Ben jij de trotse eigenaar of eigenaresse van een (online) yogastudio? Dan weet je als geen ander dat je werkzaam bent in een specifieke sector, die om een unieke marketingaanpak vraagt. Kun je wel wat tips gebruiken om jouw yoga marketing te optimaliseren? Dan komt dit artikel als geroepen! In deze blogpost geven we maar liefst 5 krachtige marketingtips waarmee jouw yogaschool binnen no time floreert. Klaar om jouw yogastudio in de schijnwerpers te zetten en meer klandizie te genereren? Adem in, adem uit en let’s get started!
- Feitjes over yoga
- Marketingtip 1 – Stel je doelgroep vast
- Marketingtip 2 – Killer website met de juiste content
- Marketingtip 3 – Gebruik eigen merchandise
- Marketingtip 4 – Zet social media in
- Marketingtip 3 – Gebruik eigen merchandise
- Marketingtip 5 – Wend je tot YouTube
5 Marketingtips voor Yogastudio’s
· Feitjes over yoga
Yoga werd meer dan 5000 jaar geleden ontwikkeld in India als een levensfilosofie, lang voor de creatie van gestructureerde religies en geloofssystemen. De beoefening van deze filosofie leverde een hoogtepunt van meditatie, ademwerk en spirituele ontwikkeling op. Dit is nog steeds het uitgangspunt van yoga. Het woord yoga is afgeleid van het Sanskriet (Oud-Indiaas) woord ‘yuj’. Dit heeft verschillende betekenissen zoals (ossen- of paarden)juk , verbinding maken en in evenwicht brengen. Een juk is aan de ene kant een werktuig om lasten te verlichten en aan de andere kant helpt het je om verbinding te maken tussen twee lasten en daarin evenwicht te zoeken. Je kunt de oefeningen van yoga inzetten om meer evenwicht te vinden in je leven en in balans te komen.
Oorspronkelijk had Yoga een Hindoeïstisch religieus doel: dichter tot God komen via een beheersing van lichaam en geest. In 1893 maakte het Westen voor het eerst kennis met yoga, waarbij de religie achter yoga minder op de voorgrond trad. Dit is tegenwoordig in het Westen nog steeds het geval, afhankelijk van de yogadocent natuurlijk. Het draait hier meer om spiritualiteit, lenigheid en een verbinding tussen adem, lichaam en geest.
Ongeacht het doel, hebben beoefenaars significante positieve voordelen gemeld voor geest en lichaam. Vandaar ook dat yoga almaar stijgt in populariteit. Dat zie je terug in de volgende cijfers over yoga:
- Wereldwijd beoefenen meer dan 300 miljoen mensen dagelijks yoga
- In Amerika is de afgelopen 5 jaar het aantal yogi’s gestegen met 50%.
- Yoga staat in de Top 10 Fitness Trends wereldwijd
- De markt voor yoga is wereldwijd gegroeid tot 80 miljard dollar
- 55% van de reguliere yogabeoefenaars volgt 2-3 lessen per week
- 67% wil meer yoga beoefenen dan vorig jaar
- Tussen 2012 en 2016 is het aantal mannen dat yoga doet gestegen van 4 naar 10 miljoen
- In 2018 is er wereldwijd 18 miljard dollar uitgegeven aan lessen, kleding en benodigdheden
· Marketingtip 1 – Stel je doelgroep vast
De eerste (en misschien wel meest belangrijke stap) is het vaststellen van je doelgroep. Doordat yoga zo oud is, bestaan er honderden vormen van deze sport. De ene vorm van yoga is de andere niet, dit geldt ook voor de beoefenaars. Iemand die dol is op Bikram Yoga (hot yoga) vindt Yoga Nidra (ook wel bekend als “slaapyoga”) misschien oersaai. En waar de ene yogi zweert bij Aerial yoga (waarbij je een trapeze gebruikt als hulpmiddel) moet de ander er niet aan denken en geeft die juist de voorkeur aan Vinyasa Yoga. Kortom: focus je op een niche. Een alternatief is je wel te richten op meerdere doelgroepen, maar voor iedere specifieke groep een andere marketingstrategie te hanteren.
Een handige tool om jouw doelgroep(en) mee vast te stellen zijn “buyer persona’s“. Dit is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van iemand uit jouw doelgroep. Hierin beschrijf je de belangen en behoeften van deze persoon. Daarbij geldt: meer details hoe beter. Probeer dus in de huid te kruipen van je potentiële klant en stel jezelf de volgende vragen:
- Hoe oud is mijn doelgroep?
- Wat is hun gemiddelde inkomen?
- Welke interesses (naast yoga) heeft mijn doelgroep?
- Wat zijn hun frustraties en “pijnpunten” (waar yoga bij kan helpen!)
- Wat zijn hun wensen en dromen
- Welke bezwaren kan deze doelgroep hebben?
Het antwoord op deze vragen kun je achterhalen middels kwanti- of kwalitatief onderzoek (idealiter een combinatie). Denk aan diepte-interviews, surveys en veel gesprekken. Met deze kennis op zak kun jij meer succes boeken met de volgende tips!
· Marketingtip 2 – Bouw een killer website met de juiste content
Een van de belangrijkste marketingkanalen voor jouw yogastudio is je website. Hier kan een potentiële klant alle benodigde informatie vinden over de school, je lessen, prijzen en overige details. Wanneer je website er niet professioneel uitziet en gebruiksvriendelijk is, geeft dit een negatieve eerste indruk. We kunnen een heel extra artikel schrijven over hoe je een goede website bouwt. Wij zoomen in deze blogpost in op een onderdeel van de website; content. Wil je meer lezen over het opzetten van een goede website? Lees dan deze 9 tips voor het bouwen van een goede website van American Express.
Content dus, dat is waar wij vandaag op focussen. Start bijvoorbeeld met een yoga blog. Hiermee onderscheid jij je van de anderen. Maar hoe doe je dit?
1) Schrijf op zijn minst 3 “pijler” artikelen
Een pijlerartikel is meestal een artikel in de stijl van een zelfstudie dat bedoeld is om jouw publiek iets te leren. Het moet langer zijn dan 1000 woorden, echte waarde en inzichten bieden, zeer praktische tips of advies bevatten en tijdloos zijn.
2) Wees autoriteit op jouw gebied
Kies ervoor om te schrijven over onderwerpen die de problemen van uw lezers oplossen en hen helpen iets te bereiken wat ze altijd al wilden bereiken. Hoe praktischer je tips, hoe beter.
3) Schrijf klikbare koppen
Zodra je een nuttig onderwerp hebt, kun je je belangrijkste punt uitkristalliseren in een pakkende kop. De paar woorden die de kop vormen, zijn de belangrijkste woorden in je bericht. Deze moet de lezer direct vertellen waar het bericht over gaat. Bijvoorbeeld: “wat gebeurt er met je hersenen als je yoga doet?”, “5 tips om te starten met yoga”, “alles over de downward facing dog”.
· Marketingtip 3 – Maak gebruik van eigen merchandise
Je dacht toch niet dat we een artikel zouden schrijven over marketingtips, zonder hierbij merchandise aan te stippen? Merchandise is een zeer krachtige marketingtool om niet alleen brand awareness mee te genereren, maar ook merkentrouw. Bij Gift Campaign hebben we diverse sport relatiegeschenken in ons assortiment, speciaal voor yogastudio’s! Van bedrukte yogamatten, tot aan yogablokken en zelfs een nylon schommelhangmat voor de acrobaten onder ons!
Je kunt deze items puur en alleen toepassen binnen de studio zelf, zo hoeven klanten niet zelf spullen mee te nemen. Echter kun je er ook voor kiezen om dit te verkopen in jouw eigen webshop. Men loopt dan ook buiten met de items rond, waardoor jouw logo meer zichtbaarheid krijgt en wat je gratis reclame kan opleveren.
· Marketingtip 4 – Zet social media in
Stel je een wereld voor waar social media marketing in een yogastudio makkelijk was… Goed nieuws: dat is het ook!
In het huidige digitale landschap zijn sociale media overal. Het is iets geworden waar de meeste mensen op vertrouwen voor nieuws, entertainment en zelfs om opnieuw contact te maken met lang verloren dierbaren. Dit kwam nog meer tot uiting tijdens de pandemie, waarin veel yogastudio’s noodgedwongen hun deuren moesten sluiten voor onbepaalde tijd.
Wat nog belangrijker is, is dat social media een plek is geworden waar bedrijven kunnen communiceren met hun publiek. Marketeers in vrijwel alle sectoren nemen daarom social media op als een integraal onderdeel van hun marketingstrategie. Volgens recente studies zijn er 3,48 miljard gebruikers op sociale media. Dat is een enorme markt! Jij kan als ondernemer dan ook niet achterblijven. Maar hoe wordt je succesvol op social?
Volg de eerste regel van sociale media: engagement, engagement, engagement. Neem dan een pauze en engage a little more! Hoe meer betrokken jij bent bij jouw klanten, hoe meer betrokken zij zijn bij jou. Wees niet verlegen! Reageer op hun berichten, vraag om hun feedback en neem deel aan echte gesprekken. Het ideale platform om dit te bereiken is Instagram. De betrokkenheid op Instagram is zelfs tot 10x hoger dan op Facebook en 84x hoger dan op Twitter!
Hoe kan Instagram je social media marketingstrategie voor yogastudio’s helpen? Omdat het fotogericht is, is het de perfecte plek om opvallende foto’s en korte, in het oog springende video’s te posten. Vast voor ideeën? Bekijk de concurrentie- en branchespecialisten voor inspiratie!
· Marketingtip 5 – Wend je tot YouTube
Onze vijfde marketingtip voor yogastudio’s is er eentje die ook te maken heeft met social media. Als yogadocent(e) heb jij ongetwijfeld wel eens yogalessen gevolgd in het comfort van je eigen huis; via YouTube-video’s. Deze industrie was voor de pandemie al booming, tijdens covid zagen we echter een enorme toename aan yoga YouTubers. De naam Yoga With Adriene is je vast niet onbekend? Zij (en haar trouwe viervoeter Benji die in vrijwel iedere video te bewonderen is) hebben meer dan 11 miljoen abonnees en haar video’s samen zijn meer dan 1 miljard keer bekeken. Zeer indrukwekkende aantallen.
Voor mensen die graag lessen willen volgen, levert het veel voordelen op om dit via YouTube te doen:
- Je kunt yogalessen volgen wanneer je wilt
- En waar je wilt
- Het is een stuk goedkoper dan normale lessen
- Je wordt niet gestoord door mensen om je heen
- Je kunt video’s zo vaak bekijken als je zelf wilt en ze op pauze zetten.
- Je hoeft je niet op een bepaalde tijd op een bepaalde plek te zijn.
- Het is een ideale manier om de diverse yogastijlen te ontdekken
Echter zitten er ook nadelen verbonden aan het volgen van YouTube lessen. Zo kan de docent niet bekijken of je de poses wel goed uitvoert. In sommige gevallen kan het aannemen van poses zonder begeleiding juist gevaarlijk voor je lichaam zijn. Daarnaast is YouTube een kanaal waarbij er veel afleiding is (denk aan reclame’s, de overview van anderen video’s naast degene die jij afspeelt) et cetera. Het is moeilijker om in een flow te komen. Tot slot is er vaak meer motivatie om daadwerkelijk yoga te beoefenen wanneer je betaald hebt voor een klas.
We adviseren je dus niet om als yogadocent enkel en alleen een YouTube-kanaal te beginnen, maar deze in te zetten als verlengstuk van jouw yogastudio. Zo kun je verdiepende video’s over poses online zetten die leerlingen kunnen bekijken in hun vrije tijd. Hiermee biedt je extra waarde aan je yogi’s en heb je een grotere kans dat zij verknocht raken aan jouw yogaschool!
Dit waren onze 5 marketingtips voor yogastudio’s. Wij zijn heel benieuwd welke tips jij al toepast of gaat toepassen? Laat het ons weten in de comments!
Peter
Goede tips!
John Peter
Bedankt voor het delen. Deze informatieve informatie die ik zocht sinds lang