Reclame merchandising is een essentiële praktijk voor een bedrijf of een merk. Promotionele goodies vervullen namelijk vele functies, zoals het opbouwen van klantloyaliteit, het verbeteren van de zichtbaarheid en het imago van een merk, het bekend maken van zichzelf of het creëren van nieuwe zakelijke relaties. De memorisatie- en conserveringspercentage is zeer hoog (respectievelijk 75% en 95%), hun implementatie- en drukkosten zijn laag en het is mogelijk om ze zeer snel te ontvangen! Bij Gift Campaign kun je tot 15 dagen voor je evenement bestellen. Lees snel verder en ontdek 5 belangrijke momenten om een relatiegeschenk aan te bieden.
Om de artikelen een echte marketingimpact te laten hebben, mogen ze dus niet willekeurig worden verspreid. U moet uw publiek goed kennen om ze op het juiste moment in de beste omstandigheden te verspreiden of schenken.
Maar weet u echt wanneer u ze moet uitgeven om hun impact te maximaliseren? In dit artikel zetten we de ideale momenten op een rijtje voor de distributie van uw promotieartikelen.
Corporate evenementen
Openbare evenementen:
Er zijn verschillende soorten evenementen buiten het bedrijf om uw promotieartikelen uit te delen: beurzen, beurzen, conferenties, straatstands, markten, tentoonstellingen, enz.
Het idee is om je te onderscheiden van de concurrentie en herinnerd te worden. Vraag u eerst af waar uw relatiegeschenken voor gebruikt gaan worden: aandacht trekken? Om ervoor te zorgen dat mensen ze mee naar huis nemen? Of wil je specifieke klanten bereiken. Het kan natuurlijk ook dat je zoveel mogelijk mensen probeert aan te trekken?
Eco producten zijn altijd welkom op dit soort evenementen. De concurrenten bieden bijvoorbeeld draagtassen aan. Maar jouw bedrijf kan ze aanbieden gemaakt van katoen uit biologische landbouw of Fairtrade-productie om het verschil te maken en uw bedrijf en uw normen & waarden te versterken. Ook relatiegeschenken voor de beurs zoals notitieboekjes, lanyards bedrukken of pennen met logo zijn erg populair om publiek naar uw stand te lokken. Deze artikelen geven een gevoel van exclusiviteit en bouwt loyaliteit.
Als het gaat om uw werknemers en mensen die uw bedrijf vertegenwoordigen, is een van de eerste benaderingen het verkopen en uitrusten van uw werknemers. Poloshirts, reclame-T-shirts of sweatshirts; het zal uw merk professionaliseren. Evenzo zal het voor iedereen die informatie wil, gemakkelijker zijn om te vinden met wie contact kan worden opgenomen.
Interne evenementen:
Je kunt ook bedrijfsgeschenken aanbieden op je in-house evenementen. Wil je een succesvolle reclamecampagne, kies dan voor nuttige en praktische relatiegeschenken tijdens deze evenementen voor een betere organisatie. Vergaderingen, seminaries, teambuilding… Het is belangrijk om uw collega’s te voorzien van voorwerpen die als werkinstrumenten zullen worden gebruikt. Bovendien krijgen uw werknemers de mogelijkheid om dit geschenk buiten het bedrijf te gebruiken, wat nieuwe prospects en klanten kan aantrekken.
De klassieke geschenken die we vinden tijdens dit soort evenementen zijn bijvoorbeeld poloshirts, rugzakken, tassen of bidons.
De artikelen voor uw bedrijfs-evenementen moeten praktisch en gepersonaliseerd zijn. Maar ook een verbindende boodschap dragen.
Eindejaarsgeschenken
Als je een geschenk geeft, geef je ook een ervaring, een herinnering. Dit geschenk zal, mits goed gekozen, natuurlijk gezien worden door uw klanten of medewerkers. Zij zullen vervolgens erover praten in hun professionele of zelfs persoonlijke kring. Het is dus een kans om mensen over u te laten praten en om uw merkimago te versterken. Dit kan door het vriendelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Het doel van communiceren tijdens de eindejaarsfeesten is om zichtbaarheid te geven aan uw bedrijf. Ook om uw klanten te behouden en om uw banden met uw partners te versterken. Of het nu is om hen te bedanken voor hun aanwezigheid gedurende het jaar of om uw waarden te verspreiden, het einde van het jaar is de beste tijd om hen een plezier te doen.
Voor klanten is concurrentie echter belangrijk. Het is verstandig om het geschenk te kiezen dat u aanbiedt op basis van uw doel. Kies voor uw medewerkers een kerstpakket met artikelen waar ze het komende jaar wat aan hebben, zowel persoonlijk als professioneel.
Om uw klanten te bedanken of te behouden
Weten hoe je de mensen om je heen professioneel bedankt, is een erg belangrijk gebaar. U moet echter wel het juiste moment kiezen! Dit kan zoals gezegd aan het einde van het jaar plaatsvinden om uw klanten en leveranciers te bedanken voor hun aanwezigheid en steun tijdens het jaar. Het doel hier is om emotie te creëren en de zintuigen te prikkelen.
Het bedankje is een manier om een boodschap over te brengen. Daarnaast dit het imago van uw bedrijf versterken en tevens een weerspiegeling zijn van herkenning bij uw klanten. Deze handeling zal helpen de banden die al tussen jullie bestaan te versterken en hen aan te moedigen om de volgende keer bij jou terug te komen.
Luidsprekers, koptelefoons of powerbanks zijn bijvoorbeeld uitstekende hightech goodies die uw meest loyale klanten zullen waarderen.
Om uw personeel te motiveren
Tijdens wedstrijden of de introductie van een nieuw product
Het aanbieden van relatiegeschenken tijdens reclamecampagnes is een zeer goede strategie om u zichtbaarheid te geven en nieuwe klanten aan te trekken.
Wedstrijden zijn bijvoorbeeld een van de beste manieren om bepaalde fans en medewerkers te bereiken, maar ook om jezelf bekend te maken. De prijzen in een wedstrijd motiveren uw publiek om deel te nemen, uw merk te promoten of uw aanbod te delen. Waarom biedt u niet aan om een exclusieve goodie met uw logo te winnen? Gepersonaliseerde hightech goodies zijn bijvoorbeeld een heel goed idee. U kunt naast het aangeboden geschenk ook kleinere relatiegeschenken aanbieden.
Stel bij de lancering van een nieuw product een concept voor door het gelanceerde product te associëren met het relatiegeschenk! Zet in op originaliteit en bruikbaarheid! U kunt kiezen voor een artikel dat bij uw gelanceerde product hoort om er een handig pakket van te maken of kies voor een origineel en ongebruikelijk geschenk om indruk te maken.
In Nederland zijn reclamegeschenken erg populair en belangrijk voor elke zakelijke relatie. Het getuigt inderdaad van de evolutie van de relatie tussen een bedrijf en een derde partij (klant, medewerker, partner, werknemer, leverancier, enz.). Je bent niet langer zomaar een klant of medewerker maar de persoon die het verdient om een geschenk te ontvangen. U bent niet langer een simpele leverancier maar een onmisbare partner in een activiteit of productie. Deze geschenken weerspiegelen het vertrouwen tussen twee entiteiten. Voor uw medewerkers is het belangrijkste dat ze een gift van u krijgen. Dit versterkt hun gevoel van verbondenheid en verhoogt hun motivatie.
Jij ook ? Bij welke gelegenheid heb je gepersonaliseerde goodies aangeboden? Zie jij nog andere geschikte tijden? Schrijf ons in de reacties!
Arjan Heeren
Super top bedrijf dit!
Mooie kwaliteit en netjes tijdige levering