Ons leven zit vol met logo’s, we komen de hele dag door met ze in aanmerking. Wanneer we een flesje water drinken, onze werklaptop gebruiken of in een bushokje op de bus aan het wachten zijn. Er is een oneindige variatie aan kleuren, formaten en dessins. Heb jij je daarbij ook wel eens afgevraagd; ”waarom is dit logo zoals hij is?”.
Eerder al schreven we over het belang van een goed logo voor op jouw promotiemateriaal met logo, hoe deze tot stand komt en gaven we je alle ins and outs. Nu duiker we dieper in op de verhalen achter de 10 beroemdste logo’s op aarde. Lees je mee?
Een korte geschiedenis van het logo
Tot de 19e eeuw bestond de term ‘ logo’ nog niet. Dit veranderde toen fabrikanten van bepaalde artikelen kleine markeringen plaatsten op hun product om te onderscheiden wie degene was die het had geproduceerd. Beetje bij beetje ontstonden er meer ontwikkelde manieren om de aandacht van gebruikers te trekken. Zo kwam in 1876 de UK Trademark Registration Act.
In de 20e eeuw realiseerden bedrijven zich dat het nodig was om zich te onderscheiden van de concurrentie. Om dit te doen kon een logo de uitkomst bieden. Hiermee kon een product volledig eigen gemaakt worden. Beetje bij beetje werd er aan originelere beelden gewerkt, tot het inhuren van specialisten aan toe voor het ontwerpen van de meest spectaculaire logo’s.
Momenteel is een logo als de sleutel tot het overbrengen van jouw merkwaarden. Uiteraard kunnen deze vernieuwen van tijd tot tijd. Jouw logo verandert dan gewoon mee. Afhankelijk van de doelstelling van je bedrijf natuurlijk. We hebben dit bij diverse grote namen voorbij zien komen.
Logo’s en hun geschiedenis
Nike
Zoals je misschien al wel weet, verwijst de naam van het merk Nike naar de Griekse godin van de overwinning Nike. Dit sluit naadloos aan bij waar het merk Nike voor staat. Om tot een goed logo te komen, schakelde Nike maar liefst 35 grafische ontwerpers in om een beeld voor hen te maken dat beweging moest voorstellen. Het voorstel van Carolyn Davidson werd gekozen ondanks de tegenzin van Phil Knight, oprichter van het bedrijf.
De naam die voor dit ontwerp werd gekozen was “Swoosh”. Deze vertegenwoordigt een vleugel van de godin Nike. Fun fact; slechts $35 werd betaald aan Carolyn Davidson voor haar logo, maar Knight overhandigde haar jaren later een aanzienlijke hoeveelheid bedrijfsaandelen.
Apple
Denken we aan het Apple logo dan denken we aan eenvoud. Dit was niet het geval toen het logo voor het eerst werd ontwerpen. Het idee was namelijk om de scène waarin Isaac Newton zijn grootste inspiratie had te vertegenwoordigen. De man achter Apple Steve Jobs vond het logo te ingewikkeld en gaf opdracht om een nieuwe te ontwerpen. Zo ontstond de beroemde appel.
Het eerste ontwerp van deze appel bestond uit verschillende gekleurde strepen, in plaats van het grijs/zwarte lettertype dat het momenteel draagt. Dit is te wijten aan het feit dat Apple het vermogen van de computer om kleuren te reproduceren wil benadrukken. Jaren later zou het enige nieuwe ontwerp dat het zou krijgen het gebruik van een enkele, serieuzere en formelere toon zijn.
Over de reden waarom er in de appel wordt gebeten, zijn diverse theorieën: de ene beweert dat het een eerbetoon is aan de beroemde wiskundige Alan Turing, die stierf bij het eten van een vergiftigde appel. Een andere claimt dat ze te wijten is aan een woordspeling in het Engels, die verwijst naar bijten (bite) en byte (eenheid van informatie). De laatste theorie – en een van de meest plausibele – is dat het een eenvoudig ontwerpdetail is om de appel van een kers te onderscheiden en geen verwarring te veroorzaken.
Coca-cola
Het Coca-Cola-logo is een van de logo’s die sinds de oprichting vrijwel onveranderd is gebleven. Frank Mason Robinson, de accountant van het bedrijf, was verantwoordelijk voor het ontwerp. Hij was vanaf het begin duidelijk dat hij die “C”-kenmerken wilde maken.
De klassieke kleur rood werd gekozen om kracht, passie, liefde en energie uit te stralen. Jaren later werd besloten die te contrasteren met wit, wat staat voor zuiverheid, jeugd en adeldom.
