonald, verbaasd over hoe efficiënt ze werkten. Hun Menu was eenvoudig: Hamburger, friet en drankjes, waardoor ze zich bij het serveren van eten konden concentreren op productkwaliteit en efficiëntie.
Kroc, een visionair, zag direct een uitstekende zakelijke kans en stelde voor dat de twee broers franchises met het McDonalds merk openden over het hele land. Na enige aarzeling van Dick en Mac werd Ray deel van het team en in 1955 werd het McDonald’s System Inc. opgericht. Lang verhaal kort, zes jaar later zou hij de exclusieve rechten op de naam McDonald’s kopen. Daar is alles begonnen en door de jaren heen uitgegroeid tot het massale merk dat inmiddels wereldwijd aanwezig en bekend is.
Bij McDonalds streven ze naar de principes van Ray Kroc, Kwaliteit, service netheid en waarde voor het individu. Het idee is om consumenten te bedienen met 1 doel voor ogen: hun volledige tevredenheid.
Aankomst in Nederland
Nederland krijgt zijn eerste McDonald’s restaurant in 1971, in Zaandam. Dit is direct ook het eerste restaurant in Europa. Inmiddels zijn er meer dan 250 McDonald’s restaurants in Nederland. Het menu is overigens aangepast in de loop der jaren om te voldoen aan de wensen van de gasten. Daar kwam in 1986 ook de Happy Meal voor het eerst naar boven. Maar de formule is steeds hetzelfde gebleven: een vriendelijke en snelle bediening, een schoon restaurant, goede kwaliteit producten en natuurlijk een aantrekkelijke prijs.
Innovatie heeft bij McDonald’s door de jaren heen zeker niet stil gestaan. met implementaties van de eerste McDrive en de Happy Meal tot de ontwikkeling van onze vegetarische producten. Ook de Table Serivce, McCafé en McDelivery zijn voorbeelden van innovatie bij McDonald’s.
Het success van merchandising
Wie wordt er nu niet graag verrast met een cadeau? De vreugde die een verrassing kan brengen is iets wat McDonald’s merchandising op heeft ingespeeld. De komst van de Happy Meal veroverde het kinderpubliek, maar ook de volwassenen die de kids vergezellen. (Een goed voorbeeld hiervan zijn relatiegeschenken, waar we het in een ander interessante blogartikel over hebben).
Tegenwoordig kennen we allemaal de beroemde rode Happy Meal box (wat in de loop der jaren van ontwerp is veranderd). De spanning tot het moment wanneer de rode box zich opent en het kind kan ontdekken welk speelgoed er is meegegeven. Dit zal altijd een magisch moment voor een kind zijn.
Onder de verschillende mogelijkheden die het kindermenu van de fastfoodketen vergezellen. Er zijn figuren van filmsterren, kleine spelletjes, filmpromoties, puzzels en meer! De kids zijn er dol op en de volwassenen zien graag dat hun kinderen blij zijn.
Deze campagnes met speelgoed zijn erg belangrijk voor het merk van McDonald’s. Dit komt omdat ze uiteindelijk een binding vormen tussen het bedrijf en de consument. Evenzo is het niet alleen gericht op kinderen maar ook om volwassenen aan te trekken. Het bewijs hiervan waren de campagnes die ze uitvoerden met Coca-Cola brillen en Monopoly.
Het aanbieden van reclamegeschenken is een uitstekenede strategie. om een bedrijf te promoten en klantenloyaliteit op te bouwen door de jaren heen.
McDonald’s gebruikt dit al jaren. Het success hiervan is te duidelijk te merken, wereldwijd wordt al jaren de Happy Meal aageboden.
Voor ieder die eigenaar is van een bedrijf, of in de marketing werkt, raden wij aan om een voorbeeld te nemen aan McDonalds. Vindt en vorm uw eigen originele idee. Hoe kan uw bedrijf waarde toevoegen en geven aan de consument om klantenbinding te versterken? Misschien kunnen wij u helpen met het aanschaffen van reclamegeschenken!
Vertel ons in de comments hoe jij dit zou aanpakken! We zijn benieuwd naar alle creatieve ideeën.