Eeuwenlang hebben mensen diverse schrijfinstrumenten gebruikt. Van de stylus tot de vulpen. Nog niet heel lang geleden is er een revolutionaire uitvinding bijgekomen; de balpen. Voor veel van ons is dit een alledaags item die we voor lief nemen. Toch willen we haar vandaag eren! Want de balpen is een volkomen onmisbaar product geworden waar we niet meer zonder kunnen. Sterker nog; in de sector van relatiegeschenken is dit een van de meest populaire items. Nog steeds laten veel mensen pennen bedrukken. Wij begrijpen wel waarom. Daarom vandaag een ode aan de balpen!
- Waarmee schreven ze voor de komst van de balpen?
- Wie vond de balpen uit en in welk jaar?
- De geschiedenis van de BIC-pen
- Waar komt het woord pen vandaan?
- Waar komt de inkt in de pennen vandaan?
- Pennen bedrukken als relatiegeschenken
- Andere weetjes over de pen
Een ode aan de balpen
· Waarmee schreven ze voor de komst van de balpen?
De Sumeriërs, van wie de vroegste geschriften dateren uit 3500 voor Christus, gebruikten driehoekige stokken om op kleitabletten te schrijven die vervolgens werden gebakken. Het waren echter de Egyptenaren die de pen introduceerden als de meest praktische methode in de meer dan bekende papyri. Deze werden gemaakt met vogelveren, die de inkt in hun centrale deel opsloegen. Dit bleef het schrijfinstrument bij uitstek tot de C. XVII. Toen werden meer flexibele modellen uitgevonden. Zoals het potlood.
· Wie vond de balpen uit en in welk jaar?
De balpen is uitgevonden door John J. Loud in 1888, hoewel er enige controverse over bestaat. Hij was degene die het eerste ontwerp zou maken van wat we tegenwoordig kennen als de balpen. Hij s topte een bal in een inktkoker om de lijnen te kunnen markeren op de huid die hij aan het bruinen was. Dit was een groot voordeel ten opzichte van pennen, die niet op ruwe oppervlakken konden schrijven. Zoals je kunt zien, is het ontwerp vergelijkbaar met wat we vandaag kennen, maar de definitieve versie zou uit de handen van een andere persoon komen.
In 1938 creëerde de Hongaar László Bíró een kleine bal om te kunnen schrijven op een instrument dat geschikt was voor linkshandige mensen (aangezien hij er een was en als journalist klaagde hij dat hij constant bevlekt was met zijn pen).
Aan het ontwerp van Loud voegde hij een leiding toe om de inkt van het reservoir naar de bal te brengen (zodat deze door de zwaartekracht arriveerde) en bovendien vond Bíró’s broer (György) een zeer stroperige inkt uit om morsen te voorkomen en snel te drogen.
Omdat beide broers joods waren, moesten ze vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog naar Argentinië emigreren. Daar ontmoetten ze Meyne die dankzij zijn financiële bijdrage de uitvinding tot een succes heeft gebracht en hiermee mensen van over de hele wereld heeft bereikt. De naam die de pen zou krijgen was “sferografisch”, hoewel het in Argentinië populair werd onder de naam Biro.
In 1953 was Marcel Bich degene die zeker een voor en na in de geschiedenis van de balpen zou markeren, aangezien zijn BIC-model jaren later als eerste een zeer voordelige prijs zou hebben.
· De geschiedenis van de BIC-pen
In de geschiedenis van de balpen mag het hoofdstuk gewijd aan de BIC niet ontbreken. Dit is immers een van meest bekende balpennen die er is. Hoe is deze pen ontstaan? Het bedrijf Société PPA werd in 1945 opgericht door Marcel Bich en Edouard Buffard en dit bedrijf zou zich toeleggen op pennen, mechanische potloden en andere accessoires.
Bíró, over wie we eerder spraken, verkocht de licentie van zijn pen aan dit Franse bedrijf, dat het eerste model van BIC cristal zou maken. Het was echter Raymond Savignac, een publicist die in 1953 werd ingehuurd, die Marcel Bich zou aanraden zijn achternaam in te korten, zodat deze als naam voor het merk zou kunnen fungeren.
In eerste instantie was het een exclusief item waarvan de prijs rond de $100 lag. Met het verstrijken van de tijd en aangezien het gebruik ervan zeer wijdverbreid was, werd besloten om het in een betaalbaar assortiment voor iedereen te plaatsen, aangezien Marcel wilde dat het een universeel instrument zou zijn.
· Waar komt het woord pen vandaan?
De etymologie van het woord pen komt van bal (een systeem dat we al eerder hebben besproken) en grafiek (schrift in het Grieks).
· Waar komt de inkt in de pennen vandaan?
Het is niet precies bekend wanneer inkt is uitgevonden. Hoewel het wordt toegeschreven aan de Chinezen in 2500 voor Christus, is het gebruik ervan pas bekend vanaf 400 voor Christus. Over het algemeen werden een zwart pigment, lijm en aromatische elementen gebruikt, die allemaal met water werden gemengd.
In de Middeleeuwen gebruikten schriftgeleerden rode inkt om bepaalde fragmenten te markeren en om deze te maken, gebruikten ze sepia-inkt of overblijfselen van klei of wijn. De echte revolutie kwam echter in de 20e eeuw, toen de printer werd uitgevonden en daarom ontstond de behoefte om een sneldrogende variant en tinten voor alle kleuren te creëren. Als je dieper op dit onderwerp wilt ingaan, bekijk dan dit bericht over de geschiedenis van inkt.
· Pennen bedrukken als relatiegeschenken
Tot slot komen we bij het deel dat verband houdt met onze activiteit, dat van relatiegeschenken. Hiervoor moeten we terug in de tijd, naar het oude Egypte om naar zijn oorsprong te gaan. In die tijd gaven degenen die een bedrijf hadden al gepersonaliseerde geschenken aan koningen of mensen met invloed in de samenleving om een gunstige behandeling te krijgen. Ja, het is waar dat het deel van het opnemen ervan in de marketingstrategie tot een modern tijdperk behoort. Concreet gebeurde het aan het begin van de 20e eeuw door Jasper Meeks die rugzakken met zijn logo aan kinderen in hun schoenenwinkels gaf, waardoor hij meer klanten kreeg. Het duurde niet lang of het werd gekopieerd.
Maar… hoe zit het met de eerste gepersonaliseerde pen? Hier gaat ongeveer tweeduizend jaar aan geschiedenis aan vooraf! Het waren de Romeinen die met de gepersonaliseerde pen op de proppen kwamen, welke vervolgens werden gevonden in Londen. In het bijzonder werden ze gebruikt om te schrijven op houten planken gevuld met was. Er werden meer dan 200 exemplaren gevonden en vanwege de inscriptie die ze op hun oppervlak bevatten, is het bekend dat ze als geschenk zouden worden gegeven.
Op dit moment zijn gepersonaliseerde pennen een van de meest populaire relatiegeschenken. Dit komt omdat ze praktisch en goedkoop zijn, er een grote verscheidenheid is aan ontwerpen en je logo goed zichtbaar is. Je kunt ze toepassen bij evenementen, gericht op specifieke doelgroepen of als merchandise. Dit promotiemateriaal met eigen logo zijn een must-have!
· Andere weetjes over de pen
- Het merk BIC claimt dat sommige van zijn pennen een lijn van wel 2 kilometer kunnen trekken.
- László Bíró creëerde 32 uitvindingen, waaronder een wasmachine, een verzegeld slot of het elektromagnetische systeem van de kogeltrein.
- Je wist het zeker: het gat in de dop van de BIC-pen werd in 1991 aangebracht als veiligheidsmaatregel om onopzettelijke verdrinking te voorkomen.
- De buisjes van de pennen zijn nooit gevuld met inkt omdat de inkt uitzet in de hitte en kan overlopen.
- Het gat in het lichaam van een pen is zo dat ze hoge druk kunnen weerstaan. Op deze manier zullen ze niet breken in vliegtuigen.
Wat vind je van de geschiedenis van de balpen? We horen het graag van je in de comments!