Als we het hebben over merchandising voor bedrijven, is een goed logo een essentieel. Maar dit krijg je niet zomaar. Dit hang samen met talloze factoren. Welke kleuren ga je gebruiken? Wordt het een abstract of letterlijk logo? En hoe ga je het logo vervolgens bedrukken op een promotieartikel of relatiegeschenk? Je wilt namelijk dat het logo opvalt!
Binnen deze blog gaan we je alle ins and outs geven om een daadwerkelijk goed logo te krijgen. Eentje waarmee je de identiteit van jouw bedrijf goed kunt vertegenwoordigen.
Wat is een logo?
Een logo is een afbeelding of symbool wat een bedrijf, een auteur, een artikel, een dienst, een gemeentehuis of wat dan ook representeert en identificeert. Logo’s zijn er altijd al geweest. Kunstenaars, smederijen, ambachtslieden; allemaal zochten ze een manier om hun werk te “signeren” voor herkenbaarheid. Een stempel dat aangeeft ´dit heb ik gemaakt´. Door de eeuwen heen zijn dit soort ontwerpen geëvolueerd en hebben ze gediend om overheidsinstanties of bedrijven te onderscheiden.
Er zijn diverse soorten logo´s. Laten we ze een voor een doornemen:
Isotype: wanneer het logo bestaat uit een symbool dat direct het merk vertegenwoordigt.
Logo: Er wordt alleen tekst gebruikt om het bedrijf te identificeren. Gewoonlijk noemen we elk grafisch onderdeel een logo, terwijl logo in werkelijkheid woord betekent.
Imagotype: Dit is een logo waarbij je een combinatie hebt van een woord en een symbool. Wanneer je logo steeds meer herkenning krijgt, kun je ze ook loskoppelen en bijvoorbeeld enkel het symbool tonen.
Isologo: Wanneer de combinatie van ontwerp en tekst onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Bijvoorbeeld vanwege de combinatie van kleuren of omdat het logo anders niet herkend zou worden.
Er is veel onderscheid te maken tussen de 4 logo´s. De een is niet beter dan de ander. Het hangt geheel af van eigen smaak en hetgeen je over wil brengen om te beslissen welke van deze opties voor jouw onderneming een goed logo is.
Waarom is een logo belangrijk?
Een goed logo is om diverse redenen essentieel voor jouw bedrijf. De belangrijkste? Het logo is vaak het eerste wat een persoon ziet van jouw bedrijf: oftewel het is het eerste contact. Vooral wanneer je besluit promotieproducten te bedrukken met logo of promotieartikelen en deze bijvoorbeeld uitdeelt op evenementen. Maar ook in zowel on- als offline communicatie en marketinguitingen komt het logo veel naar voren. Je wilt wel dat deze representatief is voor jou als onderneming.
Het gebruik van kleuren, het lettertype (als die er is) en de geïntegreerde elementen moeten een weerspiegeling zijn van de boodschap die je wilt overbrengen. Het is daarom belangrijk goed na te denken over je logo.
Hoe ontwerp je een logo?
Allereerst raden we aan contact op te nemen met een grafisch professional die jouw ideeën en gedachten effectief kan vastleggen. De professional kan op basis hiervan schetsen maken en zo tot een gewenst eindresultaat koment. Dit vraagt om een investering, maar het eindresultaat is er dan wel naar! Desondanks kan Gift Campaign je al een aantal tips geven:
Het is raadzaam om het logo eenvoudig te houden. Hoe eenvoudiger het logo, hoe makkelijker te onthouden (klassieke voorbeelden: Nike of McDonalds). Dit betekent niet dat altijd een isotype moet worden gebruikt of dat het verplicht moet zijn.
Dan; veelzijdigheid. Dit gedeelte is essentieel bij reclamegeschenken, want als het perfect in een mok past maar er niet goed uitziet op een T-shirt, worden de promotiemogelijkheden beperkt.
De keuze van bedrijfskleuren. Elke kleur zendt een boodschap uit over hoe het merk is: rood voor vreugde en passie (en de gastronomische sector), geel voor welvaart, blauw voor rust en veiligheid, groen voor kennis, zwart voor formaliteit en luxe … De keuze van de kleur is sterk bepalend voor hoe mensen jou zien.
Ook geometrische vormen spelen een rol. Zo geven vierkanten orde en balans aan (iets wat de mens erg leuk vindt), cirkels brengen sterkte over, driehoeken kracht… Ook de constructie ervan heeft invloed. Met andere woorden: het type lijn dat wordt gebruikt heeft een of ander doel. De rondingen geven nabijheid tot de organisatie, de verticale lijnen zijn agressiever, de horizontale zorgen voor rust, de diagonalen meer emotie (ze zijn een tussenpunt tussen de vorige twee) …
Maar… wat als je al een logo had gekozen en deze blijkt uiteindelijk niet goed te zijn? Is het mogelijk om het te veranderen? Het antwoord is ja, maar het hangt af van de impact die jouw merk heeft gehad en het type wijziging dat is aangebracht. Laten we niet vergeten dat een consument tijd nodig heeft om een nieuw logo te accepteren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het logo van McDonald’s, waarvan je je zult herinneren dat hun imago werd geassocieerd met rood (en in sommige landen nog steeds), maar dat sinds jaren groen is geworden. Dit komt omdat ze hebben geprobeerd dat merkimago met betrekking tot junkfood te ontvluchten naar een gezondere en milieuvriendelijkere positionering.
Bedrukken van jouw logo
Tot slot willen we kijken naar dat wat het meest verband houdt met wat wij te bieden hebben: het bedrukken van relatiegeschenken. Er is een grote verscheidenheid aan technieken om het logo te kunnen drukken op promotieartikelen. Dit hangt bijvoorbeeld af van het markeergebied, het type oppervlak (keramiek, textiel, metaal, glas, plastic …), de vorm (rond, plat, vierkant … .) en natuurlijk van zowel het ontwerp als het beoogde visuele effect. We zullen de meest voorkomende bespreken zodat je een idee krijgt, maar het is altijd belangrijk om het specifieke product dat je wilt bedrukken te raadplegen. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ook onze klantenservice benaderen!
- Tampondruk: dit is een van de meest eenvoudigste en voordeligste technieken. Bij tampondruk gebruiken we een zogeheten “pad” (één voor elke inktkleur) dat rechtstreeks op het oppervlak wordt aangebracht. Het is veelzijdig, maar heeft als nadeel dat het logo gemakkelijk beschadigd raakt.
- Zeefdruk: samen met tampondruk is dit een van de meest populaire technieken. In dit geval wordt een gespannen gaas gebruikt voor het aanbrengen van de inkten. Het is net als tampondruk goedkoop en gemakkelijk te implementeren.
- Lasergraveren: speciaal ontworpen voor hout en metaal. Hierbij gebruiken een laser om het logo direct op het oppervlak te integreren. Op deze manier wordt een meer formeel resultaat bereikt dat minder opvalt maar moeilijk te verslechteren is.
- Full colour bedrukking: zoals de naam al doet vermoeden, is deze techniek speciaal voor de meer complexe logo´s. Hiermee bereik je een verbluffend eindresultaat waarbij een goed logo extra opvalt!
- Sublimatie: Techniek om een afbeelding van een speciaal papier door middel van warmte over te brengen op een bepaald materiaal, dat in het product wordt verwerkt. Het is een van de favorieten voor kopjes omdat het in de vaatwasser kan worden gereinigd.
- Doming (druppelhars): Het afdrukken van een logo om er later een druppel hars op toe te voegen. Voor een betere bescherming en een prachtig visueel eindresultaat.
We hopen dat deze gids jouw heeft geholpen voor het krijgen van een goed logo. Mocht je vragen en / of opmerkingen hebben, laat het ons dan gerust weten. Wij helpen je graag verder!