Wanneer je beslist om kleine relatiegeschenkjes uit te delen, is het kiezen van het juiste item niet het enige om over na te denken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de druktechniek? Hierin zijn er talloze mogelijkheden. Van zeefdruk tot tampondruk, lasergravure, digitaal drukwerk, harsdruk en sublimatie. Allemaal erg verschillend van elkaar, maar wel met een gemeenschappelijke deler: ze hebben een logo van goede kwaliteit nodig om af te kunnen drukken.
Wij vragen je altijd om eerst je logo naar ons te sturen, alvorens we je goed advies kunnen geven over de beste druktechniek. Wat hierbij belangrijk is, is het opsturen van een logo van hoge kwaliteit. Zo krijgen we het allermooiste eindresultaat! Maar… wanneer is een logo van hoge kwaliteit? Daar gaan we het vandaag over hebben in deze blogpost! Lees je mee?
Type afbeeldingen
Je kunt afbeeldingen onderverdelen in twee brede categorieën: rasterafbeeldingen en vectorafbeeldingen.
De eerstgenoemde, ook wel biman genoemd, is het meest voorkomende type afbeeldingen en kun je definiëren als .jpeg, .png, .tiff, .psd, .bmp en .tga. Een rasterafbeelding is samengesteld uit een raster van vierkante punten die pixels worden genoemd, zoals de tegels van een mozaïek, die elk bepaalde kleurinformatie bevatten. Een afbeelding als deze is zeker rijk aan details, maar heeft een defect waardoor het vaak onbruikbaar is voor sommige opdrachten. Denk hierbij aan het bedrukken van promotie artikelen. Probeer je een rasterafbeelding te vergroten, dan verliest ze aan kwaliteit qua resolutie. Dit zorgt voor een korrelig beeld. De individuele vierkanten waaruit het logo bestaat worden zichtbaar. Dit komt omdat de pixels niet in aantal kunnen toenemen, daarom worden ze groter om zich aan de nieuwe grootte aan te kunnen passen.
Een vectorafbeelding bestaat uit een reeks geometrische primitieven die punten, lijnen, krommen en polygonen definiëren. Hier kun je kleuren en tinten aan toevoegen via wiskundige vergelijkingen. Deze maken het beeld onafhankelijk van de resolutie. Je kunt het beeld hierdoor oneindig vergroten en verkleinen zonder verlies van kwaliteit en definitie. Deze bestanden hebben daarnaast geen achtergrond. Hierdoor zijn ze heel snel en heel makkelijk aanpasbaar ten opzichte van een bitmapbestand.
Hoe weet ik of mijn logo of afbeelding vector is?
Dit kun je allereerst herkennen aan de bestandsnaam. Vectorafbeeldingen zijn meestal in .ai, .eps of het klassieke .pdf-formaat, maar wees voorzichtig, want niet alle .pdf-bestanden zijn vectorbestanden!
Je kunt een simpele test uitvoeren om te zien of jouw logo nu al in vectorformaat is. Open het bestand met daarin jouw logo en probeer deze zoveel mogelijk te vergroten. Behoudt het logo dezelfde kwaliteit? Dan is deze vector! Wordt hij minder scherp of begint hij te korrelen? Dan is het een bitmapformaat en kan deze niet worden gebruikt om een relatiegeschenk te bedrukken.
Een logo in vectorformaat is het perfecte formaat voor het personaliseren van promotieartikelen. Echter zijn er enkele druktechnieken – zoals sublimatie – waarvoor er geen vectorafbeelding nodig is. Een logo van goede kwaliteit is hierbij al voldoende. Druktechnieken als zeefdruk en tampondruk daarentegen vereisen wel echt een vectorbestand.
Heb jij de test uitgevoerd en tot de ontdekking gekomen dat jouw logo nog geen vector is? Geen paniek! Je kunt nog steeds bij Gift Campaign relatiegeschenken bedrukken.
Wij begrijpen namelijk dat veel ondernemers nog geen logo hebben in het juiste formaat. Om jou geld en tijd te besparen, zetten wij jouw logo of afbeelding graag voor je om naar vector. Dit is geheel gratis. Mocht het logo echter te “complex” zijn en we extra tijd nodig hebben, dan kan het zijn dat we een kleine vergoeding vragen. Uiteraard bespreken we dit vooraf met jou. Na het vectoriseren sturen we het bestand naar je toe, die altijd in jouw eigendom blijft. Dat is handig, want deze kun je prima gebruiken voor toekomstige projecten!
Waar moet een logo nog meer aan voldoen?
Naast het juiste formaatbestand, moet een logo aan nog meer “eisen” voldoen om succesvol te zijn. Zo adviseren wij je om te kiezen voor een tijdloos ontwerp die mee kan gaan met diverse trends en ontwikkelingen binnen de markt. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Google. Deze is zo nu en dan aangepast, maar de basis blijft vrijwel gelijk. Dit zorgt voor herkenning!
Uiteraard is het ook erg belangrijk dat het logo naadloos aansluit bij de bedrijfsidentiteit. Is deze stoer, robuust en modern? Dan past een frivool en zeer kleurrijk logo misschien niet helemaal bij deze identiteit. Denk daarom goed (en soms lang) na alvorens je tot een uiteindelijke beslissing overgaat.
Ook belangrijk; schakel eventueel een professional in. Hij of zij weet precies hoe hij tot een kwalitatief prachtig logo kan komen. Het klopt dat dit even een investering vraagt, maar op de lange termijn kan dit absoluut zijn vruchten afwerpen. Wil je meer weten? Lees gerust dit artikel met zeven punten waar een goed logo aan moet voldoen.
Dus; kijk gerust rond in ons assortiment aan bedrijfscadeaus. Heb je er eentje gevonden die jij dolgraag wil bestellen? Dan gaan wij ze graag voor je bedrukken met jouw prachtige logo!