Steek je hand op als je nog nooit in jouw leven een BIC-pen hebt gebruikt! Misschien heb je de klassieke gekleurde aansteker nog nooit bij de supermarkt gezien? BIC is wereldwijd een beroemd en erkend merk, het unieke en eenvoudige ontwerp heeft geschiedenis geschreven en blijft geschiedenis schrijven. Het veranderde de manier waarop we schrijven en maakte schrijven voor iedereen toegankelijker.
In de wereld van het technologische tijdperk, bestaande uit computers en smartphones, waarmee we al onze afspraken en verplichtingen goed in virtuele agenda’s kunnen bijhouden, is de BIC-pennenindustrie nooit ingestort, integendeel: het is gegroeid! Hoe is het mogelijk? Hoewel laptops en telefoons nu worden gebruikt om alles wat we nodig hebben te noteren en op te schrijven, het plezier van het zitten en het schrijven van een persoonlijk dagboek of het eenvoudige boodschappenlijstje is nog steeds een veel voorkomende gewoonte.
In dit artikel willen we je de geheimen vertellen van dit wereldberoemde bedrijf en zijn tijdloze succes als iconisch merk in de wereld van schrijfwaren en schrijfwaren.
· Een stukje geschiedenis
In Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog maakte een jonge man genaamd Marcel Bich reserveonderdelen voor vulpennen. Hij geloofde in het potentieel van de balpen en werkte hij twee jaar lang onvermoeibaar aan het verbeteren van de balpen, uitgevonden door de Hongaar László Biró, in december 1950 lanceerde hij in Frankrijk de ideale balpen: de BIC Cristal-pen, die hij vandaag de dag nogsteeds gebruikt. is 74 jaar oud.
Met zijn eenvoudige ontwerp, praktische bruikbaarheid en betaalbare prijs is de BIC-pen de best verkochte balpen ter wereld geworden en maakt het deel uit van ons cultureel erfgoed.
In 1954 arriveerde de BIC®-pen in Italië, vervolgens in Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje. Drie jaar later bereikte BIC® Biro Swan in het Verenigd Koninkrijk en lanceerde vervolgens naar Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika.
Ook op marketinggebied was Marcel Bich een visionair: om ervoor te zorgen dat zijn merk goed herkenbaar was, werkte hij samen met ontwerper Raymond Savignac en zij creëerden in 1952 en vervolgens in 1961 de beroemde campagne “Elle court elle court, la pointe BIC”. ze creëerden het inmiddels beroemde kleine mannetje met een bolvormig hoofd en oranje werd de officiële kleur van BIC®.
In 1970 werd de vierkleurenpen gelanceerd en in de daaropvolgende jaren begonnen ze snel te diversifiëren door hun productassortiment uit te breiden met aanstekers, scheerapparaten, tekenartikelen en correctieproducten te introduceren. Elk nieuw product handhaaft dezelfde principes van eenvoud, kwaliteit en betaalbare prijzen die de BIC Cristal-balpen tot een succes maakten.
Tegenwoordig bezit BIC®, 24 grote vestigingen over de hele wereld, is het aanwezig in 160 landen en heeft het wereldwijd 14.934 werknemers.
Naast dat het een succesvol merk is, heeft BIC ook blijk gegeven van een sterke toewijding aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Het bedrijf heeft zich gericht op het verminderen van de milieu-impact van zijn producten door het gebruik van recyclebare materialen en groenere productieprocessen.
Het is ook betrokken bij talloze goede doelen en ondersteunt educatieve projecten over de hele wereld. Het is een bedrijf dat zich inzet voor sociale kwesties en dat zijn stempel wil drukken op de inzet voor onderwijs in landen die dit het meest nodig hebben. In 2018 lanceerde BIC zelfs zijn eerste Wereldonderwijsweek, waarmee het bedrijf in meer dan 40 landen werd gepromoot.
· Interessante weetjes over BIC pennen
- Elke pen, inclusief dop, is 14,9 cm lang en 1,2 cm breed.
- Het BIC Cristal-assortiment is uitgegroeid tot meer dan 60 varianten en 15 kleuren.
- Elke BIC-balpen kan tot 3 kilometer schrijven.
- De dop heeft altijd dezelfde kleur als de inkt.
- De pen heeft een zeshoekige vorm, zodat ze hierdoor moeilijker van de tafel af kunnen rollen. Bovendien zorgt deze vorm voor een betere grip.
- Het gaatje in de pen dient om de interne druk te regelen. Als dit er niet zou zijn, zou er, omdat de inkt zou worden verbruikt, een vacuüm ontstaan waardoor de inktstroom naar de bol zou worden verhinderd.
- In het begin had de dop geen gat, deze werd om veiligheidsredenen in de jaren 80 geïntroduceerd. Veel mensen hebben de gewoonte om aan de dop van de pendop te knabbelen, dus als ze deze per ongeluk inslikken, laat het gat lucht door, waardoor het risico op verstikking aanzienlijk wordt verminderd.
- De pen schrijft alleen als hij naar beneden is gedraaid, omdat het de zwaartekracht nodig heeft om de inkt de bol te laten bereiken. Dus als je op je buik ligt en in deze positie probeert te schrijven, zal de pen na een tijdje niet meer schrijven.
- Een museummerk: sinds 2001 is de BIC® een designobject en maakt deel uit van de permanente collectie van het Museum Of Modern ART (MOMA) in New York en sinds 2006 ook in het Centre de créationindustrialle Georges Pompidou in Parijs.
- Om het 70 jaar jubileum te vieren is in 2021 een versie gemaakt met een matte aluminium cilinder, het BIC-logo gegraveerd met lasergravering, de cilinder is gemaakt van gerecycled materiaal en is oplaadbaar! Je verwisselt de cartridge eenvoudig dankzij de knop die overeenkomt met de kleur van de inkt.
- Om deze ongelooflijke kwaliteit te garanderen, worden tijdens het productieproces meer dan 70 kwaliteitscontroles uitgevoerd.
- Op het eerste gezicht lijkt de BIC Cristal een uiterst eenvoudig ontwerp te hebben, maar in werkelijkheid is hij technisch gezien zeer complex.
- 9 op de 10 mensen herkennen de BIC-pen
- BIC heeft een eigen collectie aan moderne kunst met meer dan 250 kunstwerken van wereldwijd beroemde en opkomende kunstenaars. De kunstwerken hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn gemaakt met balpennen.
- Vanaf 2021 kan je bij Gift Campaign ook de klassieke BIC pennen bedrukken met jouw logo! Naast de klassieker hebben we ook andere modellen van dit iconische merk.
Kende jij enkele van deze weetjes? Hebben we iets gemist? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder!