Corona heeft de hele wereld op zijn kop gezet. Diverse sectoren hebben een flinke tik gekregen, waaronder de horeca. Restaurants, cafe´s en bars zijn gedwongen te kijken naar coronaproof ontwikkelingen om toch draaiende te blijven en omzet te behouden / maken. Veel van deze ontwikkelingen zullen ook na corona blijvend zijn. Een daarvan is investeren in horeca merchandise. In deze blog zoomen we hier verder op in en op de andere diverse ontwikkelingen. Lees snel verder!
Merchandise voor de horeca
Zoals we net al aangegeven hebben is een van de ontwikkelingen binnen de horeca het investeren in merchandise. Maar wat is merchandise? Merchandise is het commercieel exploiteren van de populariteit van een merk, vaak in de vorm van producten. Met merchandise kun je de verkoop bevorderen. Dat is met name gunstig in het geval van de horeca, waarbij men nu minder lang open kan blijven dan normaal. Naast het ´hoofdproduct´ of de ´hoofddienst´ wordt er gekeken naar het aanbieden van extra diensten en / of producten. Je kunt merchandise dan ook zien als een bijkomende factor in de verkoop.
Een voorbeeld van merchandise voor de horeca is het verkopen van huisgemaakte producten of het voorzien van promotieartikelen met logo gerelateerd aan jouw horecaonderneming. Op deze manier kan men de horecabeleving ook in huis halen. Denk hierbij creatief. Laat bijvoorbeeld kleding voorzien van logo, zoals bedrukte schorten. Of laat snijplanken bedrukken waarmee jouw klanten ook thuis de sterren van de hemel kunnen koken. Zo blijft de klant verbonden met jouw zaak.
Digitaal bestellen met de QR-code
Door corona moeten we zoveel mogelijk afstand houden. Dit resulteert zich ook in dat we digitaal bestellen en betalen via QR-codes op het terras. In het begin moest men hier misschien even aan wennen, maar inmiddels blijkt dat merendeel van de horecabezoekers het wel praktisch vindt. Het bestellen gaat sneller en ook voor de ondernemer biedt het voordelen. Allereerst is het veiliger voor het personeel, daarnaast is er ook minder personeel nodig en kun je efficiënter werken.
Om in het thema van veiligheid te blijven adviseren wij iedere horecazaak om corona merchandise te bedrukken met jouw logo. Denk aan bedrukte mondkapjes, desinfecterende gel en tussenschermen. Soms is het ook nodig je als klant te registreren, laat hiervoor antibacteriële pennen bedrukken. Op deze manier maak je onbewust reclame en bescherm je je team en je klanten zo goed mogelijk tegen verspreiding van het virus.
Massaal aan de maaltijdbezorging
Een andere grote ontwikkeling binnen de horeca is die van de maaltijdbezorging. Tijdens de echte lockdown waarbij de horeca gesloten was, kreeg Nederland er in een klap duizenden bezorgrestaurants bij. Achter de gesloten deuren gingen de chefs aan de slag om maaltijden te bereiden die werden bezorgd of afgehaald. Dit is voor veel restaurants een trend die hier is om te blijven. Het grote voordeel is dat je ook hier merchandise kunt inzetten. Heb jij bijvoorbeeld een lunchzaak? Laat dan een broodtrommel bedrukken met logo en bezorg de lunch hierin! Zo heeft de klant direct een handige lunchbox in huis die hij dagelijks kan gebruiken. Dit heeft voor jou als groot voordeel dat de klant keer op keer weer in aanmerking komt met jouw merk.
De gepersonaliseerde koffiebeker to go als merchandise
Een andere manier om merchandise in te zetten is door een gepersonaliseerde koffiebeker to go met logo te verkopen. Ideaal voor de thuiswerkers die even de benen willen strekken en zichzelf willen trakteren op een lekkere koffie. Je kunt deze bekers zo persoonlijk maken als je wilt. Geef jij bijvoorbeeld veel om het milieu? Kies dan voor de ecologische optie. To go producten zijn sowieso meer in trek doordat men liever niet te veel in grote groepen wil verkeren (zoals op een terras). Je kunt hier als ondernemer dus op inspelen door voor alle producten ook een to go optie aan te bieden.
Start je eigen webshop!
Tot slot zien wij als trend dat veel horecaondernemers in hun zoektocht naar nieuwe omzetstromen hun eigen webshop zijn begonnen. Bijvoorbeeld gevuld met praktische informatie, het downloadbare menu, een bezorgoptie, maar ook met veel merchandise om rechtstreeks thuis te laten bezorgen. Wil jij de webshop een extra leuke en verrassende twist geven? Voeg hier dan bijvoorbeeld online kook tutorials aan toe of schrijf een blog met daarin al jouw expertise en professionele kennis. Hiermee voeg je waarde toe aan jouw zaak. Hiermee til je de horecabeleving naar een hoger niveau en genereer je misschien wel meer inkomsten. Vergeet uiteraard ook de social media niet en zorg dat je ook zichtbaar bent op diverse websites als TripAdvisor of andere rating websites. Op deze manier word je ook nog beter gevonden.
Wij zijn heel benieuwd aan welke ontwikkelingen jouw horecaonderneming mee doet? Of wellicht heb jij nog een gouden tip voor collega´s? Laat het ons weten in de comments!