BackRub verscheen in het eerste Google-logo, wat het vroeger heette omdat de zoekmachine de pagina’s vond via backlinks. Later werd de naam per ongeluk veranderd in “Google!” (door verwarring met het woord googol, wat een Latijnse term is en door het uitroepteken toe te voegen als een kopie van Yahoo!) omdat deze zoekmachine degene zou zijn die gebruikers snel honderden “googols” (resultaten) zou kunnen geven.
Sergey Brin, een van de oprichters, gebruikte een afbeeldingseditor genaamd GIMP om een ontwerp te maken dat niet veel zou verschillen van wat we vandaag zien.
Adidas
Oorspronkelijk bestond het logo van Adidas uit een klavertje drie om geluk te symboliseren. De belangrijkste eigenaar van het bedrijf was Karhu Sports, maar door de Tweede Wereldoorlog moesten ze hun sportkledingbedrijf verkopen voor $ 1600 en twee flessen whisky.
Later zou het logo opnieuw worden ontworpen met behoud van deze drie strepen, maar dan gecombineerd met een driehoekige vorm. Deze symboliseren de drie belangrijkste verkoopregio’s: Azië, Noord-Amerika en Europa. Ook is de klaver niet volledig verlaten en voor een aantal specifieke gelegenheden geweest.
Starbucks
Het Starbucks-logo ontstond in 1971 toen het bedrijf per toeval inspiratie vond toen ze een Scandinavische gravure zagen met een tweezijdige zeemeermin. Terry Heckler was verantwoordelijk voor het vastleggen van dat idee, waarin het naakte lichaam ervan aanvankelijk werd gezien.
In 1987 werd besloten om het gedeeltelijk te censureren, en later, in 1992, om het definitief te censureren om plaats te maken voor het beeld dat we vandaag kennen.
BMW
Het bekende automerk heeft een logo dat sinds de oprichting in 1916 vrijwel ongewijzigd is gebleven. Het gebruik van witte en blauwe vierkanten met een nieuwe cirkel is niet toevallig. Zo bestaat het logo uit de Beierse vlag die de witte en blauwe vierkanten combineert (de plaats van oorsprong van het bedrijf), aan de andere kant is er de zwarte cirkel van het Rapp Motorenwerke-logo. Dit was oorspronkelijk de bedrijfsnaam alvorens ze het veranderde naar BMW.
Audi
De vier bekende ringen uit het logo van dit bekende automerk werden al in 1909 opgericht. Toch zouden deze pas in 1932 in het logo geïntegreerd worden om het moment dat Audi fuseerde met DKW, Horch en Wanderer om de productiekosten te verlagen tijdens de economische crisis die toen heerste. Een succesvol logo was geboren!
Ferrari
De geschiedenis van het Ferrari-logo is heel anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. Francesco Baracca, graaf en Italiaanse vliegenier die in de Eerste Wereldoorlog vocht, schilderde een paard op zijn vliegtuig. Gravin Paolina Baracca, zijn moeder, was erg onder de indruk toen ze de autosportcoureur Enzo Ferrari zag en vroeg hem om in een van hun auto’s te pronken met het paard van haar zoon. Het paard was oorspronkelijk rood geschilderd en de wolk was wit. Enzo besloot echter om voor zwart en geel te gaan, als teken van rouw voor de vliegeniers die in de oorlog omkwamen.
Mcdonald’s
De beroemde M van het McDonald’s logo is wereldwijd bekend. Een knap staaltje branding! Het ontwerp staat in Amerika bekend als “De Gouden Bogen”. Het logo is diverse is tot 1968 diverse keren vernieuwd. Sindsdien is ze qua letters intact gebleven. Maar goed ook, want bijna iedereen ter wereld weet direct om wie het gaat als we de gele M zien.
De rode kleur in de achtergrond van het logo stond destijds representatief voor de voedingsindustrie. In sommige landen is deze in de loop der tijd aangepast naar groen, om meer gezondheid uit te stralen.
We hopen dat we je vandaag iets meer hebben kunnen leren over de 10 meest beroemde logo´ s op de wereld! Wil je zelf een logo ontwerpen? Ons advies is om dit uit te besteden bij een professional. Zo weet je zeker dat je een duurzaam beeldmerk krijgt die echt staat voor jouw waarden! Mocht je meer willen lezen over het belang van een goed logo? Dan is er voldoende op internet te vinden, of lees een van onze eerdergeschreven blogpost.