Alle bedrijven en organisaties willen hun budget maximaal optimaliseren om zo effectief en goedkoop mogelijk te kunnen adverteren. Dit is natuurlijk essentieel voor de groei en het bekendmaken van een merk of product. Gelukkig zijn er verschillende vormen van goedkope manieren van adverteren zodat ook jij, als nieuw en onbekend merk, kans kunt maken naast de grote bedrijven.
Kleinere bedrijven en merken hebben keuze uit verschillende vormen van goedkoop adverteren aan hun doelgroep zonder een grote investering te hoeven doen. In dit artikel gaan we enkele tips bespreken om deze communicatie beter te kunnen focussen naar de gewenste doelgroep en zullen we enkele specifieke methodes toelichten die een lagere advertentie prijs met zich mee brengen.
Tips voor betere reclame:
1- Goede segmentatie van de doelgroep: Dit houdt in dat je precies moet identificeren naar wie je de campagne wil richten. Denk niet aan “hoe meer hoe beter”, deze uitdrukking is simpelweg niet geldig in marketing omdat er zoveel diverse consumentenprofielen zijn met verschillende kenmerken. Het is belangrijk om in te zien dat er hoogstwaarschijnlijk verschillende soorten gebruikers in uw bedrijf zijn die geen gemeenschappelijke kenmerken hebben. Daarom is het essentieel om het meest passende profiel te identificeren om daarop te kunnen focussen. Als je meerdere promotieactie wilt uitvoeren is het ook een goed idee om voor elk van de doelgroepen informatie te hebben en je daar aan te passen. Op deze manier pak je de juiste doelgroep voor de gewenste promotie.
2– Gok niet op alleen een enkele grote campagne: Het kan misschien verleidelijk zijn om te denken dat een grote campagne het meest effectief is, hoe meer de investering, hoe meer je verdient. Maar met wat hierboven vermeld is, kan het een beter idee zijn om meerdere kleinere campagnes op te richten speciaal gefocust op de verschillende profielen in de gewenste doelgroep. Op deze manier, met verschillende variaties, is het mogelijk om uit te vinden hoe de hele doelgroep in elkaar zit en wat het beste werkt. Zo vindt je het de volgende keer gemakkelijker om een meer optimaal resultaat te bereiken.
3- Zoek & Vergelijk: Voordat u begint met het plannen en ontwikkelen van advertenties is het belangrijk om een analyse te doen. Zoek naar voorbeelden van vergelijkbare campagnes. Zeer waarschijnlijk zullen de gegevens over de impact niet publiek zijn. Maar het geeft een beeld/overzicht over hoe het publiek gereageerd heeft op een campagne.
4-Consulteer met een expert: Als deze mogelijkheid beschikbaar is, is het zeker aangeraden om een marketingbureau of industrie expert te raadplegen. Iemand die met een vers perspectief advies kan geven. Met deze nieuwe informatie is het makkelijker om in te zien hoe de communicatieve acties aangestuurd moeten worden. Het kan ook een waardevol overzicht geven over de trends en ontwikkelingen in de markt waar je met de campagne op kunt inspelen.
Goedkope vormen van adverteren:
Lokale advertenties
Een ideale manier voor bedrijven die in een bepaalde gemeente gevestigd zijn. Ondanks de interconnectiviteit die het internet biedt, zit er ook veel potentieel in lokale acties. Een bedrijf uit een bepaalde stad, of het nu zijn diensten aan de hele provincie of alleen lokaal kan aanbieden. Voor hen is het een goede optie om zich bekend te maken onder de gemeenschap. Dat is veel goedkoper dan grote campagnes te lancereren gefocust op een heel land. Denk aan lokale radiostations, lokale geschreven media, kranten. Dit zijn kleinere lokale entiteiten waar het makkelijker is om goedkope advertenties te plaatsen. Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met het feit dat de gekozen optie ook prijsvariaties met zich mee kan brengen. Afhankelijk of je kiest om in een kleine sectie van bijvoorbeeld een tijdschrift te verschijnen, of op de omslag.
Inbound Content
Actief zijn op blogs en social media netwerken is tegenwoordig erg populair. Om op elk platform een account te openen alleen omdat het een trend is, zou niet de focus moeten zijn. Het is belangrijker om eerst op onderzoek te gaan, vindt uit waar je als bedrijf waarde toevoegd aan de doelgroep. Als dat duidelijk is geworden, dan is inbound content een waardevolle optie.
Inbound content, wat is dat? Alles wat dient om gebruikers op een natuurlijke manier aan te trekken. Dat wil zeggen dat ze ons vinden in plaats van hun activiteit te onderbreken. Om op deze manier zichtbaar te zijn, moeten we nadenken over elke behoefte die potentiële klanten kunnen hebben. Niet alleen aan producten, maar ook aan informatie). Daarnaast de oplossing bieden op die plaatsen waar we al aanwezig zijn. Bijvoorbeeld, als een cosmetica merk, is het een goed idee om huidverzorgingstips, deskundige antwoorden of bepalende factoren voor het kiezen van het juiste product te publiceren. Op deze manier kan een potentiele klant ons vinden op een meer natuurlijke manier vergeleken met sponsor content.
Als je daarnaast nog speelruimte overhebt, is het een mogelijkheid om gespecialiseerde externe content writers in te huren die waardevolle content kunnen aanleveren. Hier zijn enkele voorbeelden van inbound content die van toepassing kunnen zijn voor uw strategie.
Reclame geschenken
Is promotionele merschandising een vorm van goedkope reclame? Jazeker! Uiteraard denken we direct aan massale evenementen waar duizenden artikelen weggegeven of verkocht worden. Gelukkig zijn er opties voor alle budgetten.
Pennen, sleutelhangers, tassen, armbanden, mokken en zelfs t-shirts zijn opties die tegen een lage prijs en in kleinere hoeveelheden beschikbaar zijn. Zo is het mogelijk om op een specifieke doelgroep te richten. Door deze items te gebruiken of te dragen, wordt er dan gratis promotie gemaakt !
Evenzo nodigen we u uit om onze originele cadeau-ideeën om klantenbinding op te bouwen te bekijken.
Giveaways
Naast het bovenstaande (als hiervoor gepersonaliseerde merchandising wordt gebruikt), is een zeer populaire manier om het merk op sociale netwerken bekend te maken, het houden van loterijen. Als je producten hebt om weg te geven die door het publiek worden gewaardeerd, zal het voor hen gemakkelijk zijn, zelfs als hun enige interesse is om het item te krijgen, de activiteit van het bedrijf te volgen wat extra traffic en aankopen kan opleveren.
Mond tot mond reclame
De meest “goedkope” en effectieve vorm van reclame. Maar ook een van de lastigste om te verkrijgen, is mond tot mond reclame. Hoe vaak hebben we besloten om naar een restaurant te gaan omdat een vriend het ons heeft aanbevolen? Als je een goed product en goede service aanbiedt, zal de klant ons waarschijnlijk aanbevelen. Dit doet hij/zij bij vrienden en familie die mogelijk geïnteresseerd zijn. Dat is wat bekend staat als mond-tot-mondreclame. In principe is hier geen investering voor nodig omdat dit organisch te werk gaat via tevreden klanten!
Dit waren onze aanbevelingen over manieren om relatief goedkoop reclame te maken. Het belangrijkste om te onthouden is dat, ongeacht welke methode uiteindelijk gekozen is. Dat je de doelgroep goed kent om direct een goede impact te kunnen maken. Als er een methode gekozen is, raden we u natuurlijk aan om onze catalogus met reclamemateriaal bedrukken!
Heeft uw bedrijf gebruik gemaakt van deze alternatieve, goedkopere opties? Zijn er nog methodes die we gemist hebben en die vermeldt moeten worden? laat het ons weten in uw opmerkingen onderaan